Toyota valittu Suomen luotetuimmaksi automerkiksi

Toyota valittiin Reader's Digest -lehden (Suomessa Valitut Palat) vuotuisessa Luotetuin Merkki -tutkimuksessa Suomen luotetuimmaksi automerkiksi. Kunniamaininta on Toyotan 15. peräkkäinen.

Suomen Luotetuin Merkki -tutkimuksen Auto-kategoriassa Toyotan nimesi luotetuimmaksi merkiksi 18,2 % vastaajista ennen seuraavaksi tullutta Volvoa (14,3 %) ja Mercedes-Benziä (7,1 %). Kysely on toteutettu nettipohjaisena tutkimuksena vuoden 2017 loppupuolella. Vuodesta 2001 asti järjestetyn kyselyn tarkoituksena on selvittää, mihin merkkeihin kuluttajat luottavat eri tuoteryhmissä. Kysely selvittää myös mm. luottamusta eri instituutioihin sekä eri ammattien edustajiin.

Tuoteryhmiä, joista Auto-kategoria on siis yhtenä, on yhteensä 45 kappaletta. Tutkimukseen vastanneet ovat nimenneet merkin vastaten avoimeen kysymykseen, eli toisin sanoen vastaajilla ei ole ollut valmista listaa joista merkit tulisi valita.

Arvioitavia ominaisuuksia on tutkimuksessa viisi (5) kappaletta: laatu, hintansa arvoinen, vahva tuoteimago, kuluttajien tarpeisiin vastaaminen sekä eettisesti vastuullinen. Tutkimuksessa kysytään lisäksi, onko vastaaja nimeämänsä merkin asiakas ja voisiko hän suositella sitä muille. Tutkimukseen vastanneet on poimittu Valittujen Palojen tilaajarekisteristä ja tulos on painotettu iän (20+) sekä sukupuolen mukaan väestöä vastaavaksi. Vastaajia oli kaikkiaan yli 2 000 kpl.

"Pidämme tätä kunnianosoitusta suuressa arvossa. Se kertoo meille, että pitkäjänteinen työmme kantaa hedelmää ja haluamme olla jatkossakin luottamuksen arvoisia. Toyotan tarjoamassa mielenrauhassa laadukas auto on vain osa kokonaisvaltaista asiakaskokemusta, mitä vaalitaan verkostossamme ympäri Suomea huippuammattilaisten voimin", toteaa voitosta Toyota Auto Finland Oy:n markkinointijohtaja Mikko Kekäläinen.

Palkinnon vastaanottivat Toyota Auto Finland Oy:n markkinointiviestinnän suunnitteluspesialisti Laura Pihkala ja tiedotuspäällikkö Pekka Karvinen.

Lisätietoja tutkimuksesta ja tuloksista: tutkimuspäällikkö Tiina Suomela,
(09) 503 4655, tiina.suomela@valitutpalat.fi