Toyota ja Groupe PSA syventävät pitkäaikaista yhteistyötään Euroopassa

• Groupe PSA tuottaa kompaktin kokoluokan pakettiauton Toyotalle
  • Toyota ostaa Tšekissä sijaitsevan yhteistehtaan (TPCA) toiminnot kokonaan itselleen ja jatkaa tuotantoa kummallekin yhtiölle

Toyota Motor Corporation (TMC) ja Groupe PSA (PSA) ilmoittivat tänään uudesta luvusta heidän menestyksekkäässä ja molempia osapuolia hyödyttävässä, pitkäaikaisessa yhteistyössään Euroopan markkinoilla. Yhtiöt ovat sopineet keskenään seuraavaa:

Loppuvuodesta 2019 PSA laajentaa Toyota Motor Europe NV/SA:lle (TME) tarjottavaa hyötyautomallistoa Euroopassa tuottaen Toyotalle Toyota-merkkistä CDV-segmentin pakettiautoa Vigon (Espanja) tehtaaltaan.

PSA ja TME aloittivat yhteistyönsä keskikokoisella pakettiautolla vuonna 2012, kun Toyota Proacen tuotanto alkoi Groupe PSA:n Hordainin tehtaalla Ranskassa.

Syventyvän yhteistyön tavoite on molempien yhtiöiden vahvuuksien hyödyntäminen sekä kompaktin että keskikokoluokan hyötyajoneuvoissa Euroopassa ja tuotekehitys- ja tuotantokustannuksien optimointi. Toyota osallistuu tuotekehitys- ja tuotannollisiin investointeihin jatkossa kevyiden hyötyajoneuvojen (alle 3,5 t kokonaismassa) suhteen.

Tammikuusta 2021 alkaen Toyota omistaa Toyota Peugeot Citroën Automobile Czech s.r.o. -tehtaan (TPCA) Kolinissa (Tšekin tasavalta), jossa tuotetaan yhteistyössä A-segmentin malleja sekä Toyotalle että PSA:lle.

TPCA luotiin PSA:n ja TMC:n välisellä sopimuksella vuonna 2002 A-segmentin autojen yhteistuotantoon ja sopimus sisälsi option, joka mahdollistaa kummallekin osapuolelle harkinnan omistusosuuksistaan.

Tehtaasta tulee TME:n tytäryhtiö liittyen seitsemän muun, jo aiemminkin Euroopassa toimineen tehtaan rinnalle. Muutos edellyttää kaikkien asiaankuuluvien viranomaisten sekä lakisääteisten määreiden hyväksyntää.

Kolinin tehdas jatkaa nykyisen sukupolven A-segmentin mallien tuottamista. Toyota aikoo jatkaa tuotantoa ja työllistämistä Kolinin tehtaalla jatkossakin.

TMC:n johtoryhmän jäsen, Executive Vice-President Didier Leroy sanoi sopimuksesta: "Tämänpäiväinen ilmoitus heijastaa sitä loistavaa ja molemminpuolista suhdetta, joka vallitsee Groupe PSA:n ja Toyotan välillä. Sopimuksemme mahdollistaa kummankin yrityksen toimivan omilla vahvuuksillaan jakaen samalla teknologisia ratkaisuja ja tuotekehityskustannuksia. Sitoutumisemme Kolinin tehtaaseen kertoo Toyotan filosofiasta, jonka mukaan autot tuotetaan siellä missä ne myydäänkin ja toisaalta sitoutumisesta pitkäaikaiseen, eurooppalaiseen tuotantoon. "

Carlos Tavares, Groupe PSA: johtoryhmän johtaja lisää: "Avaamme yhdessä uuden luvun menestyksekkäässä ja kumpaakin osapuolta hyödyttävässä suhteessamme perustuen luottamukselliseen suhteeseemme, joka hyödyttää parhaalla tavalla sekä asiakkaitamme että yhtiöitämme.”

Lisätietoja mainituista tuotantolaitoksista:

TPCA Kolin (Tšekin tasavalta), tuotanto alkanut 2005:

Tuotanto 2017: 199 000 ajoneuvoa kolmelle merkille

Mallit 2018: Toyota Aygo, Peugeot 108, Citroën C1

Groupe PSA:n tehdas,  Hordain (Ranska), tuotanto alkanut 1992:

Tuotanto 2017:135 000 ajoneuvoa kolmelle merkille

Mallit 2018: Toyota Proace/Proace Verso, Peugeot Expert/Traveller, Citroën Jumpy/Spacetourer

Groupe PSA:n tehdas, Vigo (Espanja), tuotanto alkanut 1958:

Tuotanto 2017: 434 000 ajoneuvoa

Mallit 2018: Peugeot Partner/Rifter, Citroën Berlingo Van/Berlingo, Opel/Vauxhaul Combo, Citroën C4 Spacetourer, Citroën C Elysées ja Peugeot 301.