Piano löytää soittajansa verkosta

Pianot ja flyygelit säilyttävät arvonsa hyvin. Käytetyn pianon hintaan kannattaa laskea kuljetus ja viritys.

Tiedotusvälineille, 4.12.2013

Pianon hankinta on monelle perheelle iso investointi. Usein soittimen hankinta liittyy lasten soittoharrastuksen alkamiseen, esimerkiksi esikoisen pääsyyn musiikkiopistoon. Ensimmäinen soitin ostetaan monesti edullisesti käytettynä siltä varalta, että into lopahtaakin jo ensi metreillä.

Aiemmin soittimia on metsästetty perinteisesti sukulaisten nurkista tai ilmoitustauluilta. Ammattimuusikoilla taas on ollut omat fooruminsa. Nyt verkon kauppapaikkojen yleistyessä kaiken tavaran osto- ja myyntipaikoiksi, myös arvokkaita soittimia etsitään ja myydään sitä kautta yhä enemmän.

”Meillä Torissa pianoja on viime viikkoina ollut parhaimmillaan myynnissä samaan aikaan yli 1000. Eniten etsitään ihan peruspianoja, esimerkiksi hakusana ”Yamaha” on tällä hetkellä suosituin hakusana ”piano” -sanan jälkeen”, Tori.fi:n asiantuntija Simon Cederqvist kertoo.

Kun juniori on kaikki tasokokeensa pikkuhiljaa läpäissyt, voivat edessä olla ammattimaisemmat opinnot. Usein viimeistään silloin alkaa herätä kiinnostus laadukkaamman soittimen hankintaan. Peruspianojen lisäksi verkosta löytyy koko ajan enemmän myös vaativaan ammattikäyttöön soveltuvia pianoja ja flyygeleitä.

”Pianojen hinnat vaihtelevat paljon. Edullisimmillaan soittimen voi löytää noin sadalla eurolla, kalleimmillaan reilusti yli 10 000 eurolla. Ostajan kannattaa muistaa, että hintaan pitää mahdollisesti laskea myös pianon kuljetus ja viritys. Arvopiano voi vaurioitua, jos sitä ei kuljeteta asianmukaisesti”, sanoo itsekin aktiivisesti musiikkia harrastava Cederqvist.

Cederqvist vinkkaa, että käytetyn pianon ostajan kannattaa sopia koesoitosta myyjän kanssa. Vaikka kaikkea ei pianosta saakaan selville pelkällä koesoitolla, on soittotuntuma kuitenkin tärkeä.

”Usein suositellaan, että pianon kunnon tarkastaisi ammattivirittäjä. Varsinkin silloin, jos kyseessä on arvokas soitin, joka on ollut vaikkapa perikunnan hallussa ja monia vuosia vailla soittajaa, kannattaa sopia myyjän kanssa tarkastuksesta”, Cederqvist sanoo.

Pianon kodinvaihdon yhteydessä sen ympäristön kosteus ja lämpötila muuttuvat, ja se saattaa mennä epävireeseen. Pianolle onkin syytä antaa aikaa sopeutua olosuhteisiin uudessa paikassa ja vasta sitten antaa ammattilaisen virittää sen.

Lisätietoa:

Simon Cederqvist, Tori.fi, puh. 040 582 6313, simon@tori.fi

Jussi Lystimäki, toimitusjohtaja, Tori.fi, puh. 040 549 3218, jussi@tori.fi

Suosituimmat merkit Tori.fi:ssä (eniten myynnissä) tällä hetkellä:

1.     Zimmermann
  2.     Yamaha
  3.     Roland (sähköpiano)
  4.     Fazer
  5.     Hellas
  6.     Casio (Celviano)

Lisäksi pieniä määriä Waldheim, Scholze, Rönisch ja Fuchs&Möhr.

Pianoiden myynti-ilmoituksia: http://www.tori.fi//li?ca=18&q=piano&st=s&st=k&st=u&st=h&st=g&w=3&cg=4070

Tori.fi on vuonna 2009 toimintansa aloittanut kauppapaikka, jossa suomalaiset voivat ostaa, myydä ja antaa verkossa tavaraa. Torin kautta toiselle tarpeeton muuttuu jollekin toiselle tarpeelliseksi, kun ihmisten ja perheiden elämäntilanteet ja -vaiheet vaihtuvat. Tori.fi-palvelun käyttö on helppoa, sillä se ei edellytä rekisteröitymistä. Palvelun käyttäminen on ilmaista niin yksityis- kuin yritysilmoittajillekin. Lisäksi Torin käyttö sopii koko perheelle, sillä jokainen palveluun jätetty ilmoitus tarkistetaan ennen julkaisemista. Torin taustalla on Ruotsin suurin kauppapaikka Blocket.se, jota käyttää päivittäin yli miljoona ruotsalaista. Torin omistaa norjalainen mediakonserni Schibsted Media Group. Lisätietoa: www.tori.fi