Toyota nousi vuoden 2017 markkinajohtajaksi hybridimenestyksellä

Toyota oli 14 759 kappaleellaan vuoden 2017 henkilöautorekisteröintien ykkösmerkki Suomessa. Merkin markkinaosuus oli 12,6 %. Menestystä siivitti laaja hybridimallisto, joka vastasi jo 48 % Toyotan henkilöautorekisteröinneistä. Myös pakettiautoissa viime vuosi oli Toyotalle hyvä, rekisteröintien lähes kaksinkertaistuessa.

Henkilöautojen ensirekisteröintien määrä oli Suomessa 118 583 kpl vuonna 2017. Kokonaismarkkinoiden koko pysyi lähes vuoden 2016 tasolla. Toyota pystyi kasvattamaan markkinaosuuttaan 14 759 kappaleen rekisteröinneillään edellisvuoteen verrattuna 1,8 %, joka tarkoittaa merkittävää 2 023 auton (15,9 %) volyymikasvua. Lukujen ehdottomana kulmakivenä toimi kaikkiaan kahdeksan mallin hybridiautotarjonta, joka vastaa tämänhetkisiin asiakastoiveisiin erinomaisesti. Toteutuksen helppokäyttöisyys, mukavuus, taloudellisuus, luotettavuus ja kilpailukykyinen kokonaishinta tekivät valinnasta monelle houkuttelevan. Toyotalla oli viime vuonna 69 % markkinaosuus Suomen hybridiautomyynnistä: Toyota-hybridejä rekisteröitiin yli 7 000 kappaletta.

Onnistunut aluevaltaus

Hyviä myyntilukuja paransi osaltaan vuoden alussa lanseerattu crossover-malli C-HR. Toyotalla ei ole ollut edustajaa aiemmin tässä C-SUV -segmentissä, ja rohkeasti muotoiltu uutuus otettiin Suomenkin markkinoilla todella hyvin vastaan. C-HR:ää rekisteröitiin 1 739 kappaletta vuonna 2017, joka ylittää maahantuonnin odotukset reilusti. Hybridiversio on ylivoimaisesti suosituin, sillä 77 % C-HR -asiakkaista päätyy sellaiseen.

Top 10:ssä kolme mallia

Toyotalla on Suomen mallistossa 14 henkilöautovaihtoehtoa. Niistä Yaris, Auris ja Avensis olivat maamme kymmenen myydyimmän automallin joukossa. Yaris-rekisteröinneistä (yhteensä 3 545 kpl) 44 % oli hybridejä, Auris-asiakkaista (yhteensä 3 650 kpl) peräti 75 % valitsi hybridin.

Kasvua tavara-autoissakin

Uusien Proace- ja Hilux-mallien osalta viime vuosi oli ensimmäinen täysi myyntivuosi. Tämä näkyi Toyotan voimakkaana kasvuna tavara-autorekisteröinneissä. Avolavamalli Hiluxia rekisteröitiin 554 kpl ja umpipakettiauto Proacea 1 351 kpl. Yhteensä Toyotan tavara-autoja rekisteröitiin 1 969 kpl, joilla saavutettiin tilastojen kolmossija ja 12,7 % markkinaosuus.

Mediapankkimme: http://news.cision.com/fi/toyota-auto-finland-oy