Heikko dollari ja turkisnahkojen hintatason lasku synkentävät tulosnäkymiä

TURKISTUOTTAJAT OYJ Tiedote osavuosikatsauksesta 10. heinäkuuta 2003 Heikko dollari ja turkisnahkojen hintatason lasku synkentävät tulosnäkymiä Turkistuottajat Oyj:n hallitus arvioi tänään julkistetussa, 1. syyskuuta 2002 alkanutta ja 31. toukokuuta 2003 päättynyttä jaksoa koskevassa osavuosikatsauksessa, että 31. elokuuta päättyvän tilikauden tulos jää merkittävästi edellistilikautta heikommaksi ja painuu mahdollisesti tappiolliseksi. Vaikka välitettävien nahkojen määrä kasvaa, liikevaihto laskee edellistilikautta alhaisemman hintatason vuoksi. Alentunut hintataso pudottanee myös nettorahoitustuottoja vuodentakaisesta. Kaustiselle perustettu nahkontakeskus Furfix Oy heikentää vielä konsernin tulosta, kuitenkin edellistilikautta vähemmän. Tanskan tarhaajakeskusjärjestön kesäkuun lopussa tapahtunut irtisanoutuminen Saga-yhteistyöstä kahden vuoden irtisanomisajalla ei vaikuttane kuluvan tilikauden tulokseen. Turkistuottajat Oyj:n liikevaihto oli 1. syyskuuta 2002 alkaneella ja 31. toukokuuta 2003 päättyneellä katsauskaudella 18,2 miljoonaa euroa, 12 prosenttia vähemmän kuin edellisellä vastaavalla katsauskaudella. Syynä tähän oli välitysmyyntipalkkioiden alentuminen, joka taas johtui lähinnä turkisnahkojen kansainvälisen hintatason laskusta ja Yhdysvaltain dollarin heikkenemisestä edelliskaudesta 16 prosentilla. Minkinnahkojen dollarihinta laski seitsemän ja ketunnahkojen 35, euroissa 22 ja 45 prosenttia. Välitysmyynnin arvo laski 33 prosenttia 176 miljoonaan euroon. Katsauskauden neljässä huutokaupassa ja pääasiassa syksyn aikana tapahtuneessa varastomyynnissä myytiin 2,9 miljoonaa minkinnahkaa (2,8 miljoonaa edellisellä vastaavalla katsauskaudella), 1,5 miljoonaa ketunnahkaa (1,5 miljoonaa edelliskaudella) sekä 440.000 karakullampaannahkaa (440.000 edelliskaudella). Konsernin liiketoiminnan kulut kasvoivat neljä prosenttia 21,9 miljoonaan euroon. Katsauskauden liiketappio oli 3,5 miljoonaa euroa, kun liiketulos vuotta aiemmin oli 330.000 euroa voitollinen. Konsernin nettorahoitustuotot olivat 1,9 miljoonaa euroa eli 12 prosenttia alhaisemmat kuin edellisellä vastaavalla katsauskaudella. Myyntisaamisista perittävät korkotuotot olivat edellistä katsauskautta pienemmät myynnin arvon laskusta johtuen. Katsauskauden tappio ennen tilinpäätössiirtoja ja veroja oli 1,5 miljoonaa euroa, kun tulos vuotta aiemmin oli 2,5 miljoonaa euroa voitollinen. Osakekohtainen tappio oli 0,30 euroa. Konsernin omavaraisuusaste oli katsauskauden päättyessä 58,6 prosenttia (toukokuun 2002 lopussa 46,4 prosenttia ja tilinpäätöshetkellä 31.8.2002 52,9 prosenttia). Vaikka tilikauden viimeisen, 31. toukokuuta - 4. kesäkuuta järjestetyn huutokaupan ensimmäinen myyntipäivä osui nyt tarkasteltavalle katsauskaudelle, huutokaupan myynti ja provisiotuotot sisältyvät kokonaisuudessaan vasta 31.elokuuta päättyvän tilikauden lopullisiin lukuihin. Näin siksi, että nyt tarkasteltava ja edellinen vastaava katsauskausi olisivat keskenään vertailukelpoisia. Tilikauden 2001-2002 vastaava huutokauppa järjestettiin 1.-4. kesäkuuta. Tämänvuotisessa touko-kesäkuun huutokaupassa myytiin lähes 1,8 miljoonaa minkin- ja 450.000 ketunnahkaa. Myytyjen minkinnahkojen keskihinnaksi muodostui 17,65 euroa ja ketunnahkojen 47,70 euroa. Viisipäiväisen huutokaupan välitysmyynnin arvo oli 58,4 miljoonaa euroa. LISÄTIETOJA: Viestintäjohtaja Päivi Mononen-Mikkilä, puh. (09) 849 8332 ja 050 512 0322 ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/10/20030710BIT00200/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/10/20030710BIT00200/wkr0002.pdf