Toyota Motor Europe haluaa akut takaisin

• Toyota Motor Europe (TME) saa tällä hetkellä noin 91% myymistään hybridiakuista takaisin kierrätettäväksi oman jälleenmyyjäverkostonsa kautta.

• TME tehostaa akkujen takaisin keräämistä riippumattomien autoromutusoperaattoreiden avulla.

• TME:n tavoitteena on kerätä 100% käytetyistä Toyota- ja Lexus-autojen hybridiakuista sen oman, eurooppalaisen jälleenmyyjäverkostonsa sekä autoromutusoperaattoreiden kanssa.

• Osana kunnianhimoista suunnitelmaa TME on jatkanut akkujen kierrätyssopimusta ranskalaisen Société Nouvelle d’Affinage des Métaux’n (SNAM) ja belgialaisen Umicore N.V.:n kanssa vuoden 2018 maaliskuun loppuun saakka. Järjestöt vastaavat Euroopan laajuisesta akkujen takaisinkeruu- ja kierrätysjärjestelmästä.

Hybridiakut kestävät tyypillisesti koko auton eliniän. Yleensä ne kerätäänkin takaisin vasta kun auto poistetaan liikenteestä sen tultua elinkaarensa päähän, tai poikkeuksellisesti aiemmin kolaritapauksissa. TME on rakentanut vuosien saatossa toimivan akkujen takaisinkeruujärjestelmän yhteistyössä sen eurooppalaisten Toyota- ja Lexus-jälleenmyyjien ja -huoltoliikkeiden kanssa. Toyota- ja Lexus-jälleenmyyjät palauttavat vanhan hybridiakun TME:lle uuden akun hankinnan yhteydessä, ja tällä hetkellä peräti 91% vanhoista hybridiakuista saadaankin kerättyä takaisin.

TME haluaa kuitenkin panostaa takaisinkeruuseen yhä voimakkaammin. Se on asettanut tavoitteeksi kerätä 100% käytetyistä hybridiakuista takaisin. Oman verkoston lisäksi takaisinkeruussa auttavat itsenäiset kierrätystoimijat ympäri Euroopan.

TME onkin päättänyt jatkaa voimassaolevia sopimuksiaan akkujen takaisinkeruuseen liittyen:

1. Ranskalainen Société Nouvelle d’Affinage des Métaux (SNAM) on kerännyt ja kierrättänyt mm. Prius-, Auris- ja Yaris-hybrideissä käytettyjä nikkelihydridiakkuja Euroopassa vuoden 2011 heinäkuusta lähtien.

2. Belgialainen Umicore N.V. on kerännyt ja kierrättänyt Prius+- ja Prius Plug-in-hybrideissä käytettyjä litium-ioniakkuja elokuusta 2012 lähtien.

Steve Hope, TME:n ympäristöasioista vastaava johtaja toteaa: ”Kun asiakkaamme ostavat hybridiauton, he tietävät saavansa polttoainetaloudellisen auton, stressittömän ajokokemuksen ja luotettavan kulkuvälineen. Lisäksi vakuutamme asiakkaillemme, että heidän ostamansa hybridiauto on myös erittäin ympäristöystävällinen koko elinkaarensa ajan, mikä antaa asiakkaille syyn rakastaa hybridiään vieläkin enemmän.”

“Hybridiakut siirtyvät useimmiten kierrätykseen. TME on kuitenkin aloittanut tutkimushankkeen, jossa selvitetään miten autosta poistettuja akkuja voitaisiin jatkohyödyntää sellaisenaan uudelleen”, Hope jatkaa.

Toyota- ja Lexus-täyshybridiautoja on myyty Euroopan markkinoilla noin 850 000 kappaletta vuodesta 2000 alkaen. Toyotan ympäristöstrategiassa akkujen kestävä kierrätys on avainasemassa.

Avainsanat:

Lainaukset