Kuuma, kuumempi, uusi Toyota GR Yaris

• Uutuus on esitelty tänään, 12.1.2024 Tokyo Auto Salon -tapahtumassa
  • Auton sydän on 1,6-litrainen, pakokaasuahdettu kolmisylinterinen rivimoottori, jonka maksimiteho on nostettu 206 kilowattiin (280 hevosvoimaan) ja maksimivääntö 390 newtonmetriin
  • Saataville tulee uusi, kahdeksanportainen GR Direct -automaattivaihteisto
  • Sisädesign on kokenut merkittäviä muutoksia
  • Auton koria on jäykistetty ja jousitusta vahvistettu
  • Elektronisesti ohjattu nelivetojärjestelmä ja useita valinnaisia ajotiloja
  • Uusi Toyota GR Yaris tulee myyntiin Euroopassa kesällä 2024.

Toyota GR Yaris on oppikirjamainen esimerkki Toyotan sitoumuksesta kehittää alati parempia autoja moottoriurheilun kautta. WRC-rallista alkunsa saanut GR Yaris on ollut valtavan suosittu, jopa ylittäen odotukset. Vuodesta 2020 lähtien Euroopassa on myyty yli 18 000 autoa, joista suurin osa on ollut Racing-versioita. Asiakkaat pitävät GR Yarista arvokkaana lisänä kokoelmissaan, ja se on jo nyt klassikko.

Uuden GR Yaris -mallin kehitysohjelma noudattaa periaatetta "kehitä, kilpaile, riko, korjaa" alleviivaten komponenttien kehitystyön viemistä tasolle, jossa niiden kestävyys todella joutuu koetukselle. Uudessa mallissa on turboahdettu kolmisylinterinen moottori, joka tarjoaa entistä enemmän tehoa ja vääntöä, sekä vaihtoehtona käsivalintaiselle vaihteistolle on nyt esitelty uusi, kahdeksanvaihteinen GAZOO Racing Direct -automaattivaihteisto. Sen vaihtonopeudet ovat ylivoimaisen nopeat. Auton korin vääntöjäykkyyttä on vahvistettu ja ohjaamoa on muokattu autenttisemman urheiluautotunteen saavuttamiseksi.

Uusi Toyota GR Yaris tarjoaa kaiken sen, mikä teki alkuperäisestä mallista menestyksen ja lisäksi tietenkin aiempaa enemmän. Mallistossa löytyy edelleen myös Racing -varustepaketti, jossa on mm. jäähdytyspaketti vakiona. Se sisältää esimerkiksi lisäjäähdyttimen, välijäähdyttimen nestesuihkun sekä muunnellun moottorin imuilmanoton.

Auton suorituskykyä on parannettu entisestään moottorin tehoa kasvattamalla. Pakokaasuahdetun kolmisylinterisen moottorin suurin teho on nyt 280 hv ja suurin vääntö on 390 Nm. Kiitos tehon ja väännön kasvusta kuuluu kasvaneelle polttoaineen suihkutusjärjestelmän painetasolle sekä kevyemmille männille. Lisäksi moottorin kestävyyttä on varmistettu laajalla testausohjelmalla, mukaan lukien Japanin rallimestaruuskilpailut ja japanilainen kestävyysajosarja.

Merkittävin muutos uudessa GR Yaris -mallissa on kahdeksanportainen GAZOO Racing Direct -automaattivaihteisto, joka tarjoaa nopeat vaihdot ja on saatavilla vaihtoehtona perinteisen kuusivaihteisen manuaalivaihteiston rinnalla. Automaattivaihteisto on suunniteltu saavuttamaan ennen kaikkea mahdollisimman nopeat vaihdot alaspäin. Sen ohjelmisto on hienosäädetty tunnistamaan kuljettajan jarrun ja kaasupolkimen käyttöä, mahdollistaen vaihtamisen jo ennen kuin auton käyttäytyminen muuttuu. Uudella vaihteistolla saavutettiin nopeammat kierrosajat rata-ajotesteissä kuin manuaalivaihteistolla. Vaihteiston kestävyyttä ja suorituskykyä paranneltiin useilla materiaali- ja ohjelmistopäivityksillä. Lisäksi uudessa vaihteistossa on öljyjäähdytin vakiovarusteena. Vaihteiston tyypistä riippumatta voiman kulkeutuminen tien tai radan pintaan asti varmistetaan sekä edessä että takana Torsen®-tasauspyörästöjen avulla.

Saataville tulee uusi ajotilavalitsin. Se mahdollistaa auton räätälöinnin sekä urheiluajoon että arkiajoon. Ajotiloja ovat Sport, Normal ja Eco, jotka säätävät sähköisen ohjaustehostimen, ilmastoinnin, kaasupolkimen vasteen ja mittariston asetuksia. GR Yaris -mallissa on myös elektronisesti ohjattu GR-FOUR -nelivetojärjestelmä, joka mukauttaa etu- ja taka-akselivetotasapainoa kolmessa tilassa: Normal, Sport ja Track.

Auton korin jäykkyyttä on lisätty noin 13 % lisäämällä pistehitsauksien määrää ja käyttämällä noin 24 % enemmän liimasaumoja. Tämä parantaa auton kääntyvyyttä, ohjauksen palautetta ja tuntumaa renkaiden käyttäytymiseen. Kevyt rakenne on kuitenkin samalla säilytetty. Pyöräntuennasta vastaavat edessä MacPherson-joustintuet ja takana päällekkäiset kolmiotukivarret. Jousitusta on hienosäädetty, ja etujousien kiinnitystä on vahvistettu, mikä vähentää itsessään kallistelua nopeassa ajossa ja suunnanmuutoksissa. Myös jousien jäykkyyksiä on säädetty optimaalisen suorituskyvyn ja paremman hallittavuuden saavuttamiseksi.

Merkittäviä muutoksia on tehty myös sisätiloissa, joissa ohjaamoa on parannettu tuomalla sinne aitoa urheiluautotunnelmaa. Ohjaamon layoutia ja kuljettajan ajoasentoa on muutettu kilpa- ja rallikuljettajien palautteen perusteella. Monet kilpa-ajossa tarvittavat säätimet, kuten nestesuihku välijäähdyttimelle, ajonvakautuksen ja vetoluistoneston poiskytkentä ja hätävilkut, on siirretty lähemmäs kuljettajaa, jotta ne ovat nopeasti käytettävissä. Näkymää ratin takaa on parannettu laskemalla mittariston yläreunaa 50 mm ja muuttamalla peruutuspeilin sijaintia. Mittaristo sisältää uuden 12,3 tuuman täysdigitaalisen mittariston, jossa on kaksi erilaista näkymää: normaali ja sporttinen, joista jälkimmäinen tarjoaa suorituskykykeskeisen tietonäytön.

Ulkoisesti muutokset ovat olleet toiminnallisia eikä vain kosmeettisia. Etuosassa on uusi teräksinen verkko etusäleikön ala-aukolle, joka takaa optimoidun tasapainon paksuuden, lujuuden ja painon vähennyksen välillä. Sivuaukkoja on suurennettu, ja etupuskurissa on uusi, jaettu rakenne, joka tekee korjaamisesta tai vaihtamisesta helpompaa ja edullisempaa. Takana alapuskurin alareunassa oleva aukko mahdollistaa ilman poistumisen auton alta, mikä vähentää ilmanvastusta ja parantaa auton käsiteltävyyttä ja vakautta. Sumu- ja peruutusvalot on siirretty alapuskurista osaksi takavaloja, mikä vähentää vaurion riskiä sumu- ja peruutusvaloille. Myös lisäjarruvalo on siirretty takaspoilerista alas takaluukkuun, jolloin kaikki takavalot ovat linjassa ja näkyvissä takana ajaville kuljettajille.

Uusi ToyotaGR Yaris tuo mukanaan uuden värivaihtoehdon, Precious Metal. Lisäksi saatavilla on jo aiemmin esitellyt Emotional Red-, Precious Black- ja Super White/Platinum White Pearlescent -värit. Uusiin ja päivitettyihin varusteisiin kuuluvat mm. uusimman sukupolven Toyota Safety Sense -järjestelmä, multimedialaite navigoinnilla ja digitaalinen avain.

Toyota tuo markkinoille myös GR Yaris -erikoismallit, nimeltään Kalle Rovanperä Special Edition ja Sébastien Ogier Special Edition, jotka perustuvat vuoden 2023 Tokion autonäyttelyssä esiteltyihin konseptimalleihin. Näitä erikoismalleja juhlistetaan niiden lanseerauksella FIA WRC-kauden avauksessa, Monte-Carlon WRC-rallissa tammikuussa 2024.

Videoita ja kuvia uutuusmallista löytyy tästä linkistä.

Uusi Toyota GR Yaris saapuu Eurooppaan kesällä 2024.

Uusi Toyota GR Yaris, tärkeimmät tekniset tiedot*

Pituus (mm) 3 995
Leveys (mm) 1 805
Korkeus (mm) 1 455