Toyota Mestarit 2019 -kilpailu toi uusia mestareita Toyota-verkostoon

Toyota Auto Finland Oy:n Toyota Ammattioppilaitos järjesti perinteisen Toyota Mestarit -kilpailun, jossa tänä vuonna kisattiin Toyota-verkoston mekaanikoiden ja varaosamyyjien osaamisalueilla. Voittajaksi suoriutuivat mekaanikkojen sarjassa Järvenpään Auto-Arita Oy:n Ilkka Tikkanen ja varaosamyyjien sarjassa O.K. Auto Oy Jämsän Jusa Maisala.

Toyota Ammattioppilaitos toimii Toyota-autojen maahantuojan, Toyota Auto Finland Oy:n, osastona opetushallituksen valvomana. Oppilaitos sijaitsee Vantaan Korsossa. Koulutusta järjestetään Vantaan lisäksi myös eri paikkakunnilla ympäri Suomea mm. kummikoulujen tiloissa. Vankka, merkkikohtaisten ominaisuuksien voimakkaaseen läpikäyntiin perustuva koulutusjärjestelmä on yksi kulmakivi Toyotan menestykselle Suomessa. Oppilaitos on kouluttanut Toyota-verkoston henkilökuntaa jo 42 vuotta. Tietoa toiminnasta: www.toyota.fi/toyota/koulutus

Toyota Mestarit 2019 -kilpailu

Toyota-verkoston mekaanikkojen sekä varaosamyyjien paremmuudesta miteltiin 19. - 20.9.2019 Vantaalla Toyota Auto Finland Oy:n tiloissa. Finaalissa oli mukana yhteensä 12 huippuosaajaa, kuusi mekaanikkoa ja kuusi varaosamyyjää, joiden ammattitaitoa mitattiin rastimuotoisilla tehtävillä.

Kilpailun finaalitehtävien aiheina olivat mekaanikoilla etäisyystutkan kalibointi, multimediajärjestelmän vianetsintä, hybriditekniikan vianetsintä, merkkikohtaisen testerin ja oskilloskoopin käyttö, tekninen raportointi sekä asiakaspalvelurasti. Lisäksi finalistit olivat jo aikaisemmin tehneet kirjallisen karsintakokeen. Kokonaispisteiden laskenta osoitti kärkikolmikoksi seuraavat ammattilaiset:

1. Ilkka Tikkanen, Järvenpään Auto-Arita Oy, Järvenpää
  2. Niko Myllylä, Autoliike Nystedt Bilaffär Ab, Ylivieska
  3. Pentti Pöyry, Toyota Tsusho Nordic Oy Toyota Kaivoksela, Vantaa

Varaosamyyjien taitoja testattiin Microcat-varaosajärjestelmän käytössä, varastointitekniikassa, varuste- ja rengastietoudessa, asiakaspalvelutehtävässä, varaosien ja varusteiden tilausprosessissa sekä huolto- ja korjauspakettien hallinnoinnissa. Pisteidenlaskun valmistuttua kärjessä olivat seuraavat ammattilaiset:

1. Jusa Maisala, O.K. Auto Oy, Jämsä
  2. Mika Jormakka, O.K. Auto Oy, Jyväskylä
  3. Markus Junttila, Toyota Tsusho Nordic Oy Toyota Kaivoksela, Vantaa

Voittajat pääsevät Toyotan järjestämälle opintomatkalle, hopea- ja pronssimitalistit saivat palkinnoiksi lahjakortit. Onnea voittajille!