Uusi Toyota Proace täyttää toiveet

Toyotan pakettiautomalli Proacen uusi sukupolvi tulee myyntii kolmella eri koripituudella ja kahdella eri akselivälillä. Viisi eritehoista voimanlähdettä edustavat käytettävyydeltään ja taloudellisuudeltaan tarjonnan terävintä kärkeä. Uutuus esitellään Birminghamin tavara-autonäyttelyssä 26.–28.4.2016.

Uusi Toyota Proace vahvistaa merkin läsnäoloa Euroopan tavara-automarkkinoilla. Pakettiautojen myyntiennuste vuodelle 2016 on Euroopassa noin 2,2 miljoonaa autoa, joten niiden menekki on taas vahvassa kasvussa.

Kolme koriversiota

Proacen sopivuutta erilaisiin kuljetustehtäviin lisää entisestään kasvanut korivaihtoehtojen määrä. Aiempaa pienikokoisempi, kokonaispituudeltaan 4,6 m mittainen Compact-malli tarjoaa todella näppärän kuljetustavan. Sen tavaratila on 2,1 metrin mittainen, 1,6 m leveä ja tilavuudeltaan 4,6 kuutiometrinen. Akseliväliltään 2,9 metrisen mallin kääntöympyrän halkaisija on vain 11,3 metriä. Kolmipaikkainen ohjaamo mahdollistaa tehokkaan työryhmän liikkumisen.

Korivaihtoehdoista keskimmäinen on 4,9 m pituinen ja akseliväliltään 3,2 metrinen. Kuormatilan pituus on 2,5 metriä, mutta matkustajan istuimen alaosaa hyödyntävää Smart Cargo -ominaisuutta käyttäen mukaan mahtuu jopa 3,7 metrin mittaisia tavaroita. Smart Cargo -toimintoa hyödynnettäessä tämän version tavaratilan vetoisuus on 5,8 m3, normaalikäytössä 5,3 m3.

Suurikokoisimman Proacen kokonaispituus on 5,2 metriä. Sen akseliväli on sama kuin keskikokoisen mallin, eli 3,2 metriä. Pituuden kasvatus on tehty takaylitystä kasvattamalla. Tavaratilan pituus on 2,8 metriä ja vetoisuus 6,1 m3. Smart Cargoa hyödyntäen vastaavat mitat ovat 4,0 m ja 6,6 m3. Kaikki korivaihtoehdot ovat 2,2 m leveitä ja 1,9 m korkeita.

Tarjolle tulee erilaisia tavaratilan ikkunavaihtoehtoja. Malliston kantavuus on jopa 1 400 kg ja suurin vetomassa enimmillään 2 500 kg.

Neljä teholuokkaa

Uusi Proace tulee myyntiin 1,6- ja 2,0 litran dieselmoottoreilla, joista Suomessa on saatavilla yhteensä neljä tehoversiota. Pienempi moottori on teholtaan 70 kW (95 hv). Yhdistetyn ajon kulutuslukemat ovat 1,6 litran moottorille versiosta riippuen 5,5–5,6 l/100 km.

Kaksilitraisesta moottorista on olemassa kolme tehoversiota. Niiden kaikkien varustukseen kuuluu Stop & Start -järjestelmä. 90 kW (122 hv) malli tuottaa vääntöä 340 Nm, 110 kW (150 hv) moottori puolestaan 370 Nm vääntöä. Molempien yhteydessä on kuusinopeuksinen manuaalivaihteisto, yhdistetyn ajon kulutuslukemien ollessa 5,3–5,5 l/100 km. Niitä vastaavat hiilidioksidipäästöt ovat 139–143 g/km.

Suuritehoisimman (130 kW, 180 hv, 400 Nm) moottorin yhteydessä on aina kuusinopeuksinen automaattivaihteisto. Tällä tekniikalla varustettuna Proacen yhdistetyn ajon kulutus on malliversiosta riippuen 5,7–5,9 l/100 km (CO2 151–155 g/km).

Kaikki moottorit täyttävät Euro 6-päästövaatimukset. Typenoksidien vähentämiseksi Proacessa käytetään AdBlue -järjestelmää, jonka säiliötilavuus on 22,5 litraa.

Uuden Proacen pakettiautoversion ensiesiintyminen tapahtuu Birminghamin tavara-autonäyttelyssä 26.–28.4.2016. Hinnat julkaistaan Suomessa 27.4.2016, ensimmäiset esittelyautot saapuvat Toyota-liikkeisiin kesäkuussa.

Avainsanat: