Ruuhkat pahentuneet Suomen suurissa kaupungeissa

- Tavallinen autoilija istuu Helsingin ruuhkissa 102 tuntia vuodessa

Tiedotusvälineille 21.2.2017

• 390 maailman kaupunkia kattava TomTomin ruuhkaraportti kertoo Helsingin, Turun ja Tampereen ruuhkien pahentuneen viime vuonna selvästi
  • Oslo ohitti Tukholman ja nousi Pohjoismaiden ruuhkaisimmaksi kaupungiksi
  • Euroopan 43 suurkaupungista vain neljässä ruuhkatilanne helpotti, Tukholma oli yksi onnistujista

TomTom on julkaissut uuden, lähes sadalla kaupungilla laajentuneen TomTom Traffic Index -ruuhkaraportin. Kuudetta kertaa julkaistava raportti kattaa nyt 390 kaupunkia 48 maasta ja kertoo, että kansainvälinen ruuhkatilanne heikkenee edelleen.

Pohjoismaissa huonoimmat uutiset tulevat Oslosta, jossa ruuhkat pahenivat viime vuonna eniten ja pidensivät automatkoja keskimäärin 30 prosenttia*. Oslo nousi Pohjoismaiden ruuhkaisimmaksi kaupungiksi ohi Tukholman, joka taas oli yksi harvoista Euroopan kaupungeista, joissa ruuhkatilanne helpotti.

Helsingissä, Pohjoismaiden kolmanneksi ruuhkaisimmassa kaupungissa, ruuhka-ajat pitenivät peräti kolmella prosentilla. Tampere oli jälleen vertailukaupungeista Pohjoismaiden ruuhkattomin, vaikka sielläkin ruuhkatilanne paheni kolmella prosentilla. Turussa ruuhkatilanne heikkeni kahdella prosentilla.

Pohjoismaiden ruuhkaisimmat kaupungit vuonna 2016 olivat (suluissa sijoitus v. 2015 ja muutosprosentti):

1. (2.) Oslo 30 % (+5 %)
2. (1.) Tukholma 28 % (-1 %)
3. (3.) Helsinki 26 % (+3 %)
4. (5.) Uppsala 26 % (+3 %)
5. (6.) Turku 25 % (+2 %)
6. (4.) Stavanger 24 % (+1 %)
7. (10.) Göteborg 23 % (+3 %)
8. (7.) Kööpenhamina 23 % (+2 %)
9. (8.) Aarhus 23 % (+2 %)
10. (13.) Trondheim 19 % (+3 %)
14. (14.) Tampere 16 % (+3 %)

Euroopan ruuhkaisimmat kaupungit vuonna 2016 olivat:

1. Lodz 51 %
2. Bukarest 50 %
3. Moskova 44 %
4. Belfast 43 %
5. Dublin 43 %
6. Palermo 43 %
7. Pietari 41 %
8. Edinburgh 40 %
9. Lontoo 40 %
10. Marseille 40 %

Maailman pahimmat ruuhkat löytyvät Mexico Citystä, Bangkokista ja Jakartasta. Viime vuonna Mexico Cityssä ajaminen ruuhka-aikana pidensi päivittäistä matka-aikaa** 59 minuuttia verrattuna ruuhkattomaan aikaan.

Suomessa tilanne on paljon parempi: Helsingissä ruuhkien vaikutus oli 27 minuuttia, Turussa 20 minuuttia ja Tampereella vain noin puolet Helsingistä eli 13 minuuttia. Vuoden aikana ylimääräistä aikaa kuluu Helsingin ruuhkissa 102 tuntia***.

Maailmanlaajuisesti liikenne on vuoden 2008 alusta lukien ruuhkautunut 23 prosenttia. Valtioiden ja maanosien välillä on kuitenkin suuria eroja. Pohjois-Amerikassa ruuhkat pahenivat viime vuoden aikana viidellä prosentilla mutta Euroopassa jopa yhdeksällä prosentilla.

TomTomin liikennetiedot auttavat kaupunkeja ja liikennealan sidosryhmiä hallitsemaan ruuhkaliikennettä. Yritykset ja yksityishenkilöt voivat liikennetiedon avulla suunnitella työ- ja matka-aikansa sekä reittinsä paremmin.

Helsingin kaupunkisuunnitteluvirastolla on selvä visio liikenteen kehittämisestä.

“Tärkein keino lisätä Helsingin liikenteen sujuvuutta on suunnitella ja rakentaa sellaista kaupunkia, jossa asukkaan ei ole välttämätöntä käyttää autoa päivän matkoihinsa. Kun saamme joukkoliikenteeseen, pyöräilemään tai kävelemään kaikki ne helsinkiläiset, joiden ei ole pakko käyttää omaa autoa, jää paremmin tilaa autoa tarvitseville. Myös reaaliaikaisen liikennetiedon avulla on mahdollista ohjata ihmisiä välttämään ruuhkia”, sanoo Helsingin liikennesuunnittelupäällikkö Reetta Putkonen.

Autoliitto katsoo, että liikenneteknologian kehitys auttaa autoilijoita.

“Suuret rakennustyömaat esimerkiksi Helsingin ja Tampereen keskeisillä kaupunkiväylillä sekä talouden piristyminen varmasti heijastuivat viime vuoden työmatkaliikenteeseen. Ruuhkien välttämiseksi moni autoilija mielellään suunnittelee ajankäyttöään ja hyödyntää liukuvaa työaikaa, jos se vain on mahdollista. Mitä reaaliaikaisemmaksi ruuhkatietojen välittäminen saadaan, sitä paremmin reittiä pystyy optimoimaan myös matkan aikana”, sanoo Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen.

TomTom Traffic Index on vuosittainen ruuhkaraportti, joka paljastaa maailman kaupunkien ruuhkatilanteen kehityksen. Laskelmat perustuvat TomTomin navigaatiolaitteista ja -sovelluksista kerättyyn informaatioon, jota on yhdeksässä vuodessa kertynyt lähes 19 biljoonaa sijaintitietoa.

Koko ruuhkaraportti, TomTomin neuvot ruuhkien välttämiseen sekä liikenneasiantuntijoiden analyysit parhaiten liikennettä kehittäneistä kaupungeista löytyvät osoitteesta www.tomtom.com/trafficindex.

Lisäksi raportista selviää aamu- ja iltapäiväruuhkien erot sekä kaupunkien ruuhkaisimmat päivät vuonna 2016 (Helsinki ja Tampere ke 9.11. ja Turku 18.1.).

* Prosenttiluku ilmaisee keskimääräiseen matkaan käytetyn ajan pitenemistä verrattuna tilanteeseen, jossa ruuhkia ei ole.
** Päivittäistä matka-ajan lisäystä laskettaessa oletuksena on tunnin edestakainen matka-aika.
*** Päivittäinen matka-ajan lisäys kerrottuna 230 vuosittaisella työpäivällä.

Antti Möller, Netprofile Finland