Matkailun trendit 2017

Report this content

Risteily Välimerellä, budjettiloma suurkaupunkiin, autoilu Montenegrosta naapurimaihin. Muun muassa näistä lomahiteistä matkailijat innostuvat tänä vuonna. Trendikästä on myös hyggeily kotona matkoja suunnitellen.

1. Ekologisempi lentomatkailu

Lentoliikenne muodostaa 80 % pakettimatkan hiilijalanjäljestä. Jos matkustamisen ympäristövaikutuksiin halutaan puuttua, on tärkeää kehittää lentämistä hiilitehokkaammaksi. Esimerkiksi NASA, Boeing ja TUI Group ovat yhdistäneet innovaatiovoimansa ja perustaneet yhteisen tieteellisen hankkeen. EcoDemonstrator 757 -koneen koelennoilla on testattu uusia tekniikoita, joilla voidaan parantaa ilmailun energiatehokkuutta ja vähentää melu- ja hiilidioksidipäästöjä.

2. Snacking

Snacking-matkailu, eli halu napsia matkan aikana paljon erilaisia elämyksiä, on yhä suositumpaa.  Samaan lomaan voidaan yhdistää useampikin kohde. Esimerkiksi TUIn ensi kesän uutuuskohteesta Montenegrosta voi piipahtaa naapurimaihin kätevästi vuokra-autolla. Eksoottinen yhdistelmälomauutuus Sri Lanka + Malediivit tarjoaa puolestaan kaksi unelmalomaa samalla reissulla.

3. Kelluvat kaupungit

Vaikka Suomessa valmistetaan upeita luksusristeilijöitä maailman vesille, harva suomalainen on vielä käynyt risteilemässä Itämerta kauempana. Tämä on muuttumassa, sillä erityisesti Välimeren risteilyjen kiinnostus kasvaa kovaa vauhtia. Risteilijät ovat kuin kelluvia kaupunkeja, joissa on kaikki palvelut laajasta ravintolavalikoimasta vesipuistoihin ja koripallokenttiin. WonderCruises tarjoaa aloittelijallekin helppoja risteilypaketteja niin Välimerelle, Karibianmerelle kuin Kanariansaarillekin.

4. Lomahyggeily

Matkan suunnittelu on tärkeä osa lomaelämystä. On ihanaa sytytellä kotona kynttilöitä ja kaivautua vällyjen väliin haaveilemaan tulevasta lomasta. Parasta hyggeilyä onkin matkailusivustojen selailu ja unelmaloman suunnittelu, vaikkapa TUIn uudella Inspiration-alustalla.

5. Hotelli ennen kohdetta

Hotelli ohjaa yhä useammin lomakohdevalintaa. Monelle matkailijalle on tärkeämpää päästä mieluisaan, ”juuri minulle” konseptoituun hotelliin kuin tiettyyn matkakohteeseen. Mikä voisi olla esimerkiksi jalkapallosta kiinnostuneelle matkailijalle täydellisempi goal kuin majoittuminen CR7-hotellissa?

6. Hyvä olo ja terveys

Yhä useampi matkailija tahtoo lomallakin pitää yllä kuntoaan ja vaalia terveellistä elämäntapaansa. Lomavalinnassa painavatkin entistä enemmän muun muassa hotellin tarjoamat hyvinvointipalvelut. TUI Magic Life- ja Robinson -hotelleissa aktiviteettitarjonta vastaa tositreenaajan tarpeita, ja myös terveellisen ruokavalion noudattaminen on helppoa.

7. Kustannustehokkaasti kaupunkimatkoilla

Moni matkustaja pyrkii lomallaan kustannustehokkuuteen, ja lyhyelle kaupunkilomalle voikin  lähteä myös pienellä budjetilla. Euroopan suurkaupungit, kuten Lontoo, Pariisi ja Praha kutsuvat viikonloppureissulle. Katumuotia, katuruokaa, katutaidetta… Kaikki katu-alkuinen on edelleen trendikästä – ja kohtuuhintaista.

8. Juomamatkat

Viinitilavierailuiden lisäksi hyvien oluiden, pienpanimoiden ja pubien metsästäminen ympäri maailmaa on suosittu matkailijoiden harrastus. Vuonna 2017 käsityönä tehdyt ja lähituotetut juomat kasvattavat suosiotaan entisestään ja tutustumisretket tislaamoihin ovat kysyttyjä.

9. Määränpäänä juhlat

Tapahtumamatkat, esimerkiksi matkustaminen urheilu- ja musiikkitapahtumiin, ovat hyvin suosittuja. Vuonna 2017 suosiotaan kasvattavat myös juhlamatkat – esimerkiksi häitä, kihlajaisia tai syntymäpäiviä varten tehdyt ulkomaanmatkat.

