Uutisia Irlannista ….. Inspiroivia ja tuoreita juttuideoita medialle Irlannista

DUBLIN PIKKURAHALLA MARRASKUU Arthur Guinness, Bob Geldof, U2, Bram Stoker ja Colin Farrell − mitä heillä kaikilla on yhteistä? He ovat kaikki kotoisin Dublinista, ja nyt sinulla on mahdollisuus vierailla heidän kotikaupungissaan hyvin pienin kustannuksin. Jokainen, joka on jo käynyt Dublinissa, tietää sen olevan yksi Euroopan eloisimmista ja kiehtovimmista kaupungeista. Dublin tarjoaa jotain, mitä ei voi jäljitellä missään muualla, oli se sitten kaupungin luonnetta muokannut historia tai sen ihmiset, jotka saavat kaupungin eloon ja tekevät siitä ainutlaatuisen. Dublin jättää niin pysyvän vaikutuksen,että sinne haluaa palata yhä uudelleen. Tässä kuussa tarjoamme sinulle parhaat vinkkimme matkan tekoon pikkurahalla. LENNOT Talvella Blue 1/SAS lentää Dubliniin Tukholman ja Kööpenhaminan kautta. Aer Lingus aloittaa liikennöinnin Helsingistä Dubliniin maaliskuun 2010 lopulla, ja Ryanair aloittaa liikennöinnin Tampereelta Dubliniin myös maaliskuun 2010 lopulla. (Näitä tietoja ei ole vahvistettu, joten päivät voivat muuttua.) YHTEYDET DUBLININ LENTOKENTÄLTÄ KAUPUNGIN KESKUSTAAN Lentokentältä on useita yhteyksiä kaupungin keskustaan O’Connell Streetille, muun muassa suora Airlink-bussi (reitit 747 ja 748) kuuden euron hintaan. Jos kuitenkin uhraat hetken ajastasi bussiaikataulujen tarkistamiseen, huomaat pääseväsi keskustaan bussilla numero 746 vain 1,80 eurolla. Aikataulut löytyvät osoitteesta http://www.dublinbus.ie/en/Your-Journey1/. Aircoach-reitti (www.aircoach.ie) kulkee useiden Dublinin hotellien kautta ja maksaa 7€ per suunta ja 12€ meno-paluu. Kaupungissa on helppo liikkua paikasta toiseen jalan, tosin käytettävissä on myös useita julkisen liikenteen vaihtoehtoja, ja keskustan alueella bussilippu maksaa vain 50 senttiä. MAJOITUS Majoitusalalla vallitseva kilpailu tarkoittaa hyviä uutisia sinulle − hyödyt siis alennetuista hinnoista. Dublinissa yöpyy nykyisin hostellissa jopa 10 eurolla. Jos etsit jotain tasokkaampaa, hotellienkin hinnat ovat erittäin houkuttelevia noin 49 eurosta ylöspäin huonetta kohti. Osoitteesta http://discoverireland.com/fi/promotions/prewinter09/dublin/01/ löydät uusimmat hotellitarjoukset. Keskusta-alue on melko kompakti, ja halutessasi voit käyttää suosittua majoitussivustoa, kuten http://www.hostelworld.com/hostels/Dublin tarkistaaksesi, kuinka lähellä keskustaa majapaikka sijaitsee, jotta olisit kaupungin kaikkien nähtävyyksien, kuten U2:n levytysstudion, läheisyydessä. JUOMAKULTTUURI Miksipä et rentoutuisi yhdessä kaupungin monista kuuluisista pubeista, kuten The Brazen Head –kuppilassa (www.brazenhead.com), joka on tarjoillut tuoppeja vierailijoilleen jo yli 800 vuoden ajan! Tuopin hinta vaihtelee eri puolilla pääkaupunkia, mutta jos tiedät mistä etsiä, lähes joka kadun varrelta löytyy halpaa ja hyvälaatuista olutta 3 eurosta alkaen. Edullisen illan voi sunnitella monella eri tavalla. Voit esimerkiksi osallistua hostellien järjestämille pubikierroksille tai vierailla sivustolla www.allaboutireland.nu, josta löydät suosittelemamme reitin sekä runsaasti tietoa Dublinista. Lopuksi voit vielä käydä jollain monista kaupungin alkoholin hintoja seuraavista nettisivustoista. Osoitteessa www.dublinpubscene.com pääset Dublin Pub Scene -sivustolle, mistä löytyy tietoa useista kaupungin pubeista, mukaan lukien monien pubien hinnastot. TAPAHTUMIA DUBLINISSA Hyvä uutinen on se, että Dublin on täynnä tapahtumia ympäri vuoden. Vielä parempi on se, että monet Dublinin tapahtumista ovat ilmaisia! Vaihtoehtoja on loputtomiin ja valikoimaa riittää joka makuun talven 2009 oopperakaudesta Top Gear Live -kiertueeseen joulukuussa. Näet kattavan listan tulevista tapahtumista osoitteessa www.visitdublin.com/events/dublin.aspx ja halutessasi säästää rahojasi kokeile tätä kätevää http://dublineventguide.com/ blogia, josta löydät kaikki kaupungin ilmaiset tapahtumat. Jos nämä eivät vielä riitä täyttämään viikonloppuasi, osoitteesta www.visitdublin.com/seeanddo/FreeDublin/listing.aspx?id=348 löydät listan ilmaisista nähtävyyksistä, joihin kuuluvat muun muassa National Museum ja Áras an Uachtaráin, presidentin virka-asunto. Go where Ireland Takes You – www.discoverireland.com Ota yhteyttä: Linn Brekell, markkinointi ja media puh: + 45 33 17 72 32, matkapuhelin: + 45 233 622 57 sähköposti: lbrekell@tourismireland.com Don Donoghue, markkinointi- ja media-assistentti puh: + 45 33 17 72 34 sähköposti: ddonoghue@tourismireland.com