Erikoisketunnahkojen kysyntä vahva edelleen

Turkistuottajat Oyj:n kansainvälisessä huutokaupassa tarjottiin tänään noin 140.000 SAGA- valikoimiin kuuluvaa hopeaketun, erityyppisten muunnoskettujen sekä noin 11.000 suomensupinnahkaa. Nahkojen myyntiprosentti oli sata, ja hintataso noudatteli kesäkuun huutokaupan tasoa, paikoin jopa ylitti sen, kun valikoimien väliset erot otetaan huomioon. Tiistain suurimmat tarjonnat olivat hopeaketun ja blue frost -ketun nahkoja. Normaalilaatuisten hopeaketunnahkojen keskihinnaksi muodostui 93,14 ja blue frost-ketunnahkojen 72,42 euroa. Ostot jakautuivat monen markkinan osalle: niin Turkin, Venäjän, Kauko-Idän kuin Euroopan tekstiili- ja muotiteollisuudelle. Huutokaupasta tehtiin hankintoja sekä välittömiin tavaratoimituksiin että uusiin mallistoihin. Kaikkien tänään tarjolla olleiden nahkatyyppien tuotantomäärät ovat varsin pieniä. Huutokauppa jatkuu keskiviikkona, jolloin tarjolla on mm. runsaat 300.000 Suomen kettutuotannon päätyypin, siniketun nahkaa.