10. Jakaminen ja suosittelu

Jaettu loma on paras loma! Käsitys matkailutuotteista ja -palveluista muodostetaan nykyään pitkälti sosiaalisessa mediassa, missä matkailijat jakavat kokemuksiaan ja suosituksiaan keskenään yli aika- ja paikkarajojen. Lomainspiraatio syttyy yhä useammin vaikkapa somesta bongatusta Youtube-videosta tai blogipostauksesta.

Nousevat kohteet 2017

Vietnam

TUIn talvikauden 2017–2018 uutuuskohde on Phu Quocin lomasaari Vietnamissa. Siaminlahdella lähellä Kambodžan rajaa sijaitseva Phu Quoc on Vietnamin suurin saari, jolla matkailijaa odottavat sademetsä, hiekkarannat ja kalastajakylät. Phu Quoc on kuin hiomaton timantti. Suuret massat eivät ole vielä löytäneet saarta, vaikka kyseessä onkin Vietnamin nopeimmin kehittyvä matkailukohde.

Sri Lanka

Trooppinen saarivaltio Sri Lanka on hittikohde, josta puhutaan nyt kaikkialla. Vuoret, temppelit, katumarkkinat, kansallispuistot ja turkoosit laguunit ovat vain osa Intian kaakkoispuolella sijaitsevan maan viehätystä. TUI lentää Sri Lankalle suoraan ainoana matkanjärjestäjänä. TUIn lomakohteita on saarella peräti kahdeksan: Ahunga, Bentona, Hikkaduwa, Negombo, Waikal, Mount Lavinia, Wadduwa ja Kalutara.

Montenegro

Kroatian naapurimaa Montenegro muistuttaa vieruskaveriaan monessakin mielessä. Montenegrossa yhdistyvät niin kristallinkirkas merivesi, upeat rannat, vehreät saaret, vesiputoukset, keskiaikaiset kaupungit, herkullinen ruoka kuin edullinen hintatasokin. Montenegrossa voi TUIn kautta lomailla neljässä eri kohteessa: Budvassa, Becicissa, Petrovacissa ja Porto Montenegrossa.

Tiina Sirén, Suomen maajohtaja, TUI, p. +358 50 303 8182, tiina.siren@tui.fi

TUI Nordic on Pohjoismaiden matkailumarkkinoiden johtava matkanjärjestäjä 20 prosentin markkinaosuudellaan. Vuonna 1961 perustettu konserni tarjoaa valmismatkoja, lentoja ja risteilyjä. Suosituimpia matkakohteita ovat Kanariansaaret, Thaimaa ja Turkki. TUI Nordiciin kuuluvat TUI Sverige, TUI Norge, TUI Danmark ja TUI Finland, sekä Nazar, WonderCruises ja lentoyhtiö TUIfly. Konserni kuuluu saksalaiseen matkanjärjestäjäkonserni TUI Groupiin, joka on ollut maailman johtava toimija vuodesta 2000 lähtien. TUI Group toimii maailmanlaajuisesti noin 180 kohteessa. TUI Groupin osake on Lontoon pörssin johtavassa FTSE 100 -indeksissä sekä saksalaisessa MDAX-indeksissä. TUIn liikevaihto oli tilikauden 2014/2015 aikana 20 miljardia euroa ja liikevoitto 1,069 miljardia euroa. TUIlla on 76 000 työntekijää 130 maassa ja se tarjoaa noin 20 miljoonalle asiakkaalleen kokonaisvaltaista palvelua aina matkan varauksesta kotiinpaluuseen. TUIn toiminta kattaa matkailun koko arvoketjun: johtavia matkanjärjestäjiä ja 1 800 matkatoimistoa ympäri Euroopan, kuusi lentoyhtiötä, joilla on enemmän kuin 130 keski- ja pitkän matkan lentokonetta ja yli 300 ryhmäomisteista hotellia, muun muassa RIU ja Robinson.

Risteilyalukset MS Europa ja luksusristeilijä MS Europa 2, TUI Cruises -laivasto ”Mein Schiff” ja Thomson Cruises -tuotemerkin alla olevat isobritannialaiset laivat antavat TUIlle vahvan aseman nopeasti kasvavilla risteilymarkkinoilla. Globaali vastuu kestävästä kehityksestä niin taloudellisesti, ekologisesti kuin yhteiskunnallisestikin on TUIn yrityskulttuurin perusta. TUI on ainoana matkanjärjestäjänä maailmassa YK:n Global Compactin jäsen. Konserni on myös listattu Dow Jonesin kestävän kehityksen indeksissä (DJSI).