Toyota varmisti merkkimestaruuden rallin MM-sarjassa Jari-Matti Latvalan huikealla voitolla

Toyotan MM-rallitiimi, TOYOTA GAZOO Racing WRT saavutti merkkimestaruuden kauden viimeisessä osakilpailussa Australiassa 18.11.2018. Mestaruuden sinetöi Jari-Matti Latvalan upea voitto. Merkkimestaruus on Toyotalle neljäs. Edellisen kerran merkkimestaruutta juhlittiin vuonna 1999.

Keski-Suomen Puuppolassa päämajaansa pitävä, Tommi Mäkisen luotsaama tiimi saavutti erinomaisen tuloksen WRC-kauden viimeisessä osakilpailussa Australiassa. Mäkisestä tuli samalla historian ensimmäinen henkilö, joka on voittanut rallin maailmanmestaruuden sekä kuljettajana että tallipäällikkönä. Toyotan merkkimestaruus ratkesi lopulta 27 pisteen erolla toiseksi tulleeseen Hyundaihin ja 44 pisteen erolla kolmannen sijan saavuttaneeseen M-Sportiin.

Jari-Matti Latvala taisteli voittoon 32,5 sekunnin erolla Hyundain Hayden Paddoniin. Kolmas oli Citroënin Mads Östberg (+ 52,2) ja Toyotan menestystä lisäsi vielä hienosti neljännelle sijalle ajanut Esapekka Lappi (+ 1:02,3). Toyotan kolmas kuljettaja, viimeiseen asti kuljettajien maailmanmestaruudesta kisannut Ott Tänak joutui keskeyttämään harmillisesti päätöspäivänä.

Kuljettajien maailmanmestaruus ratkesi, kun sekä Tänak että Hyundain Thierry Neuville joutuivat keskeyttämään. M-Sportin Sébastian Ogier     sijoittui viidenneksi (+ 2:30,8) , mikä riitti varmistamaan hänelle maailmanmestaruuden 18 pisteen erolla Neuvilleen ja 38 pisteen erolla Tänakiin.

”Olen erittäin onnellinen voitostani. Se oli todellinen helpotus niin pitkän ajan jälkeen”, toteaa kilpailun voittaja Jari-Matti Latvala.

”Olosuhteet olivat erittäin haasteelliset ja tänään olisi ollut erittäin helppoa ajaa ulos. Kaikki sujui kuitenkin kohdaltani hyvin, ja olen pahoillani että Ott (Tänak) joutui keskeyttämään. Olin yhtä aikaa hyvin innoissani ja hermostunut ennen päätösosuutta, mutta me teimme sen. Merkin MM-tittelin voittaminen on fantastista. Olen erittäin ylpeä koko tiimistä ja siitä, mitä he ovat saaneet aikaan. Kaikki ovat työskennelleet todella kovaa ja he ansaitsevat tämän!”

TOYOTA GAZOO Racing World Rally Teamin uutistiedotteet: https://toyotagazooracing.com/release/2018/#wrc