Toyota Racing otti tuplamaailmanmestaruuden World Endurance Championship -sarjassa!

Toyota Racing -tiimin Anthony Davidson ja Sébastien Buemi varmistivat henkilökohtaiset maailmanmestaruudet jo kaksi viikkoa sitten ajetussa Bahrainin osakilpailussa, ja tämän viikonlopun kuuden tunnin osakilpailu Brasilian Sao Paulossa varmisti myös merkkimestaruuden Toyotalle.

FIA World Endurance Championship -sarjan kahdeksas ja viimeinen osakilpailu Brasiliassa oli varsinainen trilleri. Henkilökohtaiset maailmanmestaruudet jo varmistaneet auton #8 Anthony Davidson ja Sébastien Buemi sijoittuivat osakilpailussa lopulta toiseksi, ja auton #7 Alex Wurz, Stéphane Sarrazin ja Mike Conway sijoittuivat osakilpailuissa neljänsiksi. Osakilpailuvoittokin oli lähellä, mutta tiimin saaman rangaistuksen vuoksi voitto jäi tällä kertaa saavuttamatta.

”Emme halunneet voittaa merkkimestaruutta näin, mutta oli todella hauskaa kamppailla voitosta tänään. Emme odottaneet olevamme mukana voittotaistelussa tässä osakilpailussa, joten se oli mukava bonus meille. Se myös osoittaa miksi olemme mestareita – me emme nimittäin antaneet periksi”, kommentoi Anthony Davidson kisan jälkeen.

Upeista henkilökohtaisista sijoituksista huolimatta huomio kiinnittyy kuitenkin ennen muuta Toyotan pokkaamaan merkkimestaruuteen – edellisestä, vuoden 1999 World Rally Championship -merkkimestaruudesta ehtikin vierähtää jo 15 vuotta.

Toyotan merkkimestaruus WEC-sarjassa on historiallinen hetki koko moottoriurheilulle, sillä se on ensimmäinen kerta, kun japanilainen valmistaja on voittanut WEC-merkkimestaruuden sitten sarjan perustamisen vuonna 1953.

Voitto on myös merkittävä virstanpylväs Toyotan hybridikilpureille. Toyota toi ensimmäisenä autonvalmistajana hybridiautot kilparadalle vuonna 2006, ja ensimmäinen osakilpailuvoitto irtosi Tokachin 24 tunnin kilpailussa vuonna 2007. Ruutulipulle ehti tuolloin ensimmäinen Toyota Supra. Sittemmin myös hybridikilpurit ovat kehittyneet mm. aiempaa kevyemmiksi ja tehokkaammiksi autoiksi. TSO40 Hybrid -kilpa-auton nimiin on kirjattu tänä vuonna viisi osakilpailuvoittoa kahdeksasta, neljä paalupaikkaa, 12 palkintopallisijoitusta ja neljä nopeinta kierrosaikaa.

Menestys ei ole kuitenkaan tullut helposti, ja tiimi arvostaakin suuresti kilpakumppaneiden tarjoamaa tiukkaa vastusta, lukuisten yhteistyökumppaneiden suurta panosta sekä fanien tukea ja kannustusta.

Toyotan pääjohtaja Akio Toyoda kertoi kilpailun jälkeen olevansa enemmän kuin iloinen Toyotan tiimin menestyksestä. Hän osoitti kiitoksensa tiimin jäsenten lisäksi faneille ja yhteistyökumppaneille. ”Toyota hyödyntää FIA World Endurance Championship -sarjasta saatuja kokemuksia hybridiautojen kehittämiseksi edelleen”, lupasi Toyoda kilpailun jälkeen.

Brasilian osakilpailu varmisti WEC-sarjan merkkimestaruuden Toyotalle.
Toyotalle sekä merkkimestaruus että henkilökohtainen mestaruus WEC-sarjassa.

Lainaukset

Toyota hyödyntää FIA World Endurance Championship -sarjasta saatuja kokemuksia hybridiautojen kehittämiseksi edelleen.
Akio Toyoda, Toyotan pääjohtaja