Toyota Mestarit 2018 -kilpailu toi uusia mestareita Toyota-verkostoon

Report this content

Toyota Auto Finland Oy:n Toyota Ammattioppilaitos järjesti perinteisen Toyota Mestarit -kilpailun, jossa tänä vuonna kisattiin Toyota-verkoston korimekaanikoiden ja automaalareiden osaamisalueilla. Voittajaksi suoriutuivat korimekaanikoissa Toyota Autotalot Oy Toyota Tammer-Auton Antti Haapaniemi ja automaalareissa O.K. Auto Oy Jyväskylän Teemu Salminen.

Toyota Ammattioppilaitos toimii Toyota-autojen maahantuojan, Toyota Auto Finland Oy:n, osastona opetushallituksen valvomana. Oppilaitos sijaitsee Vantaan Korsossa. Koulutusta järjestetään Vantaan lisäksi myös eri paikkakunnilla ympäri Suomea mm. kummikoulujen tiloissa. Vankka koulutusjärjestelmä on yksi perusta Toyotan menestykselle Suomessa. Oppilaitos on kouluttanut Toyota-verkoston henkilökuntaa jo 41 vuotta. Tietoa toiminnasta: www.toyota.fi/toyota/koulutus

Toyota Mestarit 2018 -kilpailu

Toyota-verkoston korimekaanikkojen sekä maalareiden paremmuudesta miteltiin 19. - 20.4.2018 Rajamäellä TTS Työtehoseuran tiloissa. Finaalissa oli mukana yhteensä 12 huippuosaajaa, kuusi korimekaanikkoa ja kuusi automaalaria, joiden ammattitaitoa mitattiin eri rasteilla.

Kilpailun finaalitehtävien aiheina olivat automaalareilla värin määritys, pohjustus, maalaus sekä häivytys ja Cabas-laskenta. Lisäksi finalistit olivat jo aikaisemmin tehneet muovin korjaukseen liittyvän tehtävän ja kirjallisen karsintakokeen. Kokonaispisteiden laskenta osoitti kärkikolmikoksi seuraavat ammattilaiset:

1. Teemu Salminen, O.K. Auto Oy, Jyväskylä
  2. Joni Tapaninen, Kuopion Autokauppa Oy, Kuopio
  3. Jyrki Leskinen, Toyota Tsusho Nordic Oy Toyota Kaivoksela, Vantaa

Korimekaanikkojen taitoja testattiin muoviosan oikaisussa, liitosmenetelmissä, pintaoikaisuissa, vaurion määrityksessä, Toyota Safety Sense -kamerajärjestelmän kalibroinnissa ja sopeutuksessa sekä hybridiauton jännitteettömäksi saattamisessa. Myös korimekaanikoilla oli yhtenä karsintatehtävänä matkalla finaaliin muovin korjaus yhdessä kirjallisen karsintakokeen kanssa. Pisteidenlaskun valmistuttua kärjessä olivat seuraavat ammattilaiset:

1. Antti Haapaniemi, Toyota Autotalot Oy Toyota Tammer-Auto, Tampere
  2. Toni Ylä-Pöntinen, Oy Autoliike Nystedt Bilaffär Ab Maakunnan Auto, Seinäjoki
  3. Aleksi Niemelä, Metroauto Oy Toyota Itäkeskus, Helsinki

Voittajat pääsevät Toyotan järjestämälle opintomatkalle, hopea- ja pronssimitalistit saivat palkinnoiksi lahjakortit. Onnea voittajille!