Jo yli 15 miljoonaa Toyotan hybridiä ympäri maailmaa

• Hybriditeknologian edelläkävijä on myynyt jo yli 15 miljoonaa hybridiautoa ympäri maailmaa
  • Vuonna 1997 ensiesitellyn Toyota Prius -mallin viitoittamalla tiellä on nyt tarjolla 44 erilaista hybridimallia eri kokoluokissa ja korimalleissa
  • Yli 20 vuoden aikana Toyotan hybridit ovat säästäneet yli 120 miljoonaa tonnia CO2-päästöjä
  • Euroopassa Toyota on myynyt yli 2,8 miljoonaa hybridiä mahdollistaen Toyotan olevan kärjessä EU:n CO2-päästövähennystavoitteiden suhteen 2020 ja 2021
  • CO2- ja muiden päästöjen vähentämisen lisäksi Toyotan hybridit mahdollistavat mm. yli 50 % ajan taajama-ajoista tapahtuvan nollapäästöillä parantaen kaupunkien ilmanlaatua

Toyota on myynyt maailmanlaajuisesti yli 15 miljoonaa hybridiä vuodesta 1997 ja ensimmäisestä Prius-mallista lähtien. Merkkipaalu saavutettiin ja ohitettiin tammikuussa 2020. Euroopassa on myyty yhteensä 2,8 miljoonaa Toyotan hybridiä. Tällä hetkellä Toyotan ja Lexuksen mallistoissa on Euroopassa yhteensä 19 erilaista hybridimallia, mikä vuonna 2019 edusti 52 % osuutta myynnistä ja läntisen Euroopan osalta 63 % osuutta.

Maailmanlaajuisesti kaksi brändiä tarjoavat tällä hetkellä yhteensä 44 erilaista hybridimallia merkiten huikeaa loikkaa liikenteen sähköistämisen edistämiseksi ollen uskollinen Toyotan alkuperäiselle visiolle.

Toyotan päätös lähteä kehittämään täysin uudenlaista tapaa toteuttaa auton voimalinja alkoi kypsyä jo yli 25 vuotta sitten Takeshi Uchiyamadan johtaman tiimin alkaessa suunnitella kasvihuone- ja muita päästöjä vähentävää autoa, joka näyttäisi tietä uudelle vuosituhannelle. Ensimmäisen sukupolven Toyota Prius -mallin lanseeraus ajoittui hyvin lähelle Kioton ilmastosopimuksen allekirjoittamista tuoden lisää painoarvoa ympäristönäkökulmille myös liikenteen osalta. Tänään, 15 miljoonaa myytyä hybridiä myöhemmin Toyota on tehnyt mittavan ympäristövaikutuksen hybridimalliensa aikaansaatua yli 120 miljoonan tonnin CO2-päästövähennyksen verrattuna vastaaviin perinteisiin bensiinimoottorilla varustettuihin autoihin.

Yrityksen alkuperäinen visio on mahdollistanut Toyotalle alati kiristyvien päästömääräyksien alittamisen kautta maailman. “Kiitos hybridiemme Toyota tulee alittamaan selkeästi ja ilman ongelmia vuosien 2020 ja 2021 95 g/km -rajan (korreloiduilla NEDC-päästöillä mitattuna) Euroopassa, jossa on maailman tiukimmat rajoitukset CO2-päästöjen suhteen”, kertoo Matt Harrison (Executive Vice President, Toyota Motor Europe). “Lisäksi hybridimme ovat osoitetusti erittäin tehokkaita kaupunkiliikenteessä sallien reilusti yli 50 % ajan ajoista tapahtuvan pelkällä sähköllä ilman lähipäästöjä.”

Kuluneen aikakauden myötä Toyota on nähnyt hybridien kysynnän kasvun kumpuavan niin ympäristötietoisuudesta kuin innovatiivisen teknologian sekä TNGA-alustarakenteen mahdollistamasta houkuttelevasta designista. Hybriditeknologian ollessa jo neljännessä sukupolvessaan ei kehitys kuitenkaan ole pysähtynyt, vaan koko ajan pienemmillä päästöillä ja vähäisemmällä polttoaineenkulutuksella toimivien autojen kehitys jatkuu edelleen. Ja kiitos tuon vuosikausien kehitystyön ovat Toyotan hybridimallit Euroopankin markkinoilla kaikkien saavutettavissa ja soveltuvat kaikenlaisiin käyttötarpeisiin maassa kuin maassa.

Hybridit ovat tie sähköautoihin ja polttokennoautoihin

Toyota tietää hybridien olevan välttämätön osa tulevaisuuden sähköistettyä liikennettä, mutta yli kahden vuosikymmenen kokemus sähköistämisestä tukee myös yrityksen useita erilaisia voimalinjoja korostavaa strategiaa. Toyota tuottaa ja tulee tuottamaan eri tyyppisiä sähköistettyjä autoja sekä vähentääkseen päästöjä että kohdatakseen asiakkaiden vaatimukset. Toyota ei näe yhtä ylitse muiden olevaa voimalinjavaihtoehtoa, vaan uskoo vakaasti itselataavien hybridien, ladattavien hybridien, sähköautojen sekä polttokennoautojen kuuluvan yhteen yhteiseen tulevaisuuteen.

Shigeki Terashi (Chief Officer, Toyota Motor Corporation): “Luonnollisesti työskentelemme jatkuvasti akkuteknologian kanssa akkujen suorituskyvyn parantamiseksi ja tuotantokustannusten alentamiseksi. Meillä ei kuitenkaan voi olla tilannetta, missä meillä ei olisi suunnitelmaa mennä eteenpäin ennen kuin sähköautojen ja polttokennoautojen haasteet on selätetty. Niinpä samaan aikaan jatkamme itselataavan hybriditeknologian kehittämistä.”

Pitkästä hybriditeknologian kokemuksestaan johtuen Toyotalla on syvä ammattitaito siinä ydinteknologiassa, mikä on yhteistä kaikille sähköistetyille voimalinjatyypeille. Jo monesti mainittu, yli 20 vuoden kokemus sähkömoottorien, akkujen ja tehonhallintayksiköiden kehittämisestä ja valmistamisesta on kerryttänyt Toyotalle valtavasti tietoa erilaisista teknisistä toteutuksista. Tämä tieto ja siihen yhdistetty taito mahdollistavat laajan Toyota- ja Lexus-malliston sekä itselataavien että ladattavien hybridien, sähköautojen että polttokennoautojen osalta.

Toteuttaakseen visiotaan Euroopassa Toyota aikoo lanseerata 40 uutta tai päivitettyä sähköistettyä mallia vuoteen 2025 mennessä sisältäen ainakin 10 nollapäästöistä mallia (sähkö- ja / tai polttokennoautoja). Toyotan itselataavat hybridit muodostavat jatkossakin voimalinjojen ytimen auttaen edelleen madaltamaan autoilun päästöjä yhdessä muiden sähköistettyjen ajoneuvojen kanssa. Se on ollut yhtiön tavoite ensimmäisestä Prius-mallista lähtien 25 vuotta sitten, ja matka jatkuu kohti lopullista tavoitetta - laajalti tarjolla olevaa ja koko elinkaarensa mitalta nollapäästöistä autoa.

Tähän tiedotteeseen liittyvät kuvat ovat ladattavissa tästä linkistä.