Toyota Motorsport GmbH vaihtaa nimensä

Toyota Motor Corporation (Toyota) ilmoitti tänään 20.4.2020, että sen eurooppalainen autourheiluun keskittynyt tutkimus- ja tuotekehitysyritys Toyota Motorsport GmbH (TMG) vaihtaa nimensä. Yrityksen uusi nimi on TOYOTA GAZOO Racing Europe GmbH (TGR-E).

TMG perustettiin vuonna Kölnissä 1979 Andersson Motorsport GmbH -nimellä, ja nimi vaihtui TMG:ksi vuonna 1993 jolloin yrityksestä tuli Toyotan täysin omistama tytäryhtiö.

Viime vuosina yritys on alkuperäisen autourheiluun liittyvien tehtäviensä lisäksi ottanut roolia yhteistyössä GAZOO Racing Companyn (GRC) kanssa GR-sarjan mallien (kuten mm. Toyota GR Supra) kehitystyössä. Nimenvaihdos heijastaa yhtiön läheisempää yhteistyötä GRC:n kanssa.

TGR-E tulee jatkossa palvelemaan Kölnistä, Saksasta käsin Toyotan autourheiluaktiviteettien päämajana työskennellen yhdessä GRC:n kanssa. Nämä aktiviteetit käsittävät mm. FIA World Endurance Championship (WEC) -sarjan ylläpidon että moottorien valmistamisen FIA World Rally Championship (WRC) -sarjan autoihin ja Toyota GR Supra GT4 -luokan kilpa-autoaihion jatkokehitystyön.

TGR-E tulee myös antamaan vuosien kokemuksen siivittämän panoksensa normaalien tuotantomallien kehitystyöhön ja siten osallistuen Toyotan yhteen tärkeimpään päämäärään - aina parempien autojen luomiseen.

Akio Toyoda (President, Toyota Motor Corporation) kommentoi nimenvaihdosta seuraavasti:
“Autourheilun ehdoton tavoite on voittaa. Sen vuoksi TGR-E:n täytyy muodostua isosta joukosta ammattilaisia, jotka pystyvät suunnittelemaan ja valmistamaan voittavia tuotteita. Varmistaaksemme voittokulun tulee meidän tehdän kaizen-työtä (jatkuvaa parantamista) suorittaen asioita koko ajan paremmin, olivat olosuhteet mitkä tahansa. Tiimimme jatkaa aina parempien autojen luomista voittaakseen.”

TGR-E

Nimi TOYOTA GAZOO Racing Europe GmbH
Sijainti Toyota Allee 7, 50858 Köln
Ydintoiminta WEC-sarjan kilpailutoiminnan ylläpitäminen; WRC-sarjan autojen moottorien valmistaminen; tuotantomallien kehitystyö
Työntekijöitä Noin 300

Tähän tiedotteeseen liittyvät kuvat ovat ladattavissa tästä linkistä.

TOYOTA Toyota on paitsi maailman arvokkaimpia autobrändejä, myös yksi maailman suurimmista autonvalmistajista. Vuonna 2019 Toyota Motor Companyn valmistamia autoja myytiin noin 10,7 miljoonaa kappaletta kaikilla viidellä mantereella, yli 170 eri maassa. Toyotan visiona on olla tiennäyttäjänä uudenlaiseen liikkumisen tulevaisuuteen. Se on sitoutunut tuottamaan sellaisia ympäristöystävällisiä autoja, jotka myös kuluttajat ottavat omakseen. Toyota Motor Companyn valmistamia hybridiautoja onkin myyty jo yli 15 miljoonaa kappaletta ympäri maailman, ja polttokennoauto Toyota Mirain myynti alkoi vuonna 2015 niin Euroopan kuin Yhdysvaltojenkin markkinoilla. Toyota tunnetaan paitsi tehokkaasta tuotantojärjestelmästään ja korkeasta asiakastyytyväisyydestään, myös laadukkuudestaan. Toyota onkin laatutilastojen kestomenestyjä, niin Suomessa kuin maailmallakin. Toyota Motor Europe työllistää suoraan noin 20 000 henkilöä Euroopassa, ja sillä on 30 kansallista myynti- ja markkinointiyhtiötä 56 eri maassa. Suomessa Toyota Auto Finland Oy työllistää suoraan noin 80 henkilöä, ja Toyota-asiakkaita palvelee 57 täyden palvelun autotaloa ja 27 valtuutettua korjaamoa.