TOYOTA MYI YLI 10 MILJOONAA AUTOA VUONNA 2015

Toyota Motor Corporation julkaisi tänään vuoden 2015 kokonaistuotanto ja -myyntilukunsa. Yhtiö myi Toyota-, Lexus, Daihatsu- ja Hino-merkkisiä ajoneuvoja yhteensä noin 10 151 000 kappaletta. Niistä 874 000 myytiin Euroopassa ja 12 278 Suomessa. Hybridimallien osuus oli merkittävä.

Huolimatta tiettyjen markkina-alueiden haastavista taloustilanteista, Toyota pystyi ylläpitämään yli 10 miljoonan auton vuosimyynnin myös vuonna 2015. Näistä noin 2 170 000 kpl ostettiin Japanissa, 7 981 000 kpl muilla markkina-alueilla. Yhtiön hybridimallien volyymi oli noin 1 200 000 autoa, joka vastaa noin 12 % globaalista kokonaismyynnistä.

Toyota Motor Europe toimitti asiakkailleen viime vuonna 874 000 autoa. Niistä hybridit edustivat ennätyksellistä 209 000 auton määrää, joka on jo 24 % osuus kokonaisluvuista. Suomessa Toyota- ja Lexus-autoja myyntiin vuonna 2015 yhteensä 12 278 kpl. Hybridimallien osalta Suomessakin tehtiin uusi ennätys: 2 820 autoa (23 %) maamme myyntivolyymista oli hybridimalleja.

Avainsanat: