TULIKIVI UUDISTAA TÄYSIN KERAAMISTEN TAKKOJENSA MALLISTON

Tulikiven keraamisten takkojen mallisto uudistuu täydellisesti toukokuussa 2014, kun yhtiö lanseeraa uudenlaisen modernin takkamalliston. Harmonisen pelkistetty mallisto koostuu kuudesta keraamisesta takkarungosta, joihin on valittavana useita pintaverhoiluja sekä korkeus- ja värivaihtoehtoja. Pintamateriaalien erilaisilla yhdistelmillä malliston takkarungoista voidaan muunnellen luoda yli 1000 erilaista takkaa. Uutuustakat Kalla, Vaala, Mustio, Nuuta, Lentua ja Jalanti ovat saaneet nimensä suomalaisilta järviltä.

Uudet keraamiset takat korvaavat vanhat Kermansavi-mallit
Tulikivi tuo toukokuussa 2014 markkinoille kuusi uutta keraamista takkarunkoa, joiden ominaisuudet on suunniteltu niiden käyttötarkoituksen ja sijoituspaikan mukaan: takka tilanjakajaksi, suoralle seinälle tai huoneen kulmaan, takka haudutusuunilla tai ilman sekä takkaleivinuuni. Uudet keramiikkarunkoiset takkamallit voidaan asentaa joko perinteisesti työmaalla muuraamalla tai ne voidaan tehdä tehtaalla täysin valmiiksi valmisuuneiksi, jotka ovat käyttövalmiita parissa tunnissa.

– Malliston uudistuminen liittyy Tulikiven tuotannon uudelleenjärjestelyyn, jossa yhtiö luopuu kokonaan omien kaakeleiden valmistuksesta ja siirtyy käyttämään keraamisten tulisijojen verhoiluissa laadukkaita täyskivilaattoja. Nämä laatat ovat erittäin kestävää, läpikotaisin yksiväristä ja tasalaatuista keraamista materiaalia, mikä mahdollistaa suuretkin saumattomat pinnat takkojen verhoilussa. Tulisijojen keraamiset rungot valmistetaan edelleen Heinäveden tehtaallamme. Tulikiven vanha keraaminen takkamallisto poistuu myynnistä vähitellen, kertoo Tulikiven myynti- ja markkinointijohtaja Anu Vauhkonen.

Verhoilu- ja värivaihtoehdoilla yli 1000 erilaista yhdistelmää
Persoonallisen viimeistelyn Tulikiven uusille takoille antavat erilaiset pintaverhoilut ja niihin saatavat värisävyt. Pintaverhoilussa on valittavana viisi vaihtoehtoa: hiertopintainen, osittain laatoitettu, kokonaan kaksiosaisella laatalla pinnoitettu, suurella vaakalaatalla pinnoitettu tai täysin saumaton laattapinta. Laattojen ja hiertopintojen luonnollinen värimaailma koostuu valkoisen, harmaan, ruskean ja mustan sävyistä. Täyskivilaatoista on saatavana sekä kiiltävä- että mattapintaisia vaihtoehtoja. Laatat työstetään, leikataan ja hiotaan Tulikiven Heinäveden tehtaalla. Tasalaatuinen materiaali takaa, että verhoilulaatat kestävät erinomaisesti takan suuria lämpötilavaihteluja. Tasavärisyyden ansiosta myös laattojen päädyt ovat samanvärisiä muun laattapinnan kanssa.

Takkojen kaasutiiviit luukut ovat Tulikiven kehittämiä
Takkojen vähäeleiset, modernit luukut on upotettu verhoilupintaan. Vaaka- ja pystymallisia luukkuja on saatavana sekä hopean että mustan värisenä. Takoissa ei ole ulospäin näkyviä erillisiä nuohousluukkuja, vaan kaikki huoltotoiminnot, kuten nuohous ja tuhkanpoisto, tapahtuvat yhden huoltoluukun kautta. Huoneen keskelle tilanjakajaksi sopivan Kalla-takan DUO-mallissa on luukku sekä edessä että takana, joten takkaa voi käyttää sen molemmilta puolilta. Jalanti-mallin leivinuunin luukku voidaan sijoittaa mille tahansa sivulle: eteen, taakse, oikealle tai vasemmalle.

– Tulikiven uudet keraamiset tulisijat on suunniteltu vastaamaan nykyrakentamisen vaatimuksia. Tulisijojen toiminta on vakiona huoneilmasta riippumatonta: paloilma tuodaan tulipesään ulkoa, ja luukut ovat kaasutiiviitä. Näin takka ei sekoita asunnon ilmanvaihtoa eikä hyödynnä jo lämmitettyä sisäilmaa palamiseen. Saneerauskohteissa palamisilma voidaan toki ottaa tarvittaessa myös sisäilmasta. Uudet takat voidaan lisäksi liittää Tulikivi Green W10 -vesilämmitysjärjestelmään, jolloin tulisijan tuottamaa lämpöä voidaan hyödyntää asunnon vesikeskuslämmityksessä ja lämpimän käyttöveden tuottamisessa, Vauhkonen sanoo.

Keraamisten takkojen sydän valmistetaan kierrätysmateriaalista
Tulikiven keraamisten tulisijojen runkomateriaalina käytetään yhtiön kehittämää tulenkestävää Celsius-valumassaa, joka valmistetaan korkeapolttoisesta keramiikkamurskeesta ja sideaineena toimivasta puhtaasta aluminaattisementistä. Materiaali takaa takkojen sisäosien erinomaisen kestävyyden korkeissa lämpötiloissa. Runkomateriaalin valmistuksessa Tulikivi hyödyntää kierrätettyä keramiikkamursketta.

Uusia keraamisia takkoja on saatavana eri mitoituksella eri korkuisiin tiloihin. Takkoihin valittavat korkeudet ovat 1500, 1800 tai 2100 millimetriä. Haudutusuuneihin valittavat korkeudet ovat 1800 tai 2100 millimetriä, ja  Jalanti-takkaleivinuuniin 1800, 2100 tai 2400 millimetriä. Tulikiven keraamisten takkojen valikoima tulee laajenemaan myöhemmin syksyllä, kun modernien takkamallien rinnalle tuodaan myyntiin myös perinteisempi takkamallisto.

Keramiikka tulisijojen materiaalina:

• Keramiikan muodostava savimassa poltetaan valmistusprosessin aikana 1250 asteen lämpötilassa, jolloin se tiivistyy ja saa tulenkestävän muotonsa.
  • Keramiikan teknisiä etuja ovat matala lämpölaajenemiskerroin ja tasalaatuinen tulenkestävyys.
  • Siksi keramiikkarunkoinen tulisija on käytössä erittäin kestävä.

Tuotetiedot:
Kalla
, takka neliöluukulla, hinnat asennettuna alkaen: 3990 €,
Kalla DUO-malli (luukut molemmilla puolilla), hinnat asennettuna alkaen: 5190 €,
leveys: 1000 mm, syvyys: 600 mm, korkeus: 1500/1800/2100 mm.

Vaala, takka pystyluukulla, hinnat asennettuna alkaen: 3390 €,
leveys: 800 mm, syvyys: 600 mm, korkeus: 1500/1800/2100 mm.

Mustio, takka haudutusuunilla, hinnat asennettuna alkaen: 4690 €,
leveys: 800 mm, syvyys: 600 mm, korkeus: 1800/2100 mm.

Nuuta, kulmatakka pystyluukulla, hinnat asennettuna alkaen: 3390 €,
leveys: 800 mm, syvyys: sivu 450 mm ja kulmasta etupintaan 805 mm, korkeus: 1500/1800/2100 mm.

Lentua, kulmatakka haudutusuunilla, hinnat asennettuna alkaen: 4690 €,
leveys: 800 mm, syvyys: sivu 450 mm ja kulmasta etupintaan 805 mm, korkeus: 1800/2100 mm.

Jalanti, hinta vahvistuu myöhemmin,

leveys: 1000 mm, syvyys: 800 mm, korkeus: 1800/2100/2400 mm.

myynti- ja markkinointijohtaja Anu Vauhkonen, puh. 0207 636 560, anu.vauhkonen@tulikivi.fi

PR- ja viestintätoimisto Soprano Promode, puh. (09) 170 070

www.tulikivi.fi - Medialle - Kuvapankki
Kuvat ovat ladattavissa viikon ajan myös: https://www.dropbox.com/sh/ayh2ssvbew39nvy/AAAkSoidVz2TsmYQlqVJ-gdfa/KUVAT#/

Kuluttajatiedustelut:

Tulikivi Oyj, puh. 0403 063 001

Tulikivi-studiot ja Tulikivi-jälleenmyyntipisteet kautta maan

Pörssinoteerattu perheyritys Tulikivi Oyj ja sen tytäryhtiöt muodostavat Tulikiven, joka on maailman suurin lämpöä varaavien tulisijojen valmistaja. Tulikivellä on kolme tuoteryhmää: Tulisijat, Saunat ja Sisustus. Tulikivi ja sen asiakkaat arvostavat hyvinvointia, sisustamista ja bioenergian hyötyjä. Tulikiven liikevaihto on noin 45 miljoonaa euroa, josta viennin osuus on puolet. Tulikivellä työskentelee noin 300 ihmistä.