Tanskalaisia pidetään onnellisimpina, suomalaisia huolestuneimpina

Suomalaisista 87 % kokee kotonaan mielenrauhaa. Norjalaisista, tanskalaisista ja ruotsalaisista kotona ovat rauhallisin mielin melkein kaikki (98 %), kertoo vahinkovakuuttaja Trygin Norjassa, Ruotsissa, Suomessa ja Tanskassa heinäkuussa 2010 teettämä mielenrauhatutkimus. Eniten kotona koettuun mielenrauhaan vaikuttaa rauhallinen naapurusto. Suomalaisille naapurustoa tärkeämpi kodin turvallisuuden luoja on kuitenkin oman perheen läsnäolo. Suurin uhka kotona koetulle mielenrauhalle ovat asuntomurrot. Tanskalaisista näin kokee jopa 81 %.

“Suomalaisista vain kolme prosenttia kokee murtojen olevan uhka kotona koetulle mielenrauhalle. Ero muihin Pohjoismaihin on tässä kohtaa selkeä”, sanoo Trygin viestintäjohtaja Linda Strömsten.

Mielenrauhaa puolestaan tuovat eniten perhe, hyvä terveys ja hyvä taloudellinen asema. Tutkimuksessa kysyttiin myös vakuutusturvan vaikuttavuutta mielenrauhaan. “Joka kolmas suomalaisvastaaja kokee riittävän vakuutusturvan lisäävään mielenrauhaa. Norjalaisista ja tanskalaisista tätä mieltä on kuusi kymmenestä”, Strömsten sanoo.

Suomalaiset ovat onnellisia – vastoin odotuksiaan

Tutkimukseen vastanneita pyydettiin kuvailemaan onnellisuuttaan asteikolla nollasta sataan. Tanskalaiset ja suomalaiset ovat tutkimuksen mukaan hieman onnellisempia (73) kuin ruotsalaiset ja norjalaiset (71). Paradoksaalisesti suomalaiset kuitenkin arvioivat itsensä Pohjoismaiden onnettomimmaksi kansaksi: suomalaisvastaajista vain alle viidennes pitää itseään onnellisimpana kansana. Norjalais-, tanskalais- ja ruotsalaisvastaajista vain muutama prosentti näkee suomalaiset onnellisimpana. Suurin osa vastaajista arvioi tanskalaiset onnellisimmaksi.

”Kun tutkimuksessa kysyttiin kansakuntien murehtimisesta, kukin kansakunta ajattelee oman kansakuntansa olevan eniten huolissaan. Suomalaisvastaajista yli 60 prosenttia arvelee suomalaisten murehtivan eniten, ” Strömsten referoi.

Raha lisäisi suomalaisten onnellisuutta

Onnellisuus nousisi tutkimustulosten mukaan rahalla. ”Enemmän rahaa” mainittiin suomalaisten (60 %), ruotsalaisten (59 %) ja norjalaisten (54 %) vastauksissa suurimmaksi onnellisuutta nostavaksi tekijäksi. Tanskalaiset olisivat onnellisempia (49 %), jos saisivat enemmän omaa aikaa.

Tryg teki tutkimuksen internetissä heinäkuussa 2010, ja siihen vastasi noin 1 000 vastaajaa kustakin maasta.

Yhteystiedot ja tarkemmat tutkimustulokset:

Tryg, Linda Strömsten, viestintäjohtaja, puh. 040 5206080

Tryg on Pohjoismaiden toiseksi suurin vahinkovakuutusyhtiö, jolla on lähes 300 vuoden historia. Yhtiö toimii Tanskassa, Norjassa, Ruotsissa ja Suomessa. Sen markkinaosuus on Tanskassa 22 prosenttia ja Norjassa 18 prosenttia. Konsernilla on reilut 4 000 työntekijää Pohjoismaissa ja sen pääkonttori sijaitsee Kööpenhaminassa. Yhtiö noteerataan Kööpenhaminan Pörssissä. Lisää: www.tryg.fi & www.tryg.com