Uusi Avensis astuu esiin Genevessä

Report this content

Täysin uusi Avensis esitellään ensi kertaa Geneven autonäyttelyssä. Se houkuttelee asiakkaita tyylikkyydellään, uusilla moottorivaihtoehdoillaan ja innovatiivisilla teknologiaratkaisuillaan. Varuste- ja moottoriversiosta riippumatta kaikki Avensiksen versiot tarjoavat tyylikästä, luotettavaa, turvallista ja mukavaa tunnelmaa.

Euroopassa suunnitellusta ja valmistetusta Avensiksesta esitellään nyt jo neljäs sukupolvi. Mallia on valmistettu vuodesta 1997 lähtien yhteensä yli 1,7 miljoonaa kappaletta.

Laadukkuus, kestävyys ja luotettavuus ovat aina olleet Avensikseen liitettyjä ominaisuuksia. Nykymallikin on ollut kärkisijoilla erilaisissa kansainvälisissä laatutilastoissa. Vaikka Avensista ostavat sekä yksityis- että yritysasiakkaat, viimeksi mainittu edustaa volyymillisesti suurempaa ryhmää Euroopassa.

Uusi Avensis vastaa näiden molempien käyttäjäryhmien yhä kasvaviin vaatimuksiin. Kun yksityisasiakkaat odottavat tämän kokoluokan autoltaan tyylikkyyttä ja ylellisyyttä, yritysasiakkaille tärkeämpää on auton menevä olemus ja dynaamisuus. Uusi Avensis vastaa näihin haasteisiin monipuolisesti.

Vetävä muotoilu

Sekä porrasperäisen sedanin että farmariversio Touring Sportsin ulkonäkö huokuu yksilöllisyyttä ja dynaamisuutta. Keulan ilme on rohkea, noudattaen Toyotan uusinta muotokieltä. Kokonaispituus on kasvanut 40 mm.

Led-päiväajovalot antavat mallille omintakeisen, selvästi erottuvan olemuksen. Maskin kromilista yhdistää ajovaloumpiot toisiinsa. Etupuskurin alempi ilmanottoaukko on suurikokoinen, ja sumuvalot on istutettu sen äärikulmiin. Kylkien muotoilu henkii matalaa painopistettä, ja olemusta täydentävät varustetasosta riippuen 17 tai 18 tuuman kevytmetallivanteet.

Avensiksen takaosan voimakasta ilmettä korostaa takavalojen led-toteutus, joka antaa mallille edistyksellisestä erottuvuutta.

Laadukkuus huokuu

Yksi uuden Avensiksen toteutuksen peruspilareista on mukavuuden ja viihtyisyyden aikaansaaminen. Käytettyjen materiaalien laadukkuus, sisävärien yhteensovittaminen ja ajoäänien sekä värinöiden vaimentaminen on viety uudelle tasolle.

Kojetaulu on jaettu kahteen selkeään osaan. Huoliteltu, täysleveä yläosa pitää sisällään upotetut nopeus- ja kierroslukumittarit, joiden väliin on tietyissä versioissa sijoitettu 4,2 tuuman värinäyttö. Alempaa osiota hallitsee 8 tuuman monitoiminäyttö. Tyylikäs ohjauspyörä ja vaihteenvalitsin sekä mattahopeiset yksityiskohdat täydentävät huoliteltua tunnelmaa.

Verhoiluun on valittavissa myös alcantara-materiaali. Sisustan värivaihtoehdoksi on saatavilla mustan ohella myös vaaleanharmaa ja terracotta.

Kattava varustelu

Uuden Avensiksen varustelu edustaa luokkansa kärkitoteutusta. Kaikissa versioissa on esimerkiksi Toyota Touch 2 -multimediajärjestelmä, joka tarjoaa monipuolisten, saatavilla olevien navigointiominaisuuksien lisäksi nykyaikaiset audio- ja ajotietokonetoiminnot. Saatavilla on myös esimerkiksi avaimeton smart entry -järjestelmä, nahkaverhoilu, panoraamakatto ja adaptiiviset led-ajovalot.

Uudet moottorit

Avensikseen tulee tarjolle kaksi uutta dieselmoottoria. 1,6 D-4D tuottaa 82 kW (122 hv), ja sen yhdistetyn ajon CO2 -päästöt ovat 108 g/km. 2,0 D-4D on 105 kW (143 hv) tehoinen. Sen hiilidioksidipäästöt ovat tippuneet 24 g/km (nyt 119 g/km) verrattuna edeltävään 2,2 litran moottoriin.

Bensiinimoottoreiden taloudellisuutta on parannettu entisestään. Saatavilla ovat 1,6, 1,8 ja 2,0 litran Valvematic-moottorit. Niistä 1,8 litran versio säilyttänee asemansa suosituimpana moottorivaihtoehtona Suomen markkinoilla. Sen ja 2,0 Valvematicin yhteyteen on saatavilla portaaton Multidrive S -automaattivaihteisto.

Ajamisen iloa

Matkustusmukavuus on ollut yksi kantava periaate uutta Avensista suunniteltaessa, mutta myös ajamisen mukavuuteen on panostettu. Ajo on entistä vakaampaa mm. uudistuneen jousituksen ansiosta, ja erityistä huomiota on lisäksi kiinnitetty ohjaustuntumaan ja -vasteeseen.

Turvallisuus ennen kaikkea

Avensiksen korirakenne on suunniteltu täyttämään Euro NCAP -törmäystestin viiden tähden vaatimukset. Lisäksi turvallisuus nousee aivan uudelle tasolle uusien Toyota Safety Sense -turvallisuusvarusteiden ansiosta: Pre-Collision-järjestelmä (PCS), kaistavahti (LDA), kaukovaloautomatiikka (AHB) ja liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä (RSA) pitävät huolen turvallisuuden tien päällä.

Neljännen sukupolven Toyota Avensis lanseerataan Suomessa myöhemmin vuonna 2015, ja hinta- sekä varustelutiedot vahvistetaan myöhe

Toyota
Toyota on paitsi maailman arvokkain autobrändi, myös maailman suurin autonvalmistaja. Vuonna 2014 Toyota Motor Companyn valmistamia autoja myytiin 10,2 miljoonaa kappaletta kaikilla viidellä mantereella, yli 170 eri maassa.

Toyotan visiona on olla tiennäyttäjänä uudenlaiseen liikkumisen tulevaisuuteen. Se on sitoutunut tuottamaan sellaisia ympäristöystävällisiä autoja, jotka myös kuluttajat ottavat omakseen. Toyota Motor Companyn valmistamia hybridiautoja onkin myyty jo yli seitsemän miljoonaa kappaletta ympäri maailman, ja polttokennoauto Toyota Mirain myynti alkaa tänä vuonna niin Euroopan kuin Yhdysvaltojenkin markkinoilla.

Toyota tunnetaan paitsi tehokkaasta tuotantojärjestelmästään ja korkeasta asiakastyytyväisyydestään, myös laadukkuudestaan. Toyota onkin laatutilastojen kestomenestyjä, niin Suomessa kuin maailmallakin.

Toyota Motor Europe työllistää suoraan noin 20 000 henkilöä Euroopassa, ja sillä on 30 kansallista myynti- ja markkinointiyhtiötä 56 eri maassa. Suomessa Toyota Auto Finland Oy työllistää suoraan noin 80 henkilöä, ja Toyota-asiakkaita palvelee 57 täyden palvelun autotaloa ja 27 valtuutettua korjaamoa.

Avainsanat: