Kesälomia varataan nyt reilusti edellisiä vuosia enemmän

Kesän 2016 suosituimpia kohteita ovat tällä hetkellä Rodos ja Kroatia, joista jälkimmäiseen on varattu jopa 93% enemmän matkoja viime kesään verrattuna.

Suomalaisten innokkuus kesälomien varaamiseen on nyt huipussaan. Matkoja Kreikkaan on varattu 16%, Italiaan 32% ja Kroatiaan jopa 93% enemmän kuin viime vuonna.

- Viime kesän huono sää saattoi säikäyttää lomailijat ja tänä vuonna ei haluta ottaa sitä riskiä, että lomaa vietetään vesisateessa. Kesäkuun matkoja on varattu 16% ja heinäkuun matkoja peräti 22% enemmän kuin viime vuona vastaavaan aikaan. Kysyntä on nyt kovaa, toteaa Finnmatkojen taktisen myynnin vastaava Antti Mäkelä.

Vaikka trendi lomamatkojen aikaiselle varaamiselle kasvaa koko ajan, joukkoon mahtuu myös matkailijoita, jotka haluavat elää hetkessä ja luottavat, että äkkilähtöjä tulee tarjolle kesän aikana. Viime hetken varaaminen ei kuitenkaan aina takaa alhaista hintaa.

- Totta kai kesällä äkkilähtöjäkin on tarjolla, mutta suomalaiset haluavat nyt selkeästi pelata varman päälle kesälomien suhteen. Äkkilähtöjen hintaan vaikuttavat monet asiat, kuten esimerkiksi lähtöpäivä, Suomen sää ja hotellitaso. Siitä syystä äkkilähtö ei aina ole edullisin vaihtoehto, Mäkelä kertoo.

Rodos ja Kroatia jatkavat edelleen vahvaa voittokulkuaan suosituimpien kesälomakohteiden kärjessä. Myös neljän tunnin päässä Helsingistä sijaitseva Menorcan saari on pysynyt suomalaisten suosiossa. Ensi kesän uutuuskohde on Zakynthoksen saari Kreikassa.

Sri Lanka talvilomien uutuuskohde

Ensi talven lomamatkoja myydään jo nyt kovaa vauhtia. Uutuuskohde Sri Lanka on nostanut vahvasti suosiotaan matkailijoiden parissa, kun taas Thaimaa pysyy talvilomailijoiden kestosuosikkina. Varsinkin Krabi ja Phuket ovat suomalaisten ylivoimaisia kaukokohde-suosikkeja talvesta toiseen.

Myös Tampereen lentokenttä valmistautuu entistä suurempiin matkustajamääriin ensi talvikauden aikana. Suorat lomalennot Kanarian saarille ovat olleet erittäin suosittuja ja siitä syystä Finnmatkat lentää talvikaudella 16/17 kaksi viikoittaista lomalentoa Tampereen lentokentältä.

Lisätietoja:
Antti Mäkelä