Toyota Motor Corporationin uusi moottoriurheilun neuvonantaja on Tommi Mäkinen

Tommi Mäkinen on nimitetty Toyota Motor Corporationin moottoriurheilun neuvonantajaksi tammikuusta 2021 alkaen. Tähtäimessä on, kuinkas muutenkaan, aina parempien autojen valmistus.

Tommi Mäkisen nimityksen takana on varmasti suorastaan turboahdettu panostus, minkä hän teki Toyotan rallipoluille paluun eteen ennen vuotta 2017. Mäkinen ja hänen tiukan linjan ammattilaisista koostuva tiiminsä (Tommi Mäkinen Racing Oy, TMR) auttoivat Toyotaa kehittämään ja rakentamaan ei pelkästään menestyksekästä WRC-autoa vaan kokonaisen toimivan WRC-tiimin - TOYOTA GAZOO Racing World Rally Teamin (TGR WRT). Osoituksena menestyksennälästä TGR WRC kuittasi jo 2018 valmistajien maailmanmestaruuden ja 2019 kuljettajan maailmanmestaruuden.

Tätä taustaa vasten Toyota on varma Mäkisen kyvyistä ja tietotaidosta etenkin moottoriurheilusta syntyvien GR-mallien, moottoriurheiluaktiviteettien strategiseen suunnitteluun sekä kuljettajalahjakkuuksien kehittämiseen. Toyota odottaa innolla moottoriurheilun neuvonantajan roolissa Mäkiseltä neuvoja strategiseen suunnitteluun ja organisaatiotason operatiiviseen toimintaan.

Tämän lisäksi Tommi Mäkinen Racing Oy:n kehittämä TGR WRT -tiimi sekä WRC-autojen suunnittelu- ja kehitystyö siirtyvät Toyotalle. Vuodesta 2021 eteenpäin WRC-toiminnasta vastaa TOYOTA GAZOO Racing Europe GmbH, joka on jo ennestään vastannut Toyotan moottoriurheilutekemisestä Euroopan tasolla. Toyota aikoo jatkossakin sitoutua Mäkisen osoittamaan intohimoon ja varmasti koko maailman tasolla ensiluokkaiseen ajoneuvojen kehitystyön tietotaitoon. Samalla henkilöstöä kehitetään entisestään, ja TGR WRT jatkaa toimintojaan niin Suomessa kuin Virossa hyödyntäen osittain jatkossakin TMR:n fasiliteetteja.

Tommi Mäkinen, Tommi Mäkinen Racing Oy:n toimitusjohtaja ja omistaja: ”Toyotan WRC-toimintojen uudelleenaloittamisen tärkeimpiä tavoitteita oli toiminnan tehokkuus, joustavuudeltaan sellainen mihin vain pienikokoinen yritys pystyy.

Olen iloinen pystyessäni nyt sanomaan, että tuo tavoite on saavutettu ja minun on aika siirtyä Toyotan leirissä uusien haasteiden pariin. Haluan kiittää Akio Toyodaa sekä luottamuksesta tämän projektin aikana että tuesta tämän huikean matkan aikana. Odotan mielenkiinnolla yhteistyön jatkumista hänen kanssaan Toyotan moottoriurheilun kehittämisen eteen.

Olemme myös tyytyväisiä Toyotan päätökseen ottaa yhdessä rakentamamme WRC-toiminta kokonaisuudessaan haltuunsa. Erityinen ilonaihe on kaikkien ammattilaistemme työllistyminen Toyotalle ja vakaan tulevaisuuden varmistuminen. Minulle on myös tärkeää, että toiminta säilyy Jyväskylässä ja Tallinnassa TOYOTA GAZOO Racing Europen ottaessa tiimin siipiensä suojaan.”

Akio Toyoda, President, Toyota Motor Corporation: “Päätöstäni Toyotan paluusta WRC-sarjaan ei olisi tapahtunut ilman henkilökohtaista tapaamista Tommin kanssa. Hänen tuellaan olemme olleet voittoisia WRC:ssä. Hänen ammattitaitonsa on auttanut meitä luomaan GR Yaris -mallin. Hänen toimiessa jatkossa moottoriurheilun neuvonantajanamme jatkamme yhdessä matkaa eteenpäin.

Sen lisäksi, että hän auttaa meitä jatkossakin voittamaan ralleja, odotamme hänen laajaa ammattitaitoaan auttamaan tavoitteessamme aina parempien autojen valmistamiseksi. Hänen nimityksensä ei tule muuttamaan yhtä tosiasiaa: hän toimii jatkossakin ajovalmentajanani. Tommi, ajetaan taas yhdessä!”

Tälle tiedotteelle liittyvä kuva löytyy tästä linkistä.