Täysin uuden Toyota C-HR -mallin tuotanto on alkanut – ensimmäinen Toyotan Plug-in -malli Euroopassa tuotetulla akulla

• Täysin uusi, edeltäjäänsäkin rohkeampi Toyota C-HR on suunniteltu, kehitetty ja valmistettu Euroopassa eurooppalaisia asiakkaita varten
  • Uuden Toyota C-HR:n voimalinjat ovat 100 % sähköistettyjä
  • Yli 300 miljoonan euron investoinnit laajentavat TMMT:n sähköistettyjen voimalinjojen tuotantoa – mukaan lukien ensimmäinen plug-in-mallien korkeajänniteakun tuotanto

Toyota Motor Europe (TME) on aloittanut täysin uuden Toyota C-HR -mallin tuotannon Sakaryassa, Turkissa. Yli 300 miljoonan euron investoinnit tekevät Toyota Motor Manufacturing Turkey (TMMT) -tuotantolaitoksesta Toyotan ensimmäisen eurooppalaisen plug-in-malleja tuottavan tehtaan.

Ensimmäisen sukupolven Toyota C-HR näytti mallia, kuinka dramaattisen terävät muodot yhdistyivät urheilulliseen coupe-muotoiluun ja määritti C-SUV-segmenttiä uudelleen. Nyt täysin uusi, toisen sukupolven Toyota C-HR vahvistaa muotoilullista etumatkaa entisestään. Lisäksi tuo näyttävä muotoilu on kotoisin Euroopasta, kuten auton suunnittelu ja toteutus muutenkin. Ensiesittelystään alkaen Toyota C-HR -mallien kumulatiivinen myynti on ylittänyt 800 000 auton rajan. Tänä aikana Toyota C-HR on houkutellut Toyotalle uusia asiakkaita, ja osaltaan auttanut Toyotan markkinaosuuden kasvua Euroopassa neljästä prosentista seitsemään prosenttiin.

Täysin uutta Toyota C-HR -mallia tuotetaan Suomeen kolmella erilaisella sähköistetyllä voimalinjalla. Viidennen sukupolven hybridijärjestelmistä uutuusmalliin on saatavilla 1.8 Hybrid etuvetoisena, 2.0 Hybrid AWD-i-nelivetona sekä 2.0 Plug-in Hybrid etuvetoisena. Euroopan laajoilla ja kilpailluilla crossover-markkinoilla Toyota C-HR -mallin sähköistetyt voimalinjat tarjoavat asiakkaille erilaisia, saavutettavissa olevia vaihtoehtoja alentamaan käytännöllisellä tavalla hiilijalanjälkeä mutta ennen kaikkea vastaamaan asiakkaiden jokapäiväisiin käyttötarpeisiin.

Toyotan uudet investoinnit TMMT-tuotantolaitokseen mahdollistavat entistä laajemman malliston tuotannon kyseisellä tuotantolaitoksella. Corolla Sedan- ja Toyota C-HR -mallien lisäksi tuotantolaitoksella kootaan ensimmäistä kertaa Toyotan historiassa eurooppalaisia korkeajänniteakkuja plug-in-malleihin. Uuden tuotantolinjan kapasiteetti mahdollistaa 75 000 korkeajänniteakun tuotannon vuositasolla.

Olemme erittäin iloisia uudesta Toyota C-HR -mallista ja TMMT-tuotantolaitoksen uusista mahdollisuuksista tuottaa plug-in-mallien korkeajänniteakkuja. Tämä tuotantomahdollisuus laajentaa entisestään Toyotan teknologianeutraalia lähestymistä kohti tavoitettamme hiilidioksidipäästöjen vähentymisestä sataprosenttisesti Euroopassa vuoteen 2035 mennessä”, kertoi Yoshihiro Nakata (President & CEO, Toyota Motor Europe)

Toyota on sitoutunut saavuttamaan täyden hiilineutraaliuden Euroopassa vuoteen 2040 mennessä ja tavoittelee jo nyt hiilineutraaliutta tuotantolaitoksillaan vuoteen 2030 mennessä. TMMT tekee tässä oman osansa kehittämällä ja luomalla prosesseja, jotka vähentävät energian kulutusta ja siirtyvät käyttämään uusiutuvaa energiaa. Esimerkkeinä näistä uusista prosesseista mainittakoon maalauslinjastolla käyttöönotetut tekniikat, jotka vähentävät hiilidioksidipäästöjä hiilineutraaleilla ilmanvaihtomenetelmillä sekä aurinkovoiman käytöllä.

Tämä merkkipaalu vahvistaa entisestään tuotantolaitoksemme kilpailukykyä, vaikka se onkin saanut kansainvälisesti tunnustusta Toyotan laadun ja valmistustekniikoiden jatkuvan kehittämisen ansiosta. Ennen kaikkea olemme ylpeitä päästessämme suorittamaan ison panoksen Toyotan sähköistymisstrategian eteen”, totesi puolestaan Erdoğan Şahin (President & CEO, Toyota Motor Manufacturing Turkey)