Toyota ehdoton menestyjä sähköistettyjen mallien vuodessa 2019

Toyota oli vuoden 2019 suosituin henkilöautomerkki (13,8 %) ja kolmanneksi suosituin pakettiautomerkki (15,2 %)

Uutuusmallit ottivat oman paikkansa mallistossa ja markkinassa korvaten mm. mallistosta edellisvuonna poistuneen Toyota Avensiksen

Toyota oli täysin ylivoimainen sähköistettyjen voimalinjojen osalta - lähes joka toinen Suomessa rekisteröity sähköisen voimalinjan omaava ajoneuvo on Toyota

Toyota oli vuoden 2019 suosituin henkilöautomerkki ja pakettiautojen kolmanneksi suosituin kokonaisrekisteröintien yltäessä Toyotan osalta noin 17 000 kappaleeseen. Toyotan markkinaosuudeksi henkilöautoissa tuli 13,8 % sekä pakettiautoissa 15,2 %. Saavutus oli hieno osoitus kasvun mahdollisuudesta murroksessa olevassa kokonaismarkkinassa, joka jäi noin 7 000 kappaletta ( n. 5 %) vuoden 2018 kokonaisrekisteröinneistä.

Toyotan markkinaosuuden kasvua laskevalla markkinalla on siivittänyt huikea uutuusmallien kattaus vuonna 2019. Uusi Toyota Corolla, Toyota RAV4 sekä Toyota Camry saapuivat odotettuina uutuuksina markkinoille yltäen välittömästi suureen asiakassuosioon.

Ehkä huomionarvoisinta on Toyotan ylivoimaisuus sähköistetyissä voimalinjoissa. Toyotan itselataavat hybridit muodostavat tärkeimmän osan kaikkien niiden Toyotan mallien myynnissä, joissa se on tarjolla. Malleittain hybridien osuus on ollut mm. Toyota Corollassa 94 %, Toyota RAV4 -mallissa lähes 80 % ja Toyota C-HR -mallissa lähes 90 %.

Sähköistettyjä voimalinjoja ensirekisteröitiin vuonna 2019 yhteensä noin 23 500 kappaletta. Näistä noin 2 000 oli täyssähköautoja, noin 6 000 pistokehybridejä ja noin 15 500 hybridejä. Toyotan myydessä vuonna 2019 yhteensä noin 10 700 itselataavaa hybridiä voidaankin todeta, että merkin hallussa on lähes puolet Suomen sähköistettyjen ajoneuvojen markkinasta ja Toyota on siten Suomen ehdoton hybridijohtaja.

TOYOTA Toyota on paitsi maailman arvokkaimpia autobrändejä, myös yksi maailman suurimmista autonvalmistajista. Vuonna 2019 Toyota Motor Companyn valmistamia autoja myytiin noin 10,7 miljoonaa kappaletta kaikilla viidellä mantereella, yli 170 eri maassa. Toyotan visiona on olla tiennäyttäjänä uudenlaiseen liikkumisen tulevaisuuteen. Se on sitoutunut tuottamaan sellaisia ympäristöystävällisiä autoja, jotka myös kuluttajat ottavat omakseen. Toyota Motor Companyn valmistamia hybridiautoja onkin myyty jo yli 15 miljoonaa kappaletta ympäri maailman, ja polttokennoauto Toyota Mirain myynti alkoi vuonna 2015 niin Euroopan kuin Yhdysvaltojenkin markkinoilla. Toyota tunnetaan paitsi tehokkaasta tuotantojärjestelmästään ja korkeasta asiakastyytyväisyydestään, myös laadukkuudestaan. Toyota onkin laatutilastojen kestomenestyjä, niin Suomessa kuin maailmallakin. Toyota Motor Europe työllistää suoraan noin 20 000 henkilöä Euroopassa, ja sillä on 30 kansallista myynti- ja markkinointiyhtiötä 56 eri maassa. Suomessa Toyota Auto Finland Oy työllistää suoraan noin 80 henkilöä, ja Toyota-asiakkaita palvelee 57 täyden palvelun autotaloa ja 27 valtuutettua korjaamoa.