Uusi osakepohjainen pitkän aikavälin kannustinjärjestelmä Tokmanni Group Oyj:n avainhenkilöille

Tokmanni Group Oyj        Pörssitiedote        13.12.2023 klo 14.15

Tokmanni Group Oyj:n hallitus on päättänyt uuden osakepohjaisen pitkän aikavälin kannustinjärjestelmän perustamisesta yhtiön johdolle ja valituille avainhenkilöille. Järjestelmä koostuu suoritusperusteisesta osakepalkkiojärjestelmästä (Performance Share Plan) (”PSP”). Hallitus päätti lisäksi ehdollisen osakepalkkiojärjestelmän (Restricted Share Plan) (”RSP”) käynnistämisestä. Se on tarkoitettu käytettäväksi täydentävänä osakepohjaisena sitouttamisohjelmana.

Osakepohjaiset pitkän aikavälin kannustinohjelmat ovat osa yhtiön avainhenkilöiden palkitsemisohjelmaa. Järjestelmän tarkoituksena on yhdistää omistajien ja avainhenkilöiden tavoitteet yhtiön arvon kasvattamiseksi pitkällä aikavälillä sekä sitouttaa avainhenkilöt toteuttamaan yhtiön strategiaa. Lisäksi järjestelmän tarkoituksena on tarjota avainhenkilöille kilpailukykyinen yhtiön osakkeiden ansaintaan ja kertymiseen perustuva palkkiojärjestelmä.

Suoritusperusteinen osakepalkkiojärjestelmä (Performance Share Plan)

Suoritusperusteinen osakepalkkiojärjestelmä koostuu vuosittain alkavista yksittäisistä osakepalkkio-ohjelmista, joista kukin sisältää kolmen vuoden pituisen suoritusjakson sekä mahdollisen osakepalkkion maksamisen sen jälkeen.

Hallitus päättää kunkin uuden ohjelman, sen ansaintajaksosta ja niihin liittyvistä yksityiskohdista erikseen.

Ensimmäinen yksittäinen ohjelma PSP-rakenteessa, PSP 2024-2026, alkaa vuoden 2024 alusta ja sen nojalla mahdollisesti ansaitut palkkiot maksetaan Tokmanni Group Oyj:n listattuina osakkeina vuoden 2027 ensimmäisen puoliskon aikana. Edellytyksenä palkkioiden maksamiselle on, että hallituksen ohjelmalle asettamat suoritustavoitteet saavutetaan.

Suoritusmittarit, joiden perusteella PSP 2024-2026 -ohjelman nojalla mahdollisesti suoritettava osakepalkkio maksetaan, liittyvät yhtiön osakkeen arvoon, yhtiön kannattavuuteen ja kestävään liiketoimintaan.

PSP 2024-2026 -ohjelmaan ovat oikeutettuja osallistumaan noin 80 henkilöä, mukaan lukien yhtiön johtoryhmän jäseniä sekä yhtiön muita avainhenkilöitä.

Jos kaikki PSP 2024-2026 -ohjelmalle asetetut suoritustavoitteet saavutetaan kokonaisuudessaan, ohjelman perusteella maksettavien osakepalkkioiden kokonaismäärä on yhteensä enintään noin 200 000 osaketta (tarkoittaen bruttomääräistä palkkiota, josta suoritetaan soveltuva ennakonpidätys ennen osakkeiden toimittamista).

Ehdollisen osakepalkkiojärjestelmä (Restricted Share Plan)

Ehdollinen osakepalkkiojärjestelmä koostuu vuosittain alkavista yksittäisistä ehdollisista osakepalkkio-ohjelmista. Kukin ohjelma sisältää rajoitusjakson, joka kokonaisuudessaan kattaa kolme kalenterivuotta ja jatkuu ohjelman neljännen vuoden ensimmäiseen vuosipuoliskoon. Luvatut osakepalkkiot maksetaan osallistujille yhdessä tai useammassa erässä viimeistään rajoitusjakson päättymiseen mennessä.

Hallitus päättää kunkin uuden ohjelman alkamisesta ja muista niihin liittyvistä yksityiskohdista erikseen.

Ensimmäinen yksittäinen ohjelma, RSP 2024-2026, alkaa vuoden 2024 alusta ja sen nojalla maksettavat osakepalkkiot maksetaan erissä vuosittain ohjelman rajoitusjakson aikana.

RSP 2024-2026 -ohjelman nojalla maksettavien osakepalkkioiden kokonaismäärä on yhteensä enintään noin 50 000 osaketta (tarkoittaen bruttomääräistä palkkiota, josta suoritetaan soveltuva ennakonpidätys ennen osakkeiden toimittamista).

Muita ehtoja

Yllä kuvattujen ohjelmien nojalla suoritettavien palkkioiden arvoa on rajoitettu osakkeen kurssikehitykseen kytketyllä leikkurilla.

Tokmanni Group soveltaa osakeomistussuositusta yhtiön johtoryhmän jäseniin. Sen mukaan johtoryhmän kunkin jäsenen odotetaan säilyttävän omistuksessaan vähintään puolet yhtiön osakepalkkiojärjestelmistä saamistaan osakkeista, kunnes hänen osakeomistuksensa arvo yhtiössä vastaa vähintään hänen bruttomääräisen vuosipalkkansa määrää.

Tokmanni Group Oyj

Tapio Arimo, talousjohtaja, puh. 020 728 7390, tapio.arimo(at)tokmanni.fi
Maarit Mikkonen, sijoittajasuhde- ja viestintäpäällikkö, puh. 040 562 2282, maarit.mikkonen(at)tokmanni.fi

Tokmanni-konserni lyhyesti

Tokmanni-konserni on yksi Pohjoismaiden suurimmista halpakauppaketjuista. Noin 5 400 kaupan alan ammattilaista helpottaa ihmisten arkea ja juhlaa tarjoamalla monipuolisen ja ajankohtaisen valikoiman kotimaisia ja kansainvälisiä merkkituotteita sekä muita laadukkaita tuotteita aina edulliseen hintaan Suomessa, Ruotsissa ja Tanskassa. Yli 370:n Tokmanni-, Dollarstore-, Big Dollar-, Miny-, Click Shoes- ja Shoe House -myymälänsä sekä verkkokauppojensa ansiosta Tokmanni on aina lähellä palvelemassa asiakkaitaan. Vuonna 2022 Tokmannin liikevaihto oli 1 168 miljoonaa euroa ja vertailukelpoinen liikevoitto 86 miljoonaa euroa. Tokmannin osakkeet on listattu Nasdaq Helsingin pörssilistalle.