Paluu juurille: täysin uusi Toyota Land Cruiser

• Toyotan täysin uusi Land Cruiser perustuu perinteisille vahvuuksille: laatu, kestävyys ja luotettavuus
  • Uutuusmalli yhdistää Land Cruiserin legendaarisen DNA:n uusiin teknologioihin, ja seurauksena on poikkeuksellisen hyvä ajettavuus niin maantiellä kuin maastossa
  • Uusi, erillisrunkoon perustuva GA-F-alustarakenne lisää sekä korin että rungon jäykkyyttä parantaen ajo-ominaisuuksia
  • Ensimmäinen Land Cruiser -malli sähköisellä ohjaustehostimella ja irti kytkeytyvällä kallistuksenvakaajalla

Toyota esittelee tänään ylpeydellä täysin uuden Land Cruiser -mallin, joka on suora perillinen nimelle ja ominaisuuksille, jotka ovat olleet voiman ja kestävyyden synonyymejä jo yli 70 vuoden ajan.

Legendaarinen Land Cruiser -mallin DNA on saanut kylkeensä uusimpia järjestelmiä, jotka tarjoavat hienostuneen ajoelämyksen niin maastossa kuin jokapäiväisessä arkiajossa. Lopputulos vahvistaa tämän maailmanmallin mainetta kestävän luotettavana ikiliikkujana, jolla pääsee kaikista haastavimpiin paikkoihin – ja sieltä pois.

Ensimmäiset uudet Land Cruiserit saapuvat Eurooppaan vuoden 2024 ensimmäisellä puoliskolla.

Ylpeydellä kyllästetty perintö

Land Cruiser syntyi elokuun ensimmäisenä päivänä vuonna 1951 kantaen mallinimeä Toyota BJ. Pian esittelynsä jälkeen uutuus näytti kyntensä ja kykynsä ollen ensimmäinen auto, jolla pystyi ajamaan Fuji-vuoren huipulle johtavan reitin kuudennelle välietapille asti.

Aina siitä lähtien on Toyotan tavoite ollut tarjota Land Cruiser heille, jotka haluavat päästä kaikista haasteellisimpiin kohteisiin. Olosuhteista riippumatta käyttökokemuksen on oltava varma ja turvallinen. Kautta vuosien on Land Cruiser -asiakkaiden kokemuksia hyödynnetty kehitystyössä varmistaen jokaisen sukupolven Land Cruiserin ylittävän niin odotukset kuin vaikeimmat esteetkin. Land Cruiserin kulmakiviä ovat aina olleet – ja ovat jatkossakin – legendaarinen laatu, kestävyys sekä luotettavuus.

On tuskin yllätys, että maineensa siivittämänä Land Cruiser on yksi Toyotan suosituimpia malleja. Sitä on myyty yli 170 maassa yli 11,3 miljoonaa kappaletta.

Perusasiat kuntoon uudella GA-F-alustarakenteella

Uusi Toyota Land Cruiser säilyttää mallille ominaisen, lujan erillisrunkorakenteen ja ison Land Cruiser 300 -mallin (ei myynnissä Länsi-Euroopassa) tavoin käyttää Toyotan uutta GA-F-alustarakennetta.

Uutuus on samanaikaisesti helppo käsiteltävä ja aiempaa mukavampi normaalissa maantieajossa, onhan Toyotan tavoitteena valmistaa autoja vastaamaan jokapäiväisiin tarpeisiin käytännöllisellä tavalla.

Runko on 50 % aiempaa jäykempi ja korin sekä rungon yhteenlaskettu jäykkyys on kasvanut 30 %. Nämä lukemat kääntyvät suoraan ketterän täsmälliseen ajettavuuteen, käsiteltävyyteen ja matkustusmukavuuteen. Jousituksen toimintaan on kiinnitetty erityistä huomiota tarjoten erittäin laajan joustovaran jokaisessa kulmassa.

