Toyotalla ennätyskorkea markkinaosuus tammikuussa

Report this content
  • Toyota oli tammikuussa 2022 ylivoimaisesti Suomen myydyin automerkki ennätyksellisellä 20,9 % markkinaosuudella
  • 1858 kappaleella Toyota kasvatti rekisteröintejään 10,8 % vuoden 2021 tammikuuhun verrattuna, samalla kun kokonaismarkkinoiden rekisteröinnit laskivat 16,8 %

Vuoden 2021 myydyin automerkki Suomessa kirjasi nimiinsä selkeän ykköspaikan myös tammikuun ensirekisteröinneissä. Toyota-merkkisiä autoja myytiin tammikuussa yhteensä 1858 kpl Toyotan markkinaosuuden ollessa peräti 20,9 %. Vuoden 2021 vastaavat lukemat olivat 1677 kpl ja 15,7 %.

Toyota-merkkisiä henkilöautoja myytiin tammikuussa yhteensä 1707 kpl, ja Toyotan markkinaosuus henkilöautoissa oli ennätykselliset 21,7 %. Vuosi sitten vastaavat lukemat olivat 1521 kpl ja 16,2 %. Henkilöautomenestystä siivitti etenkin Corolla, joka oli tammikuun suosituin automalli 561 kappaleen myynnillä. Corollan vanavedessä myös Toyota RAV4, Toyota C-HR ja Toyota Yaris nousivat Suomen neljän  suosituimman henkilöautomallin joukkoon. Lisäksi uusi Toyota Yaris Cross löytyy kymmenen suosituimman henkilöautomallin listalta.

Toyotalla oli vahva tammikuu myös tavara-automarkkinoilla: Toyotan tavara-autoja myytiin tammikuussa yhteensä 151 kpl, mikä vastaa 15,0 % markkinaosuutta. Vuoden 2021 vastaavat lukemat olivat 156 kpl ja 12 %.

Toyota kasvatti sekä myyntiään että markkinaosuuttaan siitäkin huolimatta, että tammikuun kokonaismarkkinat olivat merkittävästi ennakoitua alhaisemmat jääden 8880 kappaleeseen. Vuoden 2021 tammikuussa Suomessa rekisteröitiin yhteensä 10 677 henkilö- ja tavara-autoa.

Toyota Auto Finlandin toimitusjohtaja Heikki Freund näkee Toyotan tammikuun menestyksen kulmakivenä erityisesti Toyotan laajan malliston.

– Tammikuun neljä myydyintä malliamme, Corolla, RAV4, C-HR ja Yaris olivat myös koko Suomen myydyimmät mallit tammikuussa. Se kuvaa hyvin Toyotan malliston laajuutta. Näiden neljän mallin joukosta löytyy mm. pikkuauto, farmarikorimalli, keskikokoinen crossover-malli kuin isompi ja nelivetoinen crossover-malli. Samoin niissä ovat edustettuna niin itselataavat kuin ladattavat hybridit. Mallistomme monipuolistuessa ja sähköistyessä entisestään vuoden 2022 aikana en näe yhtään syytä, miksi koko vuosi 2022 ei olisi meille erinomainen.