Hienostunut Toyota Highlander saapuu Eurooppaan

• Uusi hybridikatumaasturi täydentää Toyotan jo ennestään laajaa SUV-mallistoa
  • Päivän sana on tilavuus: 7-paikkaisuus tai yli 650 litran tavaratila
  • Energiatehokas neljännen sukupolven itselataava täyshybridi AWD-i -nelivedolla
  • 180 kW* (244 hv*) ja CO2 -päästöt alkaen 146 g/km (WLTP)* tarjoavat segmentin parhaan teho-/päästötasapainon

Toyotan suurin hybridikatumaasturi, Toyota Highlander saapuu ensimmäistä kertaa Eurooppaan.

Aina itselataavana täyshybridinä tarjottava Toyota Highlander täydentää Toyotan jo ennestään laajaa SUV-mallistoa saapuen D-segmentin RAV4-mallin, C-segmentin C-HR -mallin sekä myös ensi vuonna esiteltävän B-segmentin Yaris Cross -mallin rinnalle.

Reilusti yli 20 vuoden kokemus hybriditeknologiasta, yli 15 miljoonasta myydystä hybridistä kautta maailman, yhdeksän täyshybridimallia ja jo neljänteen sukupolveen jalostunut hybriditekniikka yhdessä Toyotan legendaarisen laadun ja kestävyyden kanssa muodostavat erittäin lujan perustan uudelle Toyota Highlander -mallille.

Toyotan GA-K -kokoluokan alustarakenteelle perustuva Highlander tuo tarjolle kaikki Toyotan katumaastureihin yhdistettävät piirteet: mukavuuden, erinomaisen ajettavuuden, aina luokkansa kärjessä olevan turvallisuuden sekä taloudellisen hybridivoimalinjan. Tähän tulevat päälle vielä Highlanderin omimmat ominaisuudet: älykäs AWD-i -nelivetojärjestelmä, tilaa vaikka muille jaettavaksi sekä kahden tonnin vetomassa jarrulliselle perävaunulle.

Design ja tilojen monikäyttöisyys

Liki viisi metriä pitkä (4 950 mm) ja 20” kevytmetallivanteilla varustettu Toyota Highlander on samanaikaisesti dynaaminen ja hienostuneen tyylikkäästi urbaaniin ympäristöön muotoiltu ja  kuitenkin luja, voimakas ja kykenevä nelivetomalli.

Sisätilojen suunnittelussa käytännöllisyys ja tilojen monikäyttöisyys ovat olleet etusijalla tarjoten mm. seitsenpaikkaisuuden luoden mukavan ja premium-henkisen ympäristön niin kuljettajalle kuin matkustajalle. Toyota Highlanderin toinen istuinrivi mahdollistaa 180 mm säätövarallaan miellyttävät olosuhteet myös kolmannelle istuinriville.

Hands-free -toiminnolla varustettu takaluukku avaa näkymän 658-litraiseen tavaratilaan ja sen alla sijaitseviin lisäsäilytystiloihin. Laskemalla toisen ja kolmannen istuinrivien selkänojia ala-asentoon saadaan tavaratilan kokoa kasvatettua aina yli 1 900 litraan asti.

Mustan ja grafiitinharmaan sävyissä saatavilla oleva matkustamo tarjoaa runsaasti säilytystilaa sekä mm. lukuisia USB-virransyöttöjä sekä etupenkkiläisille että toiselle istuinriville. Premium-tasoista varustelua edustavat mm. 12,3" mediakeskus navigoinnilla, HUD-näyttö, Apple CarPlay- sekä Android Auto -toiminnot, puhelimen langaton lataus, etuistuinten tuuletus sekä digitaalinen taustapeili.

Dynaamista voimaa

Toyota Highlanderin neljännen sukupolven itselataava hybridijärjestelmä yhdistää 2,5-litraisen, Atkinson-sykliä hyödyntävän bensiinimoottorin sekä kummallakin akselilla sijaitsevan sähkömoottorin. Järjestelmän suurin ulostuloteho on 180 kW* (244 hv*), yhdistettyä ajoa vastaava kulutus WLTP-syklin mukaisesti on 6,6 l/100 km* ja sitä vastaava CO2 -päästö 146 g/km* edustavat luokkansa parasta tasapainoa tehon ja taloudellisuuden välillä.

Akustinen tuulilasi ja etusivulasit ovat osa äänieristystä, joka yhdessä katon, kojelaudan, lattian sekä pyöräkoteloiden vaimennusmateriaalien kanssa korostavat hybridivoimalinjan hiljaisuutta aikaansaaden miellyttävän ajomukavuuden pidemmillekin taipaleille. Uutuusmalli hyötyy muistakin TNGA-alustarakenteen ominaispiirteistä tarjoten kevyen mutta erittäin jäykän korirakenteen ja matalan painopisteen tarjoamat edut sekä alhaisten että korkeampien nopeuksien ajoon.

* 5,2 l/100km* ja 117 g/km*, korreloitu NEDC. Viralliset arvot vahvistetaan lopullisella tyyppihyväksynnällä.

Turvallisuus

Uusi Toyota Highlander on varustettu Toyota Safety Sense -turvallisuuspaketin uusimmalla versiolla tarjoten laajan paketin aktiivista turvallisuutta parantavia varusteita. Toyota Highlander tarjoaa mm. Pre-Collision -järjestelmän aktiivisella ohjausavustimella ja ympärivuorokautisella jalankulkijoiden tunnistuksella, täyden nopeusalueen adaptiivisen vakionopeussäätimen, liikennemerkkien tunnistuksen, kaistallapitoavustimen ja kaistavahdin sekä automaattiset kaukovalot.

Toyota Highlander saapuu Eurooppaan ja siten myös Suomeen alkuvuonna 2021.

Tähän tiedotteeseen liittyvät kuvat ovat ladattavissa tästä linkistä.

TOYOTA Toyota on paitsi maailman arvokkaimpia autobrändejä, myös yksi maailman suurimmista autonvalmistajista. Vuonna 2019 Toyota Motor Companyn valmistamia autoja myytiin noin 10,7 miljoonaa kappaletta kaikilla viidellä mantereella, yli 170 eri maassa. Toyotan visiona on olla tiennäyttäjänä uudenlaiseen liikkumisen tulevaisuuteen. Se on sitoutunut tuottamaan sellaisia ympäristöystävällisiä autoja, jotka myös kuluttajat ottavat omakseen. Toyota Motor Companyn valmistamia hybridiautoja onkin myyty jo yli 15 miljoonaa kappaletta ympäri maailman, ja polttokennoauto Toyota Mirain myynti alkoi vuonna 2015 niin Euroopan kuin Yhdysvaltojenkin markkinoilla. Toyota tunnetaan paitsi tehokkaasta tuotantojärjestelmästään ja korkeasta asiakastyytyväisyydestään, myös laadukkuudestaan. Toyota onkin laatutilastojen kestomenestyjä, niin Suomessa kuin maailmallakin. Toyota Motor Europe työllistää suoraan noin 20 000 henkilöä Euroopassa, ja sillä on 30 kansallista myynti- ja markkinointiyhtiötä 56 eri maassa. Suomessa Toyota Auto Finland Oy työllistää suoraan noin 80 henkilöä, ja Toyota-asiakkaita palvelee 57 täyden palvelun autotaloa ja 27 valtuutettua korjaamoa.