TAPATURMAPÄIVÄNÄ 13. JOULUKUUTA

VALOA! TAPATURMAPÄIVÄNÄ 13. JOULUKUUTA Tapaturmien torjunnan jokavuotista teemapäivää "perjantai 13." vietetään 13.12.2002. Teemapäivänä järjestetään monissa kunnissa paikallisia tapaturmien torjunnan tapahtumia, tempauksia ja tilaisuuksia viranomaisten, järjestöjen ja työpaikkojen yhteistyönä. Tilaisuuksia on mm. Helsingissä, Hyvinkäällä, Kemissä, Kouvolassa, Tampereella, Tervossa, Jyväskylän maalaiskunnassa, Simossa ja Vaasassa. Lisäksi Helsingissä Lucia-neito vierailee aamupäivällä Erottajan paloasemalla. Päivän teemana on VALOA! Valoa tarvitaan vuoden pimeimpänä aikana. Hyvä valaistus luo turvallisuutta kodeissa, kaduilla ja työpaikoilla. Heijastimet ja hyvät ajovalot ovat välttämättömiä liikenneturvallisuudelle. Myös joulun aika antaa aihetta turvallisuudesta viestimiseen. Esimerkiksi kynttilät ja uuden vuoden ilotulitukset vaativat varovaisuutta. Joulun aluspäivien kiire ja hoppu tuovat mukanaan omat riskinsä: hosuessa tapaturmat yleistyvät. Lisätietoja tapaturmapäivästä ja turvallisuusteemoista on saatavilla Internetistä osoitteesta www.tapaturmapaiva.com. Muita hyviä tietolähteitä ovat mm. Kotitapaturmien ehkäisykampanja: www.health.fi/tapaturma ja Työsuojelun tietopankki: http://fi.osha.eu.int/. Liikenneturvallisuustilastoja löytyy verkko- osoitteesta www.liikenneturva.fi. Paloturvallisuustietoa löytyy osoitteista: www.intermin.fi/sm/pelastus ja www.spek.fi. Ilotulitteiden turvallisesta käytöstä on infoa osoitteessa www.tukes.fi. Turvallisin terveisin Tapaturmapäivän yhteistyöryhmä Tapaturmapäivää ovat järjestämässä Sosiaali- ja terveysministeriön terveysosasto ja työsuojeluosasto, Sisäasiainministeriö, Liikenne- ja viestintäministeriö,Kuluttajavirasto, Stakes, Työterveyslaitos, Työturvallisuuskeskus, Turvatekniikan keskus, Terveyden edistämisen keskus, Liikenneturva, Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö, Suomen Vakuutusyhtiöiden Keskusliitto, Tapaturmavakuutuslaitosten Liitto sekä Suomen Kuntaliitto. Lisätietoja: Merja Söderholm, sosiaali- ja terveysministeriö, (09) 1607 4028, merja.soderholm@stm.vn.fi Kaarina Tamminiemi, Terveyden edistämisen keskus, (09) 7253 0331, kaarina.tamminiemi@health.fi Liisa Joutsi, Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö, (09) 4761 1324, liisa.joutsi@spek.fi Tarja Hurtta, Liikenneturva, (09) 417 4700, tarja.hurtta@liikenneturva.fi Willy Toiviainen, Turvatekniikan keskus, (09) 616 7481, willy.toiviainen@tukes.fi Joona Vuorenpää, Vakuutusyhtiöiden Keskusliitto, (09) 6804 0254, joona.vuorenpaa@vakes.fi ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/12/10/20021210BIT00210/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/12/10/20021210BIT00210/wkr0002.pdf