Bangkokin taidebiennaali 2018 (BAB), kansainvälinen nykytaidenäyttely

Bangkokin taidebiennaali 2018 on kutsunut taiteilijoita eri puolilta maailmaa luomaan nykytaidetta teemalla ”Beyond the Bliss”. Nykytaide on biennaalissa esillä useilla historiallisilla paikoilla Chao Phraya -joen varrella, Bangkokin taide- ja kulttuurikeskuksessa (BACC), One Bangkokissa ja muilla julkisilla paikoilla. Kansainvälinen kuraattoritiimi on valinnut biennaaliin 75 taiteilijaa eri puolilta maailmaa. Näyttely avataan 19. lokakuuta 2018, ja se jatkuu 3. helmikuuta 2019 saakka.

Biennaali-konsepti sai alkunsa Venetsiassa vuonna 1895, minkä jälkeen biennaaleja on järjestetty useissa kaupungeissa eri puolilla maailmaa. Bangkokin taidebiennaali 2018 on ensimmäinen laatuaan Thaimaassa ja kertoo kaupungin halusta profiloitua taiteenystävien matkakohteena. Nuoret taiteilijat pääsevät osoittamaan näyttelyssä kykynsä ja kehittämään inhimillisiä resursseja luovuuden muodossa.

”Kuraattoritiimimme on koonnut yhteen upean joukon taiteilijoita. He tekevät biennaalista ja Bangkokista unohtumattoman elämyksen sekä paikallisille että ulkomaalaisille taiteenystäville”, toteaa Thapana Sirivadhanabhakdi, ThaiBevin toimitusjohtaja ja yksi biennaalin perustajista.

Beyond Bliss -teema kutsuu taiteilijoita ja yleisöä kokemaan dynaamisia tulkintoja ilosta, onnesta ja autuudesta. Beyond Bliss ulottuu auvon tuolle puolen, tilaan joka ei ole sen paremmin onnea kuin suruakaan. Jotkut taiteilijat esittävät autuuden jännityksen ja tyyneyden yhdistelmänä. Joissain töissä kommentoidaan sen puutetta tässä kärsimyksen, henkiinjäämistaistelun, surun ja syrjinnän maailmassa. Taideteosten taustoina ja kehyksinä toimivat temppelit, historialliset rakennukset, joentörmät, taidekeskukset, puistot, oppimiskeskukset ja tavaratalot.

”Maailmassa on tällä hetkellä paljon pelkoa, protestia ja harhakuvitelmia. Pyysimme biennaaliin valittuja taiteilijoita kommentoimaan tätä poliittisten yhteentörmäysten, sairauksien, saasteiden ja siirtolaisuuden aiheuttamaa autuuden puutetta. Autuus on väliaikaista, vain hetken huuma. Taiteilijamme ovat pyrkineet tulkitsemaan tätä ja ikuistamaan auvoa erilaisissa muodoissa ja eri voimakkuuksilla”, Bangkokin taidebiennaalin johtaja ja taiteellinen johtaja, professori Apinan Poshyananda kertoo.

Biennaali nostaa Bangkokin maailman taide- ja kulttuurikaupunkien joukkoon ja tuo Thaimaahan suuntautuvaan kulttuurimatkailuun uusia vivahteita.

”Me Thaimaan matkailutoimiston Pohjoismaiden ja Baltian toimistossa olemme mielissämme Bangkokin valinnasta biennaalin pitopaikaksi. Tarjoaahan se meille oivan tilaisuuden kertoa Bangkokista kiehtovana kulttuuri- ja taideinspiraation lähteenä. Pohjoismaalaiset ovat yleisesti ottaen kiinnostuneita taiteesta ja designista, ja tämä suurtapahtuma tarjoaa heille mahdollisuuden tutustua Thaimaahan vähän erilaisesta näkökulmasta”, Thaimaan matkailutoimiston Pohjoismaista ja Baltian maista vastaava johtaja Eurblarp Sriphiromya sanoo.

Bangkokin ensimmäistä taidebiennaalia 2018 seuraavat jatko-osat vuosina 2020 ja 2022.

Lainaukset