• Tourism Ireland/

IRLANNIN UUSI HALLITUS PYRKII EDESAUTTAMAAN MATKAILUA ALENTAMALLA ARVONLISÄVEROA JA POISTAMALLA LENTOKENTTÄVERON

Irlanti on nyt entistäkin vetovoimaisempi kohde pohjoismaisille matkailijoille. Matkailu on tärkeässä osassa Irlannin äskettäin valitun hallituksen talouden elvytysohjelmassa. Matkailua edistääkseen hallitus on päättänyt alentaa matkailijoihin sovellettavaa arvonlisäveroa ja poistaa lentokenttäveron. Matkailutuotteisiin ja -palveluihin kohdistuva arvonlisävero alenee nykyisestä 13,5 prosentista 9 prosenttiin. Muutos astuu voimaan 1.7.2011. Myös 10 prosentin lentokenttävero tullaan lakkauttamaan kaikilla Irlantiin saapuvilla lennoilla. Pohjoismaiset matkailijat hyötyvätkin nyt sekä alhaisemmista lentohinnoista että edullisemmista ostoksista paikan päällä. Pohjoismaiset lentoyhtiöt ovat lisäksi ilmoittaneet lisäävänsä lentovuoroja Irlantiin kesällä 2011.

Irlannin hallitus pitää kansainvälistä matkailua tärkeänä tekijänä koko maan talouden elpymisen ja työllisyyden parantamisen kannalta. Irlannin kansainvälisestä markkinoinnista vastaavan Tourism Irelandin pääjohtajan Niall Gibbonsin mukaan ”arvonlisäveron 4,5 prosenttiyksikön lasku helpottaa suuresti talousvaikeuksissa olevien yritysten toimintaa ja tarkoittaa edullisempia hintoja pohjoismaisille matkailijoille. Irlanti on avoinna vierailijoille, ja nyt onkin erinomainen aika matkustaa saarelle”.

Irlanti tarjoaa pohjoismaisille matkailijoille ainutlaatuisen lomakohteen ja laajan valikoiman korkealaatuisia majoitusvaihtoehtoja hotelleista ja aamiaismajoituksesta aina itsepalvelukohteisiin ja hostelleihin. Irlannissa on erinomaiset puitteet urheilla, rentoutua ja nauttia kulttuurista ja tapahtumista kilpailukykyisin hinnoin. Tarjolla on mm. golfia, kalastusta, patikointi- ja pyöräilyreittejä sekä hevosurheilua, ja kaikki palvelut ovat helposti saatavilla. Irlannissa vieraili vuonna 2010 arviolta 6,6 miljoonaa ulkomaalaista, joista 157 000 tuli Pohjoismaista.

Toimittajalle:

• Tourism Ireland eli Irlannin matkailutoimisto vastaa Irlannin kansainvälisestä markkinoinnista johtavana lomakohteena. Pohjoismaiden yksikön pääkonttori sijaitsee Kööpenhaminassa.
  • Irlannin uusi, vain 9 viikkoa toiminut hallitus on kristillisdemokraattisen Fine Gaelin ja sosiaalidemokraattisen työväenpuolueen muodostama koalitio. Muutokset arvonlisäverossa ja lentokenttäverossa ovat osa laajempaa työllisyyshanketta, jonka uusi hallitus on luvannut toteuttaa toimintansa 100 ensimmäisen päivän aikana.
  • Käsittelyn alla on myös muita hyödyllisiä aloitteita, kuten viisumivapaus kaukomatkailijoille, joille Iso-Britannia on jo myöntänyt viisumin.
  • Pohjois-Irlanti, jolla on oma alueellinen hallitus, kuuluu poliittisesti Yhdistyneeseen kuningaskuntaan. Irlannin saarella asuu noin 6 miljoonaa henkeä. Yli puolet väestöstä on alle 30-vuotiaita.
  • Irlannin saari on 486 km pitkä ja 275 km leveä ja jakautuu 32 kreivikuntaan, joista 26 kuuluu Irlannin tasavaltaan ja 6 Pohjois-Irlantiin.
  • Tourism Irelandin verkkosivuston osoite on www.discoverireland.com. Sivusto koostuu 42 sivusta, ja kielivalikoimassa on 20 kieltä, jotka kattavat kaikki maanosat.

Avainsanat: