Toyota keskeyttää tuotannon Euroopan tuotantolaitoksilla koronapandemian vuoksi

Toyota haluaa tehdä oman osansa koronaviruksen aikaansaaman tilanteen torjumisessa ja rajaamisessa. Työntekijöidemme sekä sidosryhmiemme terveys ja turvallisuus ovat meille kriittisen tärkeitä tekijöitä puhumattakaan asiakkaidemme turvallisuudesta ja terveydestä. Seuraamme luonnollisesti tilanteen kehittymistä päivittäin, ja noudatamme tarkasti valtio- ja aluehallintojen ohjeistuksia ympäri Eurooppaa.

Yleiset toimenpiteet

Toyotan eri toiminnot ympäri Eurooppaa (Toyota Motor Europe ja kaikki sen alaiset tytäryhtiöt) seuraavat paikallisten valtio- ja aluehallintojen sekä terveysviranomaisten ohjeistuksia COVID-19 -viruksen leviämisen hidastamiseksi ja estämiseksi: tehostettua puhtaanapitotoimintaa, tiedonjakamista, etätöiden tekemistä, matkustusrajoituksia, tapahtumien ja kokousten peruuttamisia tai lykkäämisiä sekä yleistä fyysisen etäisyyden ylläpitoa noudatetaan kauttaaltaan.

Vaikutukset tuotantoon

Useiden Euroopan maiden tai alueiden siirtyessä erilaisten poikkeusjärjestelyiden kautta hyvinkin eristettyyn tilaan, voidaan lyhyellä tähtäimellä nähdä epävarmuutta niin myynnillisissä tekijöissä kuin esimerkiksi logistisissa toiminnoissa ja tuotantolaitosten komponenttitoimituksissa.

Toyota Motor Europe on tämän seurauksena päättänyt keskeyttää toistaiseksi ajoneuvojen sekä moottorien ja vaihteistojen valmistuksen tuotantolaitoksillaan Euroopassa 18.3.2020 alkaen.

Tuotantolaitokset, joita tuotannon keskeytys koskee:

• Toyota Motor Manufacturing France (TMMF), Onnaing, Ranska – tuotanto on jo keskeytetty
  • Toyota Motor Manufacturing UK (TMUK), Burnaston ja Deeside, Iso-Britannia – 18.3.2020 alkaen
  • Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP), Walbrzych ja Jelcz-Laskowice, Puola – 18.3.2020 alkaen
  • Toyota Peugeot Citroen Automobiles (TPCA), Kolin, Tšekki– 19.3.2020 alkaen
  • Toyota Motor Manufacturing Turkey (TMMT), Sakarya, Turkki – 21.3.2020 alkaen

Muut toiminnot

Yhteiskunnalle tärkeät toiminnot ja prosessit, kuten esimerkiksi varaosien tuotanto ja logistiikkaketju pidetään toiminnassa. Myöskin tuotantolaitosten ylösajon ja tulevien projektien, kuten uusien automallien osalta olennainen henkilöstö on töissä.

Suomessa kaikki Toyota-liikkeet palvelevat normaalisti. Toyota panostaa voimakkaasti siihen, asiointi olisi turvallista ja sujuvaa: henkilöstömme on ohjeistettu toimimaan vastuullisesti ja olemme tehostaneet siivoustoimenpiteitä niin liikkeissä kuin autokaluston osalta. Lisäksi kiinnitämme erityistä huomiota digitaalisten palvelujemme toimivuuteen.

TOYOTA Toyota on paitsi maailman arvokkaimpia autobrändejä, myös yksi maailman suurimmista autonvalmistajista. Vuonna 2019 Toyota Motor Companyn valmistamia autoja myytiin noin 10,7 miljoonaa kappaletta kaikilla viidellä mantereella, yli 170 eri maassa. Toyotan visiona on olla tiennäyttäjänä uudenlaiseen liikkumisen tulevaisuuteen. Se on sitoutunut tuottamaan sellaisia ympäristöystävällisiä autoja, jotka myös kuluttajat ottavat omakseen. Toyota Motor Companyn valmistamia hybridiautoja onkin myyty jo yli 15 miljoonaa kappaletta ympäri maailman, ja polttokennoauto Toyota Mirain myynti alkoi vuonna 2015 niin Euroopan kuin Yhdysvaltojenkin markkinoilla. Toyota tunnetaan paitsi tehokkaasta tuotantojärjestelmästään ja korkeasta asiakastyytyväisyydestään, myös laadukkuudestaan. Toyota onkin laatutilastojen kestomenestyjä, niin Suomessa kuin maailmallakin. Toyota Motor Europe työllistää suoraan noin 20 000 henkilöä Euroopassa, ja sillä on 30 kansallista myynti- ja markkinointiyhtiötä 56 eri maassa. Suomessa Toyota Auto Finland Oy työllistää suoraan noin 80 henkilöä, ja Toyota-asiakkaita palvelee 57 täyden palvelun autotaloa ja 27 valtuutettua korjaamoa.