Aurinkouunista P-Karjalan vetonaula

Kivitutkimussäätiön prototyyppi on jo valmis. Laitteen tekninen kehitys jatkuu Marokossa ja Aalto-yliopistossa.

Suomen Kivitutkimussäätiö, Tulikivi Oyj ja kolme yliopistoa kehittävät yhteistyössä uudentyyppistä, vuolukivestä valmis-tettua aurinkouunia, joka ottaisi energiansa auringosta heijastusmenetelmällä. Uuni varaisi lämpöä, ja sitä voitaisiin hyödyntää ruoanlaitossa ja lämmityksessä.

Uunista on valmistunut prototyyppi, jonka teknisiä ominaisuuksia kehitetään edelleen akateemisen tutkimuksen avulla. Suomen Kivitutkimussäätiön asiamies Ilkka Nykänen kertoo, että aavikoituminen lisääntyy Saharan ympäröivillä alueilla esimerkiksi polttopuiden runsaan käytön seurauksena. Aurinkoenergialla lämmitettävä uuni vähentäisi polttopuiden käyttöä ja hidastaisi aavikoitumista.

Marokko on suuri kansainvälisen aurin-koenergian tutkimuskenttä. Nykänen pitää-kin yhteistyön suuntaa luontevana. Projektin avulla voidaan lisätä koulutuksellista ja taloudellista yhteistyötä kumpaankin suuntaan.

Suomesta tutkimustyössä ovat mukana Itä-Suomen yliopisto ja Aalto-yliopisto sekä Marokosta IBN Zohrin yliopisto Agadirissa.