• TUKES/

ILOTULITUKSISTA AIHEUTUU YHÄ USEITA SILMÄVAMMOJA - Turvallisuuskampanja muistuttaa silmien suojaamisesta

Turvallisuuskampanja muistuttaa silmien suojaamisesta ILOTULITUKSISTA AIHEUTUU YHÄ USEITA SILMÄVAMMOJA Uuden vuoden ilotulitemarkkinoille tulee myyntiin satoja erilaisia tuotemalleja. Turvallisuutta on jälleen syytä korostaa niin ilotulitteiden ampujille kuin niitä katsovalle yleisölle, sillä viimekin vuodenvaihteessa sairaaloissa hoidettiin kymmeniä silmävammoja. TUKES kampanjoi jälleen tänä vuonna ilotulitteiden fiksun käytön ja erityisesti silmien suojaamisen puolesta. Joulun jälkeen alkavana myyntiaikana markkinoilla on noin tuhat ilotulitemallia. Vaikka tuotteet ovatkin läpäisseet ennakkotestit, pitää ilotulitteiden käyttäjien aina suhtautua niihin varovaisuudella ja huolellisuudella. Käyttöohjeiden noudattaminen on oleellisen tärkeää ja sääolosuhteetkin on otettava huomioon. Viime vuonna Etelä-Suomessa ei ollut lunta ja huonosti tuetut padat sekä soihdut kaatuivat helposti aiheuttaen vaaratilanteita. TUKESin teettämän kuluttajatutkimuksen mukaan viime vuonna jopa 40 % ilotulitteiden käyttäjistä tunsi kokeneensa jonkinlaisen vaaratilanteen, esimerkiksi ilotulite ei syttynyt tai se lensi väärään suuntaan. Yleisimpiä ilotulitteiden aiheuttamia vahinkoja ovat silmävammat. Viime vuodenvaihteessa oli 32 sairaalahoitoa vaatinutta silmävammaa, joista 3 vaikeaa. Vammat sattuivat usein sivullisille katsojille ja vieläpä lapsille. Yhdessäkään onnettomuustapauksessa uhrilla ei ollut suojalaseja. Suojalasit ovat hyvä keino suojautua ilotulitteiden kipinöiltä ja roiskeilta sekä jopa kohti osuvilta pieniltä tulitteilta kuten roomalaisilta kynttilöiltä. Pienet, vaarattomilta tuntuvat ilotulitteet ovat varomattomien juhlijoiden käsissä aiheuttaneet useita silmävammoja juuri sivullisille. Myös alle 18-vuotiaille myytävät pienet papatitkin ovat aiheuttaneet silmävammoja. Suojalaseilla niiltäkin vältyttäisiin. Toisaalta on syytä muistaa, että suojalasitkaan eivät auta, jos voimakas raketti tai pata osuu läheltä suoraan kasvoihin. Siksi yleinen varovaisuus ja erityisesti turvaetäisyyksien noudattaminen on aina välttämätöntä. Suojalasien käyttö on lisääntynyt merkittävästi viime vuosina ilotulitteiden käyttäjillä ja katsojillakin. Viimevuotisen tutkimuksen mukaan peräti 40 % ilotulitteiden ampujista kertoi käyttäneensä suojalaseja, mutta edelleen siis yli puolet jätti silmänsä suojaamatta. TUKES muistuttaa tämänvuotisessa kampanjassaan jälleen ilotulitteiden turvallisesta käytöstä ja erityisesti silmien suojaamisesta. Kampanjaan kuuluu televisiomainosfilmi sekä ilotulitteiden myyntipisteisissä esillä olevat julisteet. TUKESin Internet-sivuilla www.tukes.fi on yleisiä turvallisuusohjeita, luettelo myyntiin hyväksytyistä ilotulitteista sekä kuvia ja video ilotulitteiden turvallisesta käytöstä. Lisätietoja: Harri Roudasmaa, yli-insinööri, TUKES, puh. (09) 616 7372 Mikko Ojala, turvallisuusinsinööri, TUKES, puh. (09) 616 7427 Lisää aineistoa saatavilla tämän tiedotteen liitteenä TUKESin verkkopalvelusta www.tukes.fi. ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/WOLReleaseFile.aspx?id=58323&fn=wkr0001.pdf