Toyota, Nissan ja Honda tukevat yhteistyössä vetytankkausverkoston rakentamista

Report this content

Toyota Motor Corporation, Nissan Motor Co. Ltd. ja Honda Motor Co. Ltd. ovat sopineet yhteistyöstä vauhdittaakseen vetyautojen laajemman käytön mahdollistavan vetytankkausverkoston rakentamista. Tarkemmista toimenpiteistä päätetään myöhemmin.

Vetytankkausverkoston rakentaminen on välttämätöntä, jotta vetyautoilu voisi yleistyä. Tankkausverkoston aikaansaamiseksi tehdään paljon töitä, mutta se ei ole helppoa – varsinkaan, kun vetyautoja ei vielä juurikaan tavata liikenteessä.

Japanin hallitus on linjannut vetytankkausverkoston rakentamisen mahdollisimman pian erittäin tärkeäksi, jotta vetyautot voivat yleistyä. Se edesauttaakin verkoston aikaansaamista myöntämällä valtionapua paitsi vetytankkausasemien rakentamiseen, myös niiden ylläpitoon.

Toyota, Nissan ja Honda ovat panostaneet vetyautojen kehittämiseen, ja kattavan tankkausverkoston luominen on tärkeää kaikille kolmelle merkille. Yhtiöiden näkemyksen mukaan myös autonvalmistajien on tärkeää yhdistää voimansa vetyautoilun yleistymiseksi, ja yhteistyö hallitusten ja yksityisten yritysten kanssa on tärkeää yhteisen päämäärän saavuttamiseksi. Kaikki kolme harkitsevat myös konkreettisia toimenpiteitä verkoston aikaansaamiseksi, mm. osallistumista kustannuksiin.

Polttokennoautoilla ennakoidaan olevan keskeinen rooli tulevaisuuden vedyn käyttöön perustuvassa yhteiskunnassa, ja niin Toyota, Nissan kuin Hondakin haluavat antaa merkittävän panoksen tälle kehityssuunnalle varmistamalla mahdollisimman laajan vetyautojen käytön.

Jo 1500 Toyota Mirai -tilausta

Toyotan polttokennoauto Mirai esiteltiin Japanissa noin kaksi kuukautta sitten. Ensiesittelyn jälkeen Toyota on saanut jo 1500 tilausta uutuudesta.

Ensiesittelyn yhteydessä Toyota ilmoitti, että sen tavoitteena on myydä noin 400 kappaletta Japanissa vuoden 2015 loppuun mennessä. Valmistaja arvioikin, että suuren tilausmäärän vuoksi toimitusajat venyvät ennakoitua pitemmiksi.

Noin 60% saaduista tilauksista on valtiollisilta hallintolaitoksilta tai yrityksiltä ja noin 40% yksityisasiakkailta.

Toyota Mirai lanseerataan vuoden 2015 aikana myös Yhdysvaltojen markkinoille sekä Euroopassa rajoitetulle markkina-alueelle, johon Suomi ei alkuvaiheessa kuulu.

Toyota
Toyota on paitsi maailman arvokkain autobrändi, myös maailman suurin autonvalmistaja. Vuonna 2014 Toyota Motor Companyn valmistamia autoja myytiin 10,2 miljoonaa kappaletta kaikilla viidellä mantereella, yli 170 eri maassa.

Toyotan visiona on olla tiennäyttäjänä uudenlaiseen liikkumisen tulevaisuuteen. Se on sitoutunut tuottamaan sellaisia ympäristöystävällisiä autoja, jotka myös kuluttajat ottavat omakseen. Toyota Motor Companyn valmistamia hybridiautoja onkin myyty jo yli seitsemän miljoonaa kappaletta ympäri maailman, ja polttokennoauto Toyota Mirain myynti alkaa tänä vuonna niin Euroopan kuin Yhdysvaltojenkin markkinoilla.

Toyota tunnetaan paitsi tehokkaasta tuotantojärjestelmästään ja korkeasta asiakastyytyväisyydestään, myös laadukkuudestaan. Toyota onkin laatutilastojen kestomenestyjä, niin Suomessa kuin maailmallakin.

Toyota Motor Europe työllistää suoraan noin 20 000 henkilöä Euroopassa, ja sillä on 30 kansallista myynti- ja markkinointiyhtiötä 56 eri maassa. Suomessa Toyota Auto Finland Oy työllistää suoraan noin 80 henkilöä, ja Toyota-asiakkaita palvelee 57 täyden palvelun autotaloa ja 27 valtuutettua korjaamoa.

Avainsanat: