Uusi Toyota Aygo X – uuden sukupolven tyyliä ja iloa

• Täysin uusi kompakti crossover-malli
  • Spice-värikonsepti ja erottuva design tuo uuden ulottuvuuden Aygon luonteeseen
  • Kompakti mutta tilava, tarjoten kaikki kokonsa positiiviset puolet
  • Korkea ajoasento takaa varman ajon ja hyvän näkyvyyden
  • Täynnä teknologiaa ja taloudellisuutta

Täysin uusi Toyota Aygo X on uniikki crossover-malli, joka on suunniteltu ja valmistettu Euroopassa eurooppalaisten asiakkaiden tarpeisiin. Tarjotakseen parhaan auton urbaaniin elämäntyyliin Toyota on tehnyt mittavaa tutkimustyötä kuunnellakseen asiakkaan ääntä ja tuottaakseen parasta mahdollista ajonautintoa tyylikkäässä, kompaktissa ja vakuuttavassa muodossa.

Tuloksena on uusin Toyotan TNGA-alustarakennetta hyödyntävä malli. GA-B -kokoluokan rakenne on osoittanut jo toimivuutensa, onhan se ollut mukana varmistamassa samaiselle alustarakenteelle valmistettua Toyota Yaris -mallia Vuoden Auto Euroopassa 2021 -tittelin voitossa.

Kompaktin kokoluokan auton on vahvistettava niin kaupungissa kuin maantielläkin varmaa ja nautinnollista ajettavuutta, joka tuo sekä kuljettajalle että matkustajille hymyn huulille. Kuljetustarpeen tyydyttämisen lisäksi hyvä kompakti crossover henkii tyyliä, joka tukee parhaita teknologisia edistysaskeleita, mitä automaailma vain voi tarjota.

Uusi Toyota Aygo X tarjoaa kaiken tämän ja enemmän. Se haluaa olla eurooppalaisten asiakkaiden unelma omassa kokoluokassaan.

“Tämä kokoluokka on erittäin tärkeä meille. Se ei pelkästään ole tuonut meille paljon uusia asiakkaita, vaan se täyttää myöskin halumme tarjota kaikille sopivaa liikkuvuusvaihtoehtoa.”

Andrea Carlucci, Vice President, Product & Marketing, Toyota Motor Europe

Ripaus maustetta

Aygo X prologue -konseptimalli ilmensi sitä, mitä Toyotan eurooppalainen suunnittelu- ja muotoilutoimisto (European Design and Development, ED2) halusikin. Suunnittelijat halusivat tuoda kompaktiin autoon henkistä kulmaa ja asennetta.

Ensimmäisen sukupolven Aygo saapui markkinoille vuonna 2005. Siitä lähtien se ei ole ollut ainoastaan Toyotan edullisin malli Euroopassa, vaan se on ilahduttanut asiakkaita vuodesta toiseen nuorekkaalla ja hauskalla luonteellaan. Nämä ominaisuudet ovatkin tuoneet monia tyylitietoisia eurooppalaisia Toyotan asiakkaiksi.

Uudet Toyota-asiakkaat vaativat autoltaan entistä enemmän asennetta, erottuvuutta, mahdollisuutta tehdä autosta oman persoonan luontainen jatkumo. ED² otti tavoitteekseen tehdä juuri heitä puhuttelevan konseptimallin.

“Kaikki ansaitsevat mahtavan auton. Katsoessani Aygo X prologue -konseptimallia olen ylpeä tiimistämme täällä ED² -keskuksessa. Odotan innolla, miten uusi malli käynnistää vallankumouksen kokoluokassaan.”

Ian Cartabiano, Design Director, Toyota European Design and Development

Katseita kääntävän “Sparkling Chilli Red” -värisen Aygo X prologue -konseptimallin onnistuneen ensiesittelyn jälkeen projekti siirrettiin designin jatkojalostukseen Toyota Motor Europelle Belgiaan, jossa eri tiimit tekivät lujaa yhteistyötä tuoden uuden kompaktin crossoverin suunnittelupöydältä elämään.

