SANEERAUSKOHTEISTA LÖYTYY LAITONTA SÄHKÖURAKOINTIA

SANEERAUSKOHTEISTA LÖYTYY LAITONTA SÄHKÖURAKOINTIA Turvatekniikan keskus (TUKES) saa vuosittain useita ilmoituksia laittomasta sähkötyöstä, jota tehdään ilman urakointioikeuksia ja sähköpätevyyttä. Erityisesti saneerauskohteissa, kylpyhuone- ja keittiöremonttien yhteydessä, on sähkötyöt teetetty valitettavan usein remonttimiehillä, joilla ei ole sähkötyöhön tarvittavaa ammattitaitoa. Virheelliset sähköasennukset voivat aiheuttaa sähköiskuja ja tulipaloja. Joissakin tapauksissa työn teettäjälle on aiheutunut huomattavia taloudellisia tappioita ja oikeudettoman työn tekijä on saanut rikossyytteen. Saneerauskohteiden sähkötyöt ovat tänä vuonna yksi TUKESin valvontahankkeista. Sähköturvallisuutta valvovana viranomaisena TUKES on käsitellyt muutaman vuoden aikana lähes sata tapausta, jossa on tehty laittomia sähköasennuksia asuntojen ja kiinteistöjen saneerauskohteissa. Näistä noin viidessäkymmenessä tapauksessa asennukset ovat olleet vaarallisia. TUKESin tietoon tulee kuitenkin vain osa laittomista asennuksista. Ilmoittajina ovat usein asennusten asianmukaisuutta epäilevä työn teettäjä tai ongelmia selvittämään tilattu sähköurakoitsija tai tarkastaja, joka havaitsee saneerauskohteen sähköasennuksissa vakavia puutteita. Poliisitutkintaan annetuissa tapauksissa on oikeudettoman työn tekijöitä tuomittu sähköturvallisuuslain rikkomisesta. Saneeraustöiden tilaaja voi hankkia remonttifirmalta palvelukokonaisuuden, jossa keittiö- tai kylpyhuoneremontin yhteydessä hoidetaan siinä sivussa niihin kuuluvat sähkötyöt. Remonttifirmalta saattaa kuitenkin puuttua sähkötöiden tekemiseen tarvittavat oikeudet ja ammattitaito. Turhan yleisiä ovat myös kiinteästi asennettavien sähkölaitteiden, kuten liesien ja kiukaiden oikeudettomat asennukset. Huonosti tehdyt sähköasennukset aiheuttavat työn teettäjälle enemmän harmia ja kustannuksia kuin mahdollisesti ajateltua säästöä, sillä virheelliset työt voi joutua tekemään kokonaan uudestaan. Väärin tehdyt sähköasennukset ovat aiheuttaneet jopa hengenvaaraa. TUKES muistuttaa, että sähkötöitä saavat tehdä vain rekisteröityneet ammattilaiset ja tämä pätee myös saneerauskohteisiin. Saneerauskohteissa tehtävät sähkötyöt ovat vaativia ja etenkin keittiö- ja kylpyhuoneremonteissa turvallisuuden kannalta kriittisiä töitä, eikä niitä pidä teettää kenellä tahansa. Sähkölaitteiston haltija on aina vastuussa laitteistonsa turvallisuudesta. Tilattaessa saneeraustyötä on syytä varmistaa, että remonttiin sisältyvät sähkötyöt tehdään laillisesti ja ammattitaidolla. Sähköurakoitsijan on tehtävä jokaiselle rakentamalleen sähkölaitteistolle käyttöönottotarkastus, jossa todetaan, että asennukset on tehty oikein ja että ne ovat turvallisia. Tarkastuksesta on laadittava laitteiston haltijalle käyttöönottotarkastuspöytäkirja, ei kuitenkaan aivan vähäisimmistä töistä. Remonttifirmalta voi pyytää sähkötöiden tekijän tiedot ja tarkistaa esim. TUKESin Internet-sivuilta onko kyseessä sellainen toiminnanharjoittaja, jolla on oikeus tehdä sähkötöitä. TUKESin luettelo rekisteröityneistä sähköurakoitsijoista löytyy osoitteesta www.tukes.fi Lisätietoja: Ylitarkastaja Roger Kanerva, puh. (09) 6167 593, 040 513 2925 ja turvallisuusinsinööri Sakari Hatakka, puh. 6167 562, 040 552 9969 ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/21/20030721BIT00210/wkr0001.doc