Sähkölaitteiden valvomaton käyttö aiheuttaa tulipaloja

Julkaistavissa 26.10.2004 Sähkölaitteiden valvomaton käyttö aiheuttaa tulipaloja Ilman valvontaa päälle jätetyt kodinkoneet ja muut sähkölaitteet aiheuttavat jatkuvasti tulipaloja kodeissa ja muissa kiinteistöissä. Viime aikoina huoneistoja ja rakennuksia on palanut mm. televisioiden sekä astian- ja pyykinpesukoneiden sytyttäminä. Monissa tapauksissa kukaan ei ole ollut laitepalon syttyessä paikalla. Turvatekniikan keskus (TUKES) muistuttaakin, että sähkölaitetta ei pidä jättää päälle ilman valvontaa. Esimerkiksi pyykin- ja astianpesukoneet olisi hyvä pitää käynnissä vain silloin kun käyttäjä on kotona. Siten vähennetään merkittävästi niin tulipalon kuin vesivahingonkin riskiä, mikäli laitteeseen sattuisi tulemaan vakava vika kesken käytön. On myös tärkeää huollattaa viallisesti toimiva laite heti vian ilmettyä, sillä palovaara piilee juuri viallisissa laitteissa. Televisio kannattaa sammuttaa pääkytkimestä aina, kun se jää ilman valvontaa eli kotoa poistuttaessa tai yön ajaksi. Myös vakuutusyhtiöiden suojeluohjeissa kehotetaan sammuttamaan TV silloin, kun se ei ole haltijansa valvonnassa. Televisio on hyvä sammuttaa aina ensin kaukosäätimestä valmiustilaan ja vasta tämän jälkeen pääkytkimestä sammuksiin. Näin toimien pääsee pääkytkin helpommalla ja siihen kohdistuva kuormitus vähenee. Lieden päälle tai sen välittömään läheisyyteen ei pidä jättää palavaa tavaraa. Lemmikkien omistajien tulee muistaa, että nälkäinen koira tavoittelee helposti yksinään ruoka-astiaa, joka on jätetty lieden päälle tai viereen, ja samalla tassuillaan kynsiessään vahingossa kytkee lieden toimimaan. Liesipalot ovat yleisimpiä sähkölaitteiden aiheuttamia tulipaloja ja yleensä syynä on päälle unohtunut tai vahingossa päälle mennyt liesi. Nykyisin on saatavissa turva-ajastimilla ja muilla turvalaitteilla varustettuja liesiä, joiden paloturvallisuus on selvästi vanhoja liesimalleja parempi. Turvatekniikan keskus (TUKES) on saanut vuoden kestäneen sähköpalotutkimuksensa tietojenkeruun onnistuneesti päätökseen ja aloittanut ympäri maata kerättyjen palotietojen analysoinnin. Loppuraportti Suomessa tapahtuvista sähkön aiheuttamista tulipaloista julkaistaan keväällä 2005. Lisätietoja: Antti Nenonen, ylitarkastaja, (09) 616 7348, 040 574 3466 Sähköpaloihin liittyvää kuvamateriaalia ja muuta aineistoa saatavilla TUKESin verkkosivuilta www.tukes.fi, mm. tämän tiedotteen liitteenä. ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/10/26/20041025BIT00160/wkr0001.pdf