Aygo X -mallin rohkea kaksivärisyys yhdistettynä uuteen spice-värikonseptiin luo uniikin profiilin, joka vangitsee katsojansa huomion kertavilkaisulla. Uusi, taitettu kattolinja lisää urheilullista, dynaamista ilmettä. Edessä ajovalot hyväilevät konepeittoa siipimäisellä muodolla, ja muut keulan komponentit luovat saumattoman X-muodon. Se kuuluu Aygon DNA:han, se kertoo, että auto on valmiina kaikkeen ja kaikkialla.

Uusi värikonsepti on saanut inspiraationsa lukuisista mausteista, ja niiden avulla väriskaala on sovitettu uuteen Aygo X -malliin korostaen autossa juuri haluttuja ominaisuuksia.

Cardamom (kardemumma) luo vaikutelman tyylistä ja eleganssista, joka tuo hienostuneen ja jopa hieman vaatimattoman esteettisen mielikuvan.

Chilli (chili) on tulinen premiumväri, joka vangitsee katseet syvän lämpimällä heijastuksellaan kiitos maalissa olevien, erittäin hienojakoisten sinisten metallihileiden.

Ginger (inkiväärI) on hienostunut ja kestävä beige ulkoväri, jonka lämpö tuo esille sävyssään myös ripauksen seikkailullisuutta.

Juniper (katajanmarja) on nuorekas, hivenen maskuliininen sinisen sävy ja se on luotu juuri tämän mallin upeaa asennetta ilmentämään - kaikkine punertavine osasävyineen.

Kaikki näistä väreistä tarjoavat voimakkaan kontrastin mustalle katolle, ja värimaailma erottaakin välittömästi Aygo X -mallin muista.

Mausteiden inspiroima värimaailma ei ole vain pintamaustetta. Sisätilojen yksityiskohdat sopivat ulkovärimaailmaan antaen matkustamolle erittäin tunnistettavan ulkonäön. Verhoilukankaassa toistuva “X”-kuvio näyttää hienolta, ja mallinimi on myös lisätty tyylikkäisiin ajovaloihin. Auto ei todellakaan pyydä olemassaoloaan anteeksi.

“Aygo X:n kaksivärisyys kiinnittää ihmisten huomion välittömästi. Se ei ole pelkkä yksityiskohta, se on olennainen osa auton designia.

Anastasiia Stoliarova, Aygo X Product Planner, Toyota Motor Europe

Ensimmäisen puolen vuoden aikana saatavilla on myös rajoitettu erikoiserä, missä Cardamom-väri saa mandariininoransseja yksityiskohtia korostamaan auton uniikkia muotoilua. Lisäksi erikoismallin erottuva väriteema ulottuu sisätiloihin ja 18-tuumaisiin kevytmetallivanteisiin.

Kompakti ja ketterä

Menestyksekkään GA-B -alustarakenteen hyödyntäminen uutuusmallissa takaa uniikin crossover-mallin erinomaisine ominaisuuksineen, ja malli on kasvanut sellaisiin mittoihin mitkä tekevät siitä luontevan vaihtoehdon myös Yaris-kokoluokan asiakkaille.

Uutuusmallin 3 700 mm pituus merkitsee 235 mm kasvua edeltävään malliin, vaikka akseliväli onkin kasvanut vain 90 mm. Etuylitys on toisaalta 72 mm Yaris-mallin vastaavaa pienempi, ja suurin vannekoko on kasvanut 18 tuumaan. Kääntösäde on luokkansa pienimpiä, vain 4,7 metriä.

Korin leveys on kasvanut 125 millimetrillä 1 740 mm -arvoon. Tämän johdosta etuistuimet ovat 20 mm aiempaa kauempana toisistaan lisäten hartiatilaa 45 millimetrillä. Tavaratila on myös luokkansa kärkeä kasvaen yli 60 litralla edelliseen Aygoon verrattuna ollen nyt 231 litraa.

Pagoda-mallinen katto yhdistää sekä maltillisen kompaktit ulkomitat että mukavan, tilavan matkustamon niin kuljettajalle kuin matkustajille. Auton korkeus, 1 510 mm merkitsee 50 mm kasvua edeltävään malliin verrattuna.

