TOYOTA GAZOO Racing WRC innokkaana kauteen 2017

TOYOTA GAZOO Racing julkisti tänään Helsingin Finlandia-talossa kansainväliselle medialle Toyota Yaris WRC -autonsa ja esitteli kuljettajansa kaudelle 2017. Kuljettajina toimivat Jari-Matti Latvala ja Juho Hänninen.

Vuoden 2017 FIA World Rally Championship (WRC) -kausi alkaa kuukauden päästä Monte Carlon osakilpailulla Monacossa. TOYOTA GAZOO Racing WRC -tiimi tekee viimeisiä hienosäätöjä valmisteluihinsa kohti hetkeä, jota tiimi on innokkaana odottanut. Tuhannet tunnit työtiloissa, testiohjelma ja valtava määrä tiimityötä ovat täyttäneet TOYOTA GAZOO Racing WRC:n päivät yli vuoden ajan. Kaikki on tähdännyt yhteen päämäärään: olemaan valmiina Monte Carlo -rallin starttiin.

Rallin huipulla olevaan WRC-sarjaan osallistuminen synnyttää varmuudella Toyotalle uusia haasteita ja mahdollisuuksia, jotka tuovat mukanaan henkilöstön kehittymismahdollisuuksia, uusien teknologioiden tutkimista ja kaiken tyyppisiin tieoloihin tutustumista. Ne kaikki auttavat Toyotaa kehittämään yhä parempia autoja.

• Minulla on ilo esitellä teille tiimimme ja yhteistyökumppaniemme kanssa auto, jolla palaamme WRC-sarjaan. Haluan osoittaa kiitollisuuteni ja kunnioitukseni faneillemme, jotka jaksoivat odottaa 17 vuotta tätä päivää. Kiitän myös ralliorganisaattoreita, kuljettajia ja autonvalmistajia jotka ovat varjelleet ja kehittäneet ralliautoilua poissaolomme ajan: me olemme palanneet joukkoonne.

Sekä henkilöstömme että automme ovat erityisen valmennettuja ja vahvistettuja kestämään ne uskomattoman vaativat olosuhteet, joihin kilpailuissa altistutaan. TOYOTA GAZOO Racing -tiimi ei pidä häviämisestä, ja emme tietenkään halua hävitä myöskään WRC-luokassa. Pääsin jokin aika sitten ajamaan Yaris WRC:tä Tommi Mäkisen kanssa ja vakuutuin osaltani auton kilpailukyvystä.

Me, mukaan lukien tiimin jäsenet Suomesta, Saksasta ja Japanista, tulemme tekemään kaikkemme viimeisen kuukauden aikana, jotta voimme mahdollisimman pian vakuuttaa faneillemme että ”Toyota on palannut” ja saamaan hymyn heidän kasvoilleen. Toivon että jaatte tämän tunteen kanssamme, totesi tiimin pääjohtaja Akio Toyoda.

Yaris WRC: ralliautoilun uusi sukupolvi

Toyota Yaris WRC on kehitetty täyttämään FIA:n tekniset vaatimukset vuodelle 2017. Se edustaa World Rally Cars -autojen uutta sukupolvea, joka vie lajin huippuryhmän tulevilla kausilla uudelle tasolle. Moottorina on 1,6 litran suorasuihkutteinen, 380 hevosvoimainen voimanlähde. Uusien sääntöjen suomat aerodynamiikkaan liittyvät vapaudet ovat mahdollistaneet Yaris WRC:n todella näyttävän ulkonäön.

Toyota Yaris WRC:n suunnittelua, rakentamista ja kehitystyötä ovat johtaneet kokeneet asiantuntijat: Tom Fowler, Simon Carrier ja Mikko Ruoho.

• Yaris WRC on hyvin suunniteltu, uskomattoman potentiaalin omaava auto, kertoi TOYOTA GAZOO Racing WRC:n tiimipäällikkö Tommi Mäkinen.

• Uudet säännöt antavat suurempia vapauksia kehitystyölle. Vaikka emme ole vielä päässeet testaamaan aivan kaikkia mahdollisuuksia, voimme jo sanoa että automme on luotettava ja nopea. Tuskin maltan odottaa tuloksia kilpailuolosuhteissa, Mäkinen jatkoi.

Toisiaan täydentävät kuljettajat

Kaksi Yaris WRC:tä, kuljettajinaan Jari-Matti Latvala ja Juho Hänninen, aloittavat WRC-kauden Monte Carlosta 19.1.2017. Nuori suomalaiskuljettaja Esapekka Lappi, joka voitti WRC2-mestaruuden tänä vuonna, toimii kauden aikana tiimin testikuljettajana.

Jari-Matti Latvala, pääkuljettaja

Vuonna 2002 ajamastaan ensimmäisestä WRC-rallistaan lähtien Jari-Matti Latvala on saavuttanut vakuuttavia tuloksia, yhteensä 16 WRC-osakilpailuvoittoa. Yhdessä kartanlukijansa Miikka Anttilan kanssa Jari-Matilla on tilillään 169 kilpailulähtöä, mikä tekee hänestä kiistatta yhden WRC-luokan parhaista kuljettajista. Hänen arvokas kokemuksensa ja suorituskykynsä tällä tasolla antaa TOYOTA GAZOO Racing WRC -tiimille todellisen sysäyksen kohti kautta 2017.

• Aloitin urani Toyota Corolla GT:llä vuonna 2001 ja ajoin ensimmäinen täysivauhtisen WRC-osakilpailuni Corolla WRC:llä Virossa vuonna 2003. Joten tämä tuntuu monin tavoin kotiinpaluulta! Olen todella iloinen liittyessäni TOYOTA GAZOO Racing WRC -tiimiin tässä vaiheessa, johdattamaan seikkailua eteenpäin heidän kanssaan. Tunnen itseni onnekkaaksi ollessani osa tätä tarinaa ja toivon että saavutamme menestystä siinä, Latvala iloitsi.

Juho Hänninen, vahvaa kokemusta

Tiimin toisena kuljettajana toimivan Juho Hännisen kartanlukijana toimii Kaj Lindström. Juho osallistui Yaris WRC:n kehitystyöhön aivan alkumetreiltä saakka. Hänen huomattava WRC-kokemuksensa ja autontuntemuksensa antavat kiistatonta vahvuutta TOYOTA GAZOO Racing WRC -tiimille.

Esapekka Lappi, lupaava nuori testikuljettajana

Vastakruunattuna WRC2 -luokan maailmanmestarina Esapekka Lappi on vakuuttanut nopeudellaan, tyyneydellään ja oppimiskyvyllään. Näytettyään kykynsä ja hiottuaan taitojansa R5- ja WRC2 -luokissa, suomalaiskuljettaja on nyt valmiina ottamaan uuden haasteen vastaan. Hänet nimitetään TOYOTA GAZOO Racing WRC -tiimin testikuljettajaksi.

• Tämä on valtava mahdollisuus minulle ja kartanlukijalleni Janne Fermille. Unelma on täyttynyt. Olemme molemmat työskennelleet vuosien mittaan todella kovaa päästäksemme tälle tasolle, ja nyt olemme siellä. Olemme innostuneita ja motivoituneita liittymään tiimiin ja tietysti myös kiitollisia tästä mahdollisuudesta. En malta odottaa testiohjelmamme aloitusta yhdessä TOYOTA GAZOO Racing WRC:n ja Yaris WRC:n kanssa, Lappi totesi.

Kuvia ja videomateriaalia:  http://toyotagazooracing.com/release/2016/wrc/1213-01.html

Tiimin kotisivu: www.toyotagazooracing.com/wrc/

Toyota Auto Finland Oy:n mediasivusto: http://news.cision.com/fi/toyota-auto-finland-oy