Aito turkis nauttii räntäsateesta ja sopii juhannusjuhliinkin

TURKISKAUPAN LIITTO RY. PL. 4 01601 VANTAA Vantaalla 21. tammikuuta 2004 Joukkoviestimille Aito turkis nauttii räntäsateesta ja sopii juhannusjuhliinkin Turkiskaupan Liitto ry:n jäsenyritykset ja Saga Furs of Scandinavia esittelevät Helsingin Muotimessuilla lauantaina 24. tammikuuta turkispukineita kevään ja kesän trendeissä ja sävyissä. Vaikka sydäntalvi on perinteisesti turkisten vähittäismyynnin huippuaikaa, höyhenenkeveiksi työstetyt jakut, erilaiset somisteet, mm. huivit ovat iloksi viileinä kesäiltoinakin. - Parasta hoitoa turkispukineelle on, että sitä käyttää paljon. Aitona materiaalina turkis nauttii ulkoilmasta ja kosteudesta, useimmat turkislaadut jopa räntäsateesta,Turkiskaupan Liitto ry:n puheenjohtaja Liisa Andström muistuttaa. Turkiskaupan Liitto ry:n näytökset ovat muotimessuilla kuluttajapäivänä halli 6:n Catwalk-lavalla 11.30, 13.30 ja 16.30. Kansainvälisen turkiskaupan tavoitteena on, että turkisten koko tuotantoketju on mahdollisimman läpinäkyvä. Pohjoismaisilla turkiksilla on oma rekisteröity Saga-tavaramerkkinsä, joka myönnetään korkealaatuisimmille minkin- ja ketunnahoille. Viime syksystä lähtien Turkiskaupan Liitto ry:n jäsenyritykset ovat kiinnittäneet myymiinsä pukineisiin myös raaka-ainelähteestä kertovan etiketin. Suomessa on käytössä 22 erilaista etikettiä, joissa on käytetyn turkislaadun nimi englanniksi ja latinaksi sekä tieto siitä, että kyseessä on aito turkis. Hanke käynnistyi samanaikaisesti kaikissa EU-maissa. Italiassa ja Saksassa kansalliset lainsäädännöt edellyttävät jo raaka-ainemerkintää. - Haluamme hyvissä ajoin ennakoida sen, että EU:ssa säädetään koko yhteismarkkina-aluetta koskeva direktiivi turkisten raaka- ainemerkinnöistä. Keskusteluja käydään paraikaa komissiossa, Liisa Andström kertoo. Lisätietoja: Viestintäjohtaja Päivi Mononen-Mikkilä, puh. (09) 849 8332 ja 050 512 0322 sekä puheenjohtaja Liisa Andström, puh. 0400 612 374 ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/01/21/20040121BIT00480/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/01/21/20040121BIT00480/wkr0002.pdf