Paralympiakomitean ja Toyotan yhteistyö jatkuu Para School Day -konseptissa – kiertue laajenee

Toyota Auto Finland ja Suomen Paralympiakomitea jatkavat pääyhteistyökumppanuuttaan vuoden sopimuksella. Yhteistyö edustaa parhaimmassa muodossaan niitä arvoja, joista Toyotan Start Your Impossible –liikkeessä on kyse – oikeus liikkua kuuluu kaikille.

Vuonna 2018 alkanut yhteistyö keskittyy Para School Day -liikuntapäiväkonseptiin, jonka tapahtumissa lapsilla ja nuorilla on mahdollisuus kokeilla eri vammaisurheilulajeja ja näin kokea sekä nähdä kuinka jokainen liikkuu tavallaan. Päivä on koko koulun yhteinen kokemus, jonka antaa eväitä erilaisuuden kohtaamiseen, yhdenvertaisuuden lisäämiseen ja toisten oppilaiden arvostukseen. Para School Day powered by Toyota -liikuntapäivissä on mukana paralympiaurheilijoita kertomassa omasta urastaan ja vastaamassa oppilaiden kysymyksiin.

”Hienointa ja tärkeintä on, että oppilaat kohtaavat erilaisuutta ja pääsevät itse oivaltamaan, että jokaisella on mahdollisuus toteuttaa itseään liikunnan kautta. On mahtavaa, että Para School Day on laajentunut näin isoksi ja pääsemme liikuttamaan lapsia ja nuoria ympäri vuoden, ympäri Suomea”, sanoo ratakelaaja Amanda Kotaja, joka on ollut monesti urheilijavieraana Para School Day -liikuntapäivissä.

Yhteistyössä Toyotan kanssa toteutettavia Para School Day powered by Toyota -liikuntapäiviä toteutetaan nykyään kuntamallilla, jossa ollaan yhden viikon ajan yhdessä kunnassa ja vieraillaan viikon jokaisena päivänä eri koulussa. Tämä mahdollistaa sen, että vuoden 2019 aikana kosketuksensa eri vammaisurheilulajeihin saa yhteensä jopa yli 20 000 oppilasta. Para School Day -liikuntapäivät starttaavat viikolla 10 Pohjanmaalta ja jo pelkästään kevään aikana vieraillaan kuudella eri alueella ja kunnassa ympäri Suomea. Vuoden 2019 tavoitteeksi Paralympiakomitea ja Toyota ovat yhdessä asettaneet kiertueen koon kasvattamisen sekä Para School Day -konseptin tunnettuuden parantamisen.

Toyotan ydinarvoihin kuuluu paremman liikkuvuuden mahdollistaminen kaikille. Osalle tämä tarkoittaa alati energiatehokkaampia autoja tai muita liikkumistapoja, mutta osalle pikemminkin liikkuvuuden itsensä mahdollistamista. Toyotan Start Your Impossible –liike tuo kaikkeen tähän yhteenkuuluvuutta, liikkumisen tuomaa iloa sekä vapautta kaikille taustoista tai elämäntilanteesta riippumatta. Liikkumisen ja liikunnan avulla on myös mahdollista vaikuttaa ehkäisevästi yhteiskunnan eri osissa tapahtuvaan syrjintään, ja ihmisten keskinäinen kunnioitus onkin ollut yksi Toyotan ydinarvoja jo yrityksen perustamisesta lähtien.

”Paremman liikkuvuuden ja erilaisten liikuntamuotojen esittelyn avustaminen sopii arvoillemme erinomaisesti. Olemme ilolla mukana myös tänä vuonna toteuttamassa Para School Day powered by Toyota –kiertuetta. Kiertueella nähdään paljon iloa sekä hauskoja hetkiä lasten ja nuorten päästessä kokeilemaan heille entuudestaan tuntemattomia urheilulajeja. Me Toyotalla pidämme liikkumista tunnelajina, oli kysymys sitten henkilöautosta tai laskettelusuksista”, toteaa Toyota Auto Finland Oy:n markkinointijohtaja Mikko Kekäläinen.

Lisätiedot:

Suomen Paralympiakomitea ry