Finnmatkat jälleen Suomen suurin ja suosituin

Finnmatkat pitää paikkansa Suomen suurimpana matkanjärjestäjänä jo kolmatta vuotta peräkkäin, kertoo Suomen matkatoimistoalan (SMAL) julkaisema tuore tilasto.

Vuonna 2015 Finnmatkojen liikevaihto oli 30,1 prosenttia markkinaosuudesta ja matkustajista 28,7 prosenttia valitsi Finnmatkat matkanjärjestäjäkseen.

Kärkikolmikko pysyi edellisvuoden tapaan ennallaan, Aurinkomatkat oli toiseksi suurin (osuus liikevaihdosta 25,7%) ja Tjäreborg (osuus liikevaihdosta 20,6%) sijoittui kolmanneksi.

– Saamme olla todella iloisia ja ylpeitä siitä, että onnistuimme työssämme ja olemme säilyttäneet paikkamme ykkösmatkanjärjestäjänä, iloitsee Finnmatkojen viestintäpäällikkö Julia Melnik.

Valmismatkojen määrä on pienentynyt ja vaikea taloustilanne on kiristänyt kilpailua entisestään. Finnmatkojen onnistumisen avaintekijöitä olivat huippukorkea täyttöaste, tyytyväiset asiakkaat sekä laajimmat asiakaspalvelun aukioloajat.

– Kokonaisuudessa vuosi oli suurenmoinen, vaikka taloustilanne ja viimekesäiset maailman tapahtumat toivat meille haasteita. Suomen sateinen kesä tuli apuun myynnillisesti, Melnik jatkaa.

Eurooppa houkuttaa yhä suomalaisia

Suomalaisten suosikkimatkakohteet löytyvät yhä vuonna 2015 Espanjasta, Kreikasta ja Turkista.
Finnmatkat onkin tehnyt suuria panostuksia Euroopan kohteisiinsa erilaisilla konseptihotelleilla.

Tuttujen konseptihotellien rinnalle on tuotu tarjolle myös maailmanluokan uutuuksia, kuten viiden tähden Sensimar-luksushotellit, aktiivilomailijan Robinson sekä Magic Life. Uusi ajattelutapa mullistaa perinteistä tapaa ymmärtää matkailumarkkinoita.

– Olemme huomanneet, että ihmiset valitsevat lomansa hotellin palvelujen eivätkä sijainnin perusteella. Uusilla konsepteillamme tarjoamme asiakkaillemme räätälöityjä hotelleja, joissa on ajateltu aivan kaikkea, Melnik valottaa yksinoikeudella solmittuja hotellisopimuksia.

Uusia konseptihotelleja löytyy suomalaisten suosikkikohteista kuten Kreikasta, Korfulta, Turkista, Kroatiasta ja tietysti Espanjasta.

FAKTABOKSI:
Matkustajamäärät vuonna 2015:

1. Finnmatkat: 216 402 (28,7%) 2. Aurinkomatkat: 191 994 (25,4%) 3. Tjäreborg: 176 508 (23,4%)

Suomen TOP 5 matkakohteet vuonna 2015

1. Espanja/Kanaria/Baleaarit (225 942 matkustajaa)

2. Kreikka (156 270 matkustajaa)

3. Turkki (105 611 matkustajaa)

4. Thaimaa (50 640 matkustajaa)

5. Italia (22 891 matkustajaa)

SMAL Suomen matkatoimistoalan: liitto http://www.smal.fi/fi

Lisätietoja: Finnmatkat, viestintäpäällikkö Julia Melnik, p. 030 360 304

Oy Finnmatkat Ab on Suomen suurin matkanjärjestäjä, ja se järjestää vuosittain noin 216 000 valmismatkaa. TEMA on Finnmatkojen kulttuuriin ja luontoon erikoistunut kiertomatkajärjestäjä. Finnmatkat kuuluu Pohjoismaiden johtavaan matkanjärjestäjäkonserniin TUI Nordiciin. Se on osa Lontoon pörssissä noteerattua maailman suurinta matkailukonsernia, TUI Groupia, jolla on vuosittain yli 30 miljoonaa matkustajaa 31 maasta.

Finnmatkat