Uusi sähköinen ohjaustehostin

Uutuusmalli on ensimmäinen Land Cruiser, jossa käytetään sähköistä ohjaustehostinta (EPS). Sen edut ovat hyvin pitkälti samat kuin pienemmissäkin henkilöautoissa tarjoten tarkan ajettavuuden ja mahdollisuuden suodattaa ohjauspyörälle välittyviä, ei toivottuja värinöitä. Samoin EPS mahdollistaa uusimman sukupolven Toyota Safety Sense -järjestelmän täysimittaiset toiminnot kaistallapitoavustimineen.

Toyotan ensimmäinen irtikytkeytyvä etukallistuksenvakaaja

Uuden Land Cruiserin maastoajo-ominaisuuksia parannetaan mm. uudella, irti kytkeytyvällä etukallistuksenvakaajalla. SDM-järjestelmä (Stabiliser with Disconnection Mechanism) on Toyotan ensimmäinen laatuaan ja mahdollistaa etukallistuksenvakaajan irti kytkemisen kojelaudassa olevan painikkeen avulla. Järjestelmä mahdollistaa etupään joustovarojen hyödyntämisen täysimääräisesti.

Multi-Terrain Monitor -maastokamerajärjestelmän ja Multi-Terrain Select -ajoalustavalitsimen uusimmat versiot antavat tarkkaa tietoa maastoajon avuksi. Korkearesoluutioiset kamerat tuottavat terävää kuvaa näytölle antaen selkeän kuvan ajoympäristöstä ja ajoalustavalitsimen avulla ohjataan nelivetojärjestelmään optimaalisella tavalla eri olosuhteissa.

Uudet voimalinjat

Länsi-Euroopassa uusi Land Cruiser esitellään varustettuna 2,8-litraisella dieselmoottorilla, joka on täydellisessä tasapainossa suorituskyvyn ja taloudellisuuden suhteen. Se tuottaa 204 hv / 150 kW maksimitehon. Moottorin jatkeena on uusi, kahdeksanportainen Direct Shift -automaattivaihteisto. Nämä mahdollistavat monen muun asian ohella 3 500 kg vetomassan jarrullisille perävaunuille. Vuonna 2025 voimalinjavalikoima täydentyy 48 voltin teknologiaan perustuvalla kevythybridillä.

Design: perinteet kohtaavat nykypäivän

Perinteikkäitä muotoja on hiottu nykyaikaisilla piirteillä, ja näin on luotu ajaton muoto ilmentämään mallin legendaarista historiaa ja kykyä kohdata kaikki nykypäivän haasteet. Toiminnallinen kauneus näkyy autossa koko matkan etu- ja takapuskureiden välillä. Näyttävät muodot palvelevat visuaalisen ilon lisäksi auton tarkoitusta: lyhyet ylitykset ja helposti arvioitavat kulmat helpottavat ajoa maastossa.

Profiilissa on säilytetty Land Cruiserin klassinen muoto voimakkailla vaakasuorilla linjoilla. Uutuuden pituus on 4 920 mm, leveys 1 980 mm, korkeus 1 870 mm ja akseliväli on 2 850 mm.

Sisätilat tarjoavat tilaa ja mukavuuksia joko viidelle tai seitsemälle hengelle. Sisätiloissa on aistittavissa auton DNA ja luonne, onhan kyseessä täysiverinen maastoauto. Tämä näkyy erilaisissa yksityiskohdissa kuten helposti käytettävissä, suurikokoisissa käyttökatkaisimissa.

Kehittyneet ajoavustimet

Uudessa Toyota Land Cruiserissa käytetään Toyota T-Mate-turvallisuus- ja ajoavustinjärjestelmien uusinta versiota. Lukuisat eri järjestelmät tekevät ajamisesta vaivattomampaa ja turvallisempaa kaikissa olosuhteissa.

Land Cruiser First Edition

Täysin uusi Land Cruiserin mallistoon kuuluu alkuvaiheessa erittäin näyttävä First Edition -varustetaso, joka tulee saataville ennakkovarauksen tekeville asiakkaille.  Ennakkovaraukset uutuusmallille käynnistyvät loppuvuodesta 2023. Ensimmäiset uudet Land Cruiserit saapuvat Eurooppaan ja Suomeen vuoden 2024 ensimmäisellä puoliskolla.

Tälle tiedotteelle liittyvät kuvat löytyvät tästä linkistä.