Toyota Corolla voitti Tekniikan Maailman Talviauto 2020 -vertailun

Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid voitti Tekniikan Maailma -lehden vuotuisen talviautovertailun ja on TM:n Talviauto 2020. Corollan siivittivät voittoon mallin tasainen suoritus kaikissa talviominaisuuksia mittaavissa testeissä. Erityistä kiitosta keräsi auton hallittavuus talviolosuhteissa sekä lämmityslaitteen toiminta.

Tekniikan Maailman arvostettu, yli 40 vuoden historian omaava talviautovertailu on päättynyt. Polttomoottorilla varustettuja autoja testissä oli kaikkiaan 13, joista itselataavia hybridejä Toyota Corollan lisäksi oli yksi. Vertailussa mukana olleet autot edustivat pientä ja keskikokoista autoluokkaa, joten kaikkien autojen voimalinjat olivat bensiinimoottorisia.

Talvivertailu keskittyy nimensä mukaisesti talveen liittyvien ominaisuuksien vertailuun, ja jokainen automalli pisteytetään mm. talvisen maantieajon, hallittavuuden, etenemiskyvyn, jarrujen sekä lämmityslaitteen toiminnan mukaan. Jo aiempinakin vuosina Toyotan eri hybridimallit ovat sijoittuneet talvivertailussa mainiosti, ja niinpä nyt yhteenlaskettujen pisteiden valossa voiton korjasi ansaitusti kotiin Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid Active.

”Toyota vei voiton hienolla suorituksella, jossa sen vahvuudet sijoittuivat arvostelun kannalta optimaalisesti. Auto sai kympin arvosanat hallittavuudesta ja vielä tärkeämpänä lämmityslaitteesta, eikä merkittävää heikkoutta edes ilmennyt. Jo edellisen sukupolven hybridi-Auris pärjäsi hienosti ajonvakautuksen hyvää toimintaa edellyttävillä osa-alueilla ja lämmityslaitekokeissa. Nyt kokonaisuutta on viety askel parempaan suuntaan, ja lopputulos on hieno talviauto. Kansansuosio on selvästikin hyvin ansaittua”, kirjoittaa TM loppuarvostelussaan.

TOYOTA Toyota on paitsi maailman arvokkaimpia autobrändejä, myös yksi maailman suurimmista autonvalmistajista. Vuonna 2019 Toyota Motor Companyn valmistamia autoja myytiin noin 10,7 miljoonaa kappaletta kaikilla viidellä mantereella, yli 170 eri maassa. Toyotan visiona on olla tiennäyttäjänä uudenlaiseen liikkumisen tulevaisuuteen. Se on sitoutunut tuottamaan sellaisia ympäristöystävällisiä autoja, jotka myös kuluttajat ottavat omakseen. Toyota Motor Companyn valmistamia hybridiautoja onkin myyty jo yli 15 miljoonaa kappaletta ympäri maailman, ja polttokennoauto Toyota Mirain myynti alkoi vuonna 2015 niin Euroopan kuin Yhdysvaltojenkin markkinoilla. Toyota tunnetaan paitsi tehokkaasta tuotantojärjestelmästään ja korkeasta asiakastyytyväisyydestään, myös laadukkuudestaan. Toyota onkin laatutilastojen kestomenestyjä, niin Suomessa kuin maailmallakin. Toyota Motor Europe työllistää suoraan noin 20 000 henkilöä Euroopassa, ja sillä on 30 kansallista myynti- ja markkinointiyhtiötä 56 eri maassa. Suomessa Toyota Auto Finland Oy työllistää suoraan noin 80 henkilöä, ja Toyota-asiakkaita palvelee 57 täyden palvelun autotaloa ja 27 valtuutettua korjaamoa.