RAJALLA – MAANPUOLUSTUSTA POHJOIS-KARJALASSA 4.6.–30.9.2013

Suomen Kivitutkimussäätiön vaihtuvat kesänäyttelyt Kivikeskuksessa ovat saaneet kymmenen vuoden aikana sekä matkailijoiden että alueen väestön suuren suosion. Tänä kesänä Kivikeskuksessa esitellään Pohjois-Karjalan maanpuolustuksen vaiheita 1600-luvulta nykypäivään. Rajalla – maanpuolustusta Pohjois-Karjalassa -näyttelyn pääosaan on nostettu itäisen rajamaakuntamme historia itsenäisen Suomen etuvartiossa.

”Näyttelyn aihe löytyi kuin tilauksesta. Pohjois-Karjala tunnetaan voimakkaasta vapaaehtoisesta maanpuolustustahdostaan ja -työstään. Onhan maakunta ollut rajan lukkona niin sodan kuin rauhankin aikana”, toteaa Suomen Kivitutkimussäätiön puheenjohtaja, teollisuusneuvos Reijo Vauhkonen.

Rajalla – maanpuolustusta Pohjois-Karjalassa -näyttelyssä on nähtävillä ainutlaatuinen esinekokonaisuus, joka on koottu tätä näyttelyä varten yksityis-, museo- ja maanpuolustuskiltojen kokoelmista. Esimerkiksi Sotamuseo on lainannut näyttelyyn Pohjois-Karjalan Prikaatin perinnehuoneessa olleita aarteita, kuten Mannerheim-ristin ritari, eversti Ahti Vuorensolan ja Kollaan sankarin, kapteeni Aarne ”Marokon Kauhu” Juutilaisen kunniamerkit. Osa esineistä on ensimmäistä kertaa julkisesti esillä.

Maavoimien komentaja kenraali Raimo Jyväsjärvi toivottaa kirjeessään onnea näyttelylle seuraavin sanoin: ”Maavoimat haluaa jatkossakin näkyä Pohjois-Karjalan alueella prikaatin lakkauttamisesta huolimatta pitämällä alueella sotilaallisia harjoituksia, paraateja sekä tukemalla Rajalla-näyttelyn kaltaisia maanpuolustustahtoa edistäviä tilaisuuksia.”

Maanantaina 3.6. näyttelyn avajaisissa on luvassa komea spektaakkeli. Kutsuvieraat toivotetaan tervetulleiksi Karjalan Lennoston Hornetin ylilennolla. Puolustusvoimien johto kertoo, miten Pohjois-Karjalaa tullaan puolustamaan jatkossa, kun oma prikaati tämän vuoden lopussa lakkautetaan. Avajaisjuhlallisuuksien yhtenä huipentumana on Utin Jääkärirykmentin kuljetushelikopteri NH90:n esittely miehistöineen sekä toimintanäytös.

Rajalla – maanpuolustusta Pohjois-Karjalassa -näyttelyn avaa Itä-Suomen sotilasläänin komentaja Prikaatikenraali Veli-Pekka Parkatti. Näyttelyn suojelijana toimii Tasavallan Presidentti Sauli Niinistö.

Näyttelyn teemat

Pohjois-Karjalassa on taisteltu ja Pohjois-Karjalasta on taisteltu kautta vuosisatojen. Näyttely lähtee liikkeelle Ruotsin ajoilta, jolloin alueen rajavartioinnista ja puolustuksesta vastasivat pitkälti paikalliset talonpoikaisjoukot, joista muistetaan erityisesti Suomen sodan sankari, rajakapteeni Olli Tiainen.

Jääkäriliike- ja vapaussotaosiossa kerrotaan Venäjästä irrottautuvan kansakunnan vapauden tahdosta ja juuri itsenäistyneen valtion väestön kahtiajakautumisesta vuoden 1918 traagisine seurauksineen. Seuraavaksi esittelyssä ovat suojeluskunnat ja Lotta Svärd -järjestö, vapaaehtoiset maanpuolustusjärjestöt, jotka tekivät korvaamatonta työtä kansan puolustuskuntoisuuden ja -tahdon ylläpitämiseksi.

