Toyota oli Suomen ylivoimaisesti suosituin merkki 2020

Report this content

Toyota oli vuoden 2020 suosituin henkilöautomerkki Suomessa. Kymmenen myydyimmän henkilöautomallin joukossa oli kolme Toyotan mallia Corollan pitäessä kärkisijaa, täysin uuden Yaris-mallin ja RAV4-mallin täydentäessä menestystä. Toyotan markkinaosuus oli haasteellisen vuoden kokonaismarkkinasta henkilöautojen osalta 13,8 % yhteensä 13 246 auton voimin. Tavara-autoissa Toyota oli neljännellä sijalla (1 602 autoa). Toyotan kokonaismarkkinaosuus (HA + TA) oli 13,6 %.

Vuosi 2020 oli kaiken muun, mutta myös automarkkinan osalta haasteellinen. Keväällä korona vaikutti hetkellisesti lähes pysäyttävästi automyyntiin, ja kokonaismarkkina jäi sen seurauksena yli 15 % jälkeen vuodesta 2019.

Toyota pystyi kuitenkin muuttuneessa markkinatilanteessa vastaamaan suomalaisten asiakkaiden tarpeisiin niin kattavalla mallistollaan kuin joustavilla, muuttuneet tilanteet huomioivilla rahoitusratkaisuillaan. Toyota Corolla oli vuoden 2020 myydyin henkilöauto 5 394 kappaleella lähes 1 500 auton erolla seuraavaan. Myös syksyllä 2020 uudistunut Toyota Yaris sai hyvän lähdön siivittäen mallin myydyimpien henkilöautojen kolmannelle sijalle (3 396 autoa). Toyota RAV4 sai puolestaan lisävauhtia syksyllä esitellyn Plug-in -lataushybridin myötä ollen kahdeksanneksi myydyin henkilöauto (1 914 autoa).

Voimalinjojen suhteen Toyotan hybridit ovat edustaneet jälleen täysin ylivoimaisesti suosituinta osaa malliston sisällä. Maailmanlaajuisesti Toyota on myynyt yli 15 miljoonaa hybridiä ja Suomessakin Toyotan hybridikanta on yli 50 000 autoa. Erinomaiset käyttöominaisuudet yhdistettynä alhaisiin omistamisen kuluihin sekä hyvään jälleenmyyntiarvoon tarjoavat Toyotalle ominaista mielenrauhaa.

Tavara-autoissa Toyota oli vuonna 2020 neljännellä sijalla. Loppuvuodesta esitelty, uudistunut Toyota Hilux jatkaa Toyotan menestystä myös hyötyajoneuvojen puolella yhdessä Toyota Proacen neliveto- ja täyssähköversioiden kanssa.

Tiedotteeseen liittyvä kuva Toyotan hybridimallistosta löytyy täältä.