Maailman ensimmäinen vetykäyttöinen, nollapäästöinen alus rantautuu Helsinkiin

• Energy Observer –alus vierailee Helsingin Eteläsatamassa 7. – 10.6.2019
  • Toyota toimii Energy Observerin pääyhteistyökumppanina
  • Alus ei tuota mitään päästöjä, vaan valmistaa vetyä aurinkoenergian avulla
  • Aluksen yhteydessä oleva näyttely on avoinna yleisölle aluksen maissaoloajan

Entinen kilpavene Energy Observer on muutettu polttokennoteknologiaa hyödyntäväksi alukseksi. Alus on taittanut jo liki 12 tuhatta merimailia täysin päästöttömästi, ja on matkansa aikana vieraillut 19 maassa. Nyt alus pysähtyy matkallaan maailman ympäri pitkäksi viikonlopuksi Helsingin Eteläsataman Lyypekinlaituriin 7. – 10.6.2019 väliseksi ajaksi.

Toyota toimii aluksen pääyhteistyökumppanina, sillä vety on tulevaisuuden energiaratkaisuista tärkeimpiä. Toyota on kehittänyt polttokennotekniikkaa jo pitkään ja tuonut markkinoille muun muassa maailman ensimmäisen sarjavalmisteisen polttokennoauton (FCEV, Fuel Cell Electric Vehicle) Toyota Mirain. Mirain tehtävä on lähes sama kuin Energy Observer -aluksen – lisätä tietoisuutta vedyn käyttömahdollisuuksista matkalla kohti nollapäästöistä yhteiskuntaa.

Alus on varustettu sekä tuuliturbiineilla että runsaalla määrällä aurinkopaneeleita. Propulsio on toteutettu sähköisillä potkurimoottoreilla, joiden vaatiman energian tuottamisesta vastaa em. aurinkopaneelit sekä tuuliturbiinit. Jotta alus pystyy liikkumaan myös silloin, kun aurinko ei paista, käytetään aurinkopaneelien energiaa myös tuottamaan vetyä merivedestä elektrolyysin avulla. Vety varastoidaan korkeapaineisiin säiliöihin ja varastoidulla vedyllä tuotetaan haluttaessa sähköä polttokennojen avulla. Koko propulsiojärjestelmä on toisin sanoen nollapäästöinen.

Aluksen maissaoloajan on Lyypekinlaiturilla esillä aluksen mukana kiertävä näyttely. Näyttely on avoinna perjantaista 7.6. maanantaille 10.6. kello 10.00 – 18.00 välisen ajan.

Lisätietoa Energy Observer –aluksesta ja huikeasta matkasta maailman ympäri (englanniksi): http://www.energy-observer.org/en/