Talvi- ja jatkosodan vaiheista näyttelyssä kerrotaan sekä Pohjois-Karjalan että sen varuskuntien ja näiden perinnejoukko-osastojen näkökulmasta. Yksi tärkeä teema on, kuinka talvisodan jälkeen solmittu Moskovan rauhan raja johti Ylämyllyn ja Kontiorannan varuskuntien syntyyn. Mielenkiintoisena erikoisteemana esittelyssä on Joensuun seudun merkittävä rooli Ilmavoimien suurimpana tukikohtakeskittymänä jatkosodan aikana.

Omassa osiossaan esittäytyvät Pohjois-Karjalan varuskunnat – Onttola, Ylämylly ja Kontioranta – jotka ovat olleet vuosikymmeniä olennainen osa maakunnan maisemaa ja elämää. Näistä Ylämyllyn varuskunta lakkautettiin vuonna 1996 ja Kontiolahden varuskunnalle jätetään jäähyväiset tämän vuoden lopussa. Varuskuntien yhteydessä on haluttu nostaa esille sotilaskotisisarten pitkät perinteet omaava vapaaehtoinen maanpuolustustoiminta.

Kun näyttelyssä ollaan Rajalla, on enemmän kuin paikallaan luoda katsaus maakunnan rajavartioinnin vaiherikkaaseen historiaan: itsenäistymisen jälkeisiin levottomiin vuosiin, kylmän sodan kauteen ja Rajavartiolaitoksen tämän päivän toiminnan painopistealueisiin.

Näyttelyn toteutus

Tulikiven sponsoroiman, talkoohengessä toteutetun Rajalla – maanpuolustusta Pohjois-Karjalassa -näyttelyn on toteuttanut maanpuolustushenkinen ja laaja asiantuntijaryhmä.

Työryhmässä ovat olleet mukana Anna-Liisa Ala-Poikela (Kontiolahden Sotilaskotiyhdistys), Pekka Hyttinen (Pohjois-Karjalan Tykistökilta), Jorma Mikkonen (JR 9 Perinneosasto ja Pohjois-Karjalan Prikaatin Kilta), Ilkka Nykänen (Suomen Kivitutkimussäätiö), tutkija Jukka Partanen, toimitusjohtaja Jouni Pitko (Tulikivi Oyj), Tarja Raninen-Siiskonen (Pohjois-Karjalan museo), eversti evp. Pekka Ripatti, näyttelykuraattori Tanja Rovio (Pohjois-Karjalan museo), Juha Sivonen (Tulikivi Oyj), Rauno Suhonen (Joensuun Ilmasilta ja Pohjois-Karjalan Suojeluskuntien Perinneyhdistys), Antti Toivola (Pohjois-Karjalan Prikaatin Kilta), Mikko Vauhkonen (Lieksan Rajakilta), Reijo Vauhkonen (Suomen Kivitutkimussäätiö) ja Veijo Wälkky (Pohjois-Karjalan Tykistökilta).

Tukensa näyttelylle ovat antaneet Pohjois-Karjalan Prikaati, Pohjois-Karjalan rajavartiosto, Karjalaisen Kulttuurin Edistämissäätiö, Sotamuseo ja Rajasotilaskotiyhdistys.

Kivikylässä tapahtumia koko kesän

Rajalla – maanpuolustusta Pohjois-Karjalassa -näyttelyn aihealueita syvennetään kesän aikana erikoisteemaisilla tapahtumilla.

13.6. Rajavartiolaitoksen Koala-helikopterin esittely ja rajakoiranäytös.

7.7. Mannerheim-ristin ritarit.

18.7. Hevonen sodassa ja kenttälääkintä.

Kesän aikana Kivikylään saapuu myös Utin Jääkärirykmentin kuljetushelikopteri NH90 sekä näytösosasto. Päivämäärä ilmoitetaan nettisivuilla www.kivikeskus.fi

Ulkoalueella kesän ajan sijaitseva sotilaskotiauto tarjoilee mm. soppatykin antimia ja kahvia, joita voi nauttia viereisessä lottakanttiinissa korvikeajan tunnelmissa.

Pikafaktat

Tulikiven Kivikylässä ja Suomen Kivikeskuksessa on Rajalla – maanpuolustusta Pohjois-Karjalassa näyttely 4.6.–30.9.2013