Ohjaus on suunniteltu erityisesti eurooppalaisiin kaupunki- ja esikaupunkiolosuhteisiin, ja uuden S-CVT -voimansiirron reagointikyky ja lineaarisuus pitävät huolen sekä tarkasta ajettavuudesta että polttoainetaloudellisuudesta.

Varma

Huolimatta ajasta ja paikasta haluaa jokainen kuljettaja tuntea olonsa varmaksi. Aygo X toteuttaa tämän usealla eri tavalla. Kuljettaja istuu 55 mm korkeammalla aiempaan malliin verrattuna, ja näkyvyys on aiempaa parempi sekä tämän että uudelleenmuotoiltujen A-pilarien ansiosta. TNGA-alustarakenteelle ominaiset piirteet, kuten matala painopiste ja vääntöjäykkä kori takaavat yhdessä huippuunsa hienosäädetyn jousituksen kanssa erinomaisen otteen tiehen.

Tunteellinen

Aygo X on auto, joka osaa ilmaista itseään niin liikkeessä kuin paikoillaankin.

Rohkean designin ja värimaailman lisäksi Toyota Aygo X antaa tunteen kaikkeen valmiista asenteesta. Uudelleenkehitettyä äänieristystä voi hyödyntää vaikkapa saatavilla olevan JBL Premium -audiojärjestelmän kautta, joka muuttaa crossoverin liikkuvaksi konserttisaliksi. Oli tapa mikä tahansa, Aygo X ei jätä ketään kylmäksi.

Teknisesti edistyksellinen

Uusi Aygo X on kooltaan kompakti, mutta mutta siihen on saatavilla isoja ominaisuuksia. Asiakkaat voivat esimerkiksi pysyä yhteydessä autoonsa MyT-sovelluksen avulla, joka kertoo mm. ajotapahtumista, polttoaineen määrästä, mahdollisista varoituksista ja ajoneuvon sijainnista.

Toyota Smart Connect -mediakeskus rakentuu 9-tuumaisen kosketusnäytön ja langattoman latausalustan ympärille. Tarjolla on myös pilvipohjainen navigointi, mikä on aina ajan tasalla niin kartan kuin liikennetapahtumien suhteen. Järjestelmä mahdollistaa myös älypuhelinintegraation, Apple CarPlayn myös langattomana.

Täysin LED-tekniikalla toteutettu ajovaloteknologia tuo parhaan mahdollisen valaistuksen saataville myös edullisimpiin malleihin.

Koska turvallisuus on kaikissa Toyotan malleissa oleellinen vakiovaruste, ei siitä ole tämänkään mallin yhteydessä tingitty. Aygo X -mallissa on aina vakiona viimeisin Toyota Safety Sense -varustelu sisältäen mm. jalankulkijat tunnistavan PCS-järjestelmän, mukautuvan vakionopeussäätimen, kaistavahdin sekä hätäohjausavustimen.

Taloudellinen

Uusi Toyota Aygo X on suunniteltu maksimaaliseen taloudellisuuteen. Esimerkiksi sen korin massa on alhaisin kaikkien A- ja B-segmentin autojen joukossa. Erityistä huomiota on kiinnitetty renkaiden ympärillä tapahtuviin ilmavirtauksiin vähentäen näin ilmanvastusta monien muiden aerodynaamisten yksityiskohtien ohella.

Aygo X -mallin voimanlähteenä on aina monia palkintoja saavuttanut 1,0-litrainen, kolmisylinterinen bensiinimoottori. Tavoitteena on saavuttaa vain 4,7 l/100 km -polttoaineenkulutus ja 107 g/km CO2 -taso.

Euroopassa suunniteltu, Euroopassa valmistettu, eurooppalaisille asiakkaille. Uuden Toyota Aygo X -mallin esiinmarssi Euroopan kaduille alkaa vuonna 2022.

Tähän tiedotteeseen liittyvä mediamateriaali löytyy tästä linkistä.