Ympäristöpäivä Tokmannin logistiikkakeskuksella

Tokmanni-konsernin pääkonttorin ja logistiikkakeskuksen henkilöstölle oli tarjolla mittava tietopaketti kierrättämisestä, jätteiden käsittelystä, lajittelusta ja ympäristökuormituksen pienentämisestä, kun Tokmanni järjesti ympäristöpäivän yhteistyössä Encore Ympäristöpalvelu Oy:n kanssa tiistaina 17.5.2011.

Logistiikkakeskuksen tiloihin sekä sisällä että ulkona oli pystytetty useita infopisteitä, joissa mm. opastettiin lajittelussa sekä kerrottiin tietoturvasta ja ongelmajätteistä. Ulkona oli esillä jätepuristin sekä ekopisteen demoversio.

Konsernin toimitusjohtaja Heikki Väänänen totesi ympäristöpäivän avauspuheenvuorossaan, että konserni on onnistunut laskemaan ympäristön kuormittamista sähkönkulutuksessaan. Esimerkiksi vuoden 2010 myymälöiden pinta-alan kasvusta huolimatta sähkönkulutusta kyettiin pienentämään vuoteen 2009 verrattuna 242 megawattituntia. Tämä vastaa noin 35 kaukolämpöisen omakotitalon vuotuista sähkönkulutusta. Sama kehitys jatkuu, sillä kuluvan vuoden ensimmäisen kvartaalin aikana sähkönkulutusta on pystytty pienentämään jo 384 megawattituntia verrattuna vuoteen 2010. Tämä vastaa noin 54 kaukolämpöisen omakotitalon vuotuista sähkönkulutusta.

Jäteongelman paras ehkäisykeino on pyrkimys pienentää syntyvän jätteen määrää, mitä kautta myös kaatopaikoille päätyvä jätevuori pienenee. Kaatopaikkajätteen määrää pienentävät myös tehostunut lajittelu ja kierrättäminen. Tokmanni-konsernissa on onnistuttu tälläkin saralla: vuonna 2008 kaikesta jätteestä joutui kaatopaikalle 22 %, vuonna 2010 enää 17 %. Suunta on oikea, ja työ ympäristön kannalta myönteisempien tekojen ja toimintamallien parissa jatkuu konsernissa määrätietoisesti.

Kierrätyspäivät Tarjoustalo-myymälöissä touko-kesäkuussa

Tokmannin konsernin toimitusjohtaja Heikki Väänäsen sanoin: ”Yhteiskunta- ja ympäristövastuu perustuu aina yhteisöllisyyteen. Parhaat tulokset syntyvät silloin, kun ihmiset kokevat samalla kertaa hyötyvänsä itse välittömästi ja olevansa myös koko yhteisölleen avuksi.” Tämän vuoksi Tokmanni on halunnut tarjota myös myymälöidensä asiakkaille mahdollisuuden hyviin ympäristötekoihin. Tarjoustalo-myymäläketjussa on parhaillaan meneillään ”Kierrätyspäivät”-kampanja, joka toteutetaan yhteistyössä Stena Technoworld Oy:n ja Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskuksen kanssa. Tapahtuma kiertää 11 Tarjoustalo-myymälää, joiden pysäköintialueilla sijaitseviin keräyskontteihin otetaan vastaan kotitalouksien sähkö-, metalli- ja elektroniikkaromua. Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus vastaanottaa käyttökelpoisia vaatteita, kirjoja, leluja ja muuta käyttötavaraa. Jokaiselle kierrätystavaran tuojalle annettaan kussakin paikassa kiitokseksi tarjouskuponki, jolla kyseisestä Tarjoustalosta saa 10 % alennuksen yhdestä normaalihintaisesta pukeutumisen tuotteesta.

Tokmanni-konsernissa suhtaudutaan yrityksen yhteiskuntavastuuseensa vakavasti. Konkreettisten tekojen kautta konsernissa halutaan edistää sitä, että henkilöstö voisi muuttaa omia arkisia työrutiinejaan ympäristön kannalta keveämmiksi. Myös asiakkaille halutaan tarjota mahdollisuus tehdä hyviä ympäristötekoja.