Travellinkin lentodata: Satavuotishumu nostanut Suomen suosiota matkakohteena merkittävästi

Suomi ei houkuttele pelkästään kiinalaisia ja aasialaisia turisteja vaan myös turkkilaisia. Matkustaminen Euroopan eri maista Suomeen kasvaa nyt ennätystahtia. Ja mikä parasta, matkailijat eivät vaan piipahda vaan viipyvät keskimäärin yhdeksän päivää. Näin kertoo nettimatkatoimisto Travellinkin  selvitys Suomeen tulevien matkailijoiden lentojen lähtömaista ja matkojen kestosta.

Travellink on osa yhtä maailman suurinta online matkayhtiötä, eDreams ODIGEO –ryhmää, jolla on 18 miljoonaa matkustajaa 44 maassa. Kansainvälisten Suomeen saapuneiden lentomatkustajien määrä on kasvanut Travellinkin tilastojen mukaan 11 prosenttia  vuonna 2017 verrattuna vuoteen 2016. Eniten eurooppalaisia matkustajia on saapunut Saksasta, Ranskasta ja Iso-Britanniasta. Myös hollantilaiset ovat löytäneet Suomen matkailuvaltit.  Satavuotias Suomi on houkutellut myös pohjoismaisia matkustajia, etenkin tanskalaisia, huomattavasti edellisvuosia enemmän.

Top 10 maat, joista on lennetty eniten Suomeen

Turkkilaisten matkustusinnostus Suomeen on kuitenkin räjähtänyt eniten. Turkkilaisten vuotuisen matkustajamäärän kasvu on suurinta, ja se on pompannut edellisvuoteen verrattuna ennätykselliset 496 prosenttia. Tanskalaisten matkat ovat nousseet toiseksi eniten, 277 prosenttia. Kolmannella sijalla ovat hollantilaiset, joiden matkat Suomeen ovat kasvaneet vuodessa 251 prosenttia. Suomeen matkustetaan kiihtyvällä tahdilla myös lähinaapureista sekä Itä-Euroopasta. Venäläisten matkailijoiden määrä on elpynyt ja lisääntynyt 224 prosenttia. Pohjoismaiden lisäksi matkailu Puolasta, Virosta, Kroatiasta ja Sloveniasta on voimakkaassa kasvussa.

Suomeen ei tulla piipahtamaan vaan olemaan ympäri vuoden
Suomeen tullaan eniten kesällä. Elokuu on suosituin ja heinäkuu toiseksi suosituin matkustuskuukausi. Tänä vuonna kesäkuu kipusi kolmannelle sijalle ja ohitti maaliskuun matkojen määrässä.

Eurooppalaiset turistit tutustuvat Suomeen keskimäärin yhdeksän päivää. Pisimpään viivytään joulun aikaan, jolloin yli kolmen viikon matkat ovat tavallisia. Suomen matkailu on onnistunut selättämään kausivaihtelut, sillä Suomi kiinnostaa nyt ympäri vuoden. Matkojen kestot ovat pidentyneet eniten syys-lokakuussa ja maalis-huhtikuussa.

Meno- ja paluulippuihin Suomeen eurooppalaiset matkustajat käyttävät keskimäärin 272 euroa (ei sisällä kotimaan jatkolentoja).

*Selvityksen pohjana ovat Travellinkin ja kaikkien eDreams ODIGEO –konsernin 143 matkasivuston lentomatkojen meno- ja paluumatkojen varaukset matkoille ajanjaksolla elokuu 2016/elokuu 2017 verrattuna vastaavaan ajankohtaan 2015/2016.

Lisätietoja: Helena Raulos, Travellinkin Suomen mediakontakti, +358 40 5029718, helena.raulos@arvo2.fi

Avainsanat:

Yrityksestä

Travellink on Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa toimiva Pohjoismaiden johtava nettimatkatoimisto. Olimme 17 vuotta sitten verkossa myytävien matkojen uranuurtaja. Nykyisin olemme markkinajohtaja ja osa 46 maassa toimivaa eDreams ODIGEO -ryhmää, joka on Euroopan suurin nettimatkatoimistokonserni. Travellinkilla on markkinoiden nopein ja tehokkain varaustoiminto, joka sisältää suurimman valikoiman lentoja, hotelleja, vuokra-autoja sekä lentojen ja hotellien yhdistelmiä. Valikoimassa on 610 lentoyhtiötä, yli 2,1 miljoonaa hotellia ja 40 000 kohdetta ympäri maailman. Aina parasta laatua ja palvelua parhaaseen mahdolliseen